För min del kör jag med root för att få tillgång till custom ROM samt diverse program såsom DroidWall, Titanium Backup med full funktionalitet, custom recovery (formatera, flasha nya ROMar o.s.v), WidgetLocker (root helper) m.m.
På temafronten skulle jag vilja påpeka att det finns två typer av teman.
Launcher-teman kan man byta ut utan root, t.ex om man kör GoLauncher EX.
Däremot är "systemteman" något som kräver root, d.v.s för att ändra ikonerna i statusbaren, byta utseende på drop down notifications, ändra knappar i dialer m.m.
Just dialer kan dock faktiskt gå att "tema om" utan root, om man nu kör med någon tredjepartsvariant som stödjer det.
Jag rekommenderar root huvudsakligen för att få tillgång till nya ROMar och därmed komma ifrån vad tillverkaren anser att man skall ha. Är man dock helt grön på det området - då föreslår jag att man läser in sig på det hela och avvaktar med rootandet tills man känner sig säker.
Har man däremot t.ex kört Windows Mobile tidigare och HardSPL för att sedan gå över till Android är root en ren självklarthet.
Likaså om man hackat sin Symbianlur som man hade innan Android.
Kör man en långsammare Androidlur rekommenderar jag root och flash av en obloatad ROM. Luren blir mer responsiv då.