2010-12-01, 00:10
Medlem
ninaWTHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cexplicit
En annan fråga: Vad innebär det med skyddstillsyn?

Skyddstillsyn är en påföljd för brott som innebär kriminalvård i frihet med övervakning. Skyddstillsyn pågår under en prövotid om tre år, men upphör normalt efter ett år om inte den dömde anses vara i behov av förlängd övervakning. Det är frivården som verkställer skyddstillsyn. Det kommer dessutom med en behandlingsplan anpassad för gärningsmannen för att förhindra att denna begår brott igen.
Citera
2010-12-01, 00:12
Medlem
Så KV personalen kommer hem till mig och hälsar på då o då lite snabbt summerat?
Citera
2010-12-01, 00:18
Medlem
ninaWTHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cexplicit
Så KV personalen kommer hem till mig och hälsar på då o då lite snabbt summerat?

Du får en övervakare som du ska samarbeta med och hålla underrättad, och du ska även gå till frivården så ofta som de vill att du ska göra det. Du får även börja ett behandlingsprogram, där ni reder ut dina problem. Vid misskötsamhet kan övervakningsnämnden kalla dig för samtal, ge varning, begära att du blir omhändertagen av polis, eller ge dig fängelse. För att nämna ett par.
Citera
2010-12-01, 00:19
Medlem
Okej då vet jag! Tack för alla svar!
Citera
2010-12-01, 00:25
Medlem
namgrebs avatar
Kommer jag ihåg det rätt är 17:1 BrB artbrott, men samtidigt är du ju under 21 år så fängelse lär du slippa. Återfallsförbrytare är du däremot och det är inte alltför väsenskilda brott. Utöver vad som har nämnts i övrigt i tråden tror jag inte man kan säga så mycket mer, påföljdsfrågan är komplicerad och vi måste mer eller mindre få tillgång till samma info som tingsrätten för att kunna göra en bra bedömning. T.ex. vad gäller billighetshänsyn osv.
Citera
2010-12-01, 19:36
Medlem
Jacob-Hoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Ja, då lär det inte ses som ringa i alla fall. Det är ett allvarligt hot, vem/vilka riktades det mot?

Ett ringa brott i den här situationen borde vara ett hot som är icke trovärdigt, eller som inte är "grovt" alltså inte handlar om kroppsskada eller liknande.

Om det är så att de tog hotet på allvar och blev oroliga är maxstraffet fyra år, jag skulle gissa på att det kan landa på ett år eller så, men det beror ju på så många olika saker. I Tingsrätten kan man gå fri och bli dömd för samma sak, det beror lite på vilka som arbetar den dagen så att säga.

Men är hotet uttalat och de upplevde det som trovärdigt bör det ge fängelse. Tiden är svår att sia om, men 6 månader till 4 år är det ju som gäller om det inte är ringa.

Där ser man , såpass...

Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Antar att du lever i en låtsasvärld där man får kåken i 3 månader för hot....

Jag har en polare som högg en kille i magen, han fick 6 månader för grov misshandel..

HOT leder inte till fängelse.

*Host* Hrrum! Vem är det som lever i en låtsas värld egentligen? klart som fan man kan få fängelsestraff för hot , beror alldeles på HUR du hotar pappskalle! MIn polare som fick 3 månader hade en pistol-replika tryckt mot huvudet på målsägande.
Citera
2010-12-01, 19:41
Medlem
Jacob-Hoods avatar
Citat:
Ja, då lär det inte ses som ringa i alla fall. Det är ett allvarligt hot, vem/vilka riktades det mot?

Ett ringa brott i den här situationen borde vara ett hot som är icke trovärdigt, eller som inte är "grovt" alltså inte handlar om kroppsskada eller liknande.

Om det är så att de tog hotet på allvar och blev oroliga är maxstraffet fyra år, jag skulle gissa på att det kan landa på ett år eller så, men det beror ju på så många olika saker. I Tingsrätten kan man gå fri och bli dömd för samma sak, det beror lite på vilka som arbetar den dagen så att säga.

Men är hotet uttalat och de upplevde det som trovärdigt bör det ge fängelse. Tiden är svår att sia om, men 6 månader till 4 år är det ju som gäller om det inte är ringa.

Där ser man , såpass...

Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Antar att du lever i en låtsasvärld där man får kåken i 3 månader för hot....

Jag har en polare som högg en kille i magen, han fick 6 månader för grov misshandel..

HOT leder inte till fängelse.

*Host* Hrrum! Vem är det som lever i en låtsas värld egentligen? klart som fan man kan få fängelsestraff för hot , beror alldeles på HUR du hotar pappskalle! MIn polare som fick 3 månader hade en pistol-replika tryckt mot huvudet på målsägande.
Citera
2010-12-28, 01:51
Medlem
Lånar tråden för en fråga.

Väntar själv en rättegång angående olaga hot, samt brott mot knivlagen efter att tryckt en kniv mot en persons hals under en kortare tid. Blev provocerad.

Är över 21 år, tidigare ostraffad, vill ej göra samhällstjänst vid personutredning. Kan dock tänka mig att tacka ja om det annars skulle bli kåken. Själv hoppas jag och tror på dagsböter men är noll kunnig....

Blev nyfiken då jag såg att någon skrev att det var 3 mån för "hot mot vanliga personer". Wtf, då sitter jag i skiten. Vad kan mitt straff tänkas bli?? Ngn som har någorlunda gissning??
Citera
2010-12-28, 09:35
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSPMMA
Lånar tråden för en fråga.

Väntar själv en rättegång angående olaga hot, samt brott mot knivlagen efter att tryckt en kniv mot en persons hals under en kortare tid. Blev provocerad.

Är över 21 år, tidigare ostraffad, vill ej göra samhällstjänst vid personutredning. Kan dock tänka mig att tacka ja om det annars skulle bli kåken. Själv hoppas jag och tror på dagsböter men är noll kunnig....

Blev nyfiken då jag såg att någon skrev att det var 3 mån för "hot mot vanliga personer". Wtf, då sitter jag i skiten. Vad kan mitt straff tänkas bli?? Ngn som har någorlunda gissning??
Kniv mot hals, det låter rent spontant som en grövre form av olaga hot. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir fängelse på det, samt skadestånd.
Citera
2010-12-28, 12:43
Bannlyst
Men för i helvete ska det vara så jävla svårt att bete sig som en normal människa. Vad hade den här tjänstemannen gjort för tjänstefel som var så grovt att förtjänade att bli hotad?

Människorna du slog ner vad hade de gjort då?

För i helvete människa, väx upp.

Nej, du kommer inte att åka in i fängelse. men sjukt sega böter.

Ciao
Citera
2010-12-29, 12:10
Medlem
Citat:
Kniv mot hals, det låter rent spontant som en grövre form av olaga hot. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir fängelse på det, samt skadestånd.

Åh fan. Men hur kommer det sig att det inte är rubricerat som grovt olaga hot, utan som ett normalfall av olaga hot?

Och hur kommer det sig att du tror att man dömer en tidigare ostraffad till fängelse? Själv har jag ingen aning och betvivlar inte vad du säger, men från vad jag tidigare läst verkar det väldigt ovanligt.
Citera
2010-12-29, 12:50
Medlem
DrBums avatar
Hot är allt från att vara hotfull till att med tillhyggen hota någons person eller egendom.

Det är klart att ord inte gör lika ont som ett tillhygge/vapen.
Självklart är det värre att använda kniv då detta har en mycket extremare typ av hot då faktiskt fara föreligger. Om den dessutom är emot halsen på offret så är det av extremare typ.

Att du inte fattar att det är skillnad ord och vapen är det synd om dig.

Dessutom så får man olaga hot som grund, det kan sedan uppgraderas till grovt olaga hot.
Det är upp till åklagare/dommare/etc att avgöra och sätta nivån.

En lätt parallell är att man rycker en väska ur handen på en tant, det är stöld.
Gör hon dock motstånd så är det rån, ett allvarligare brott..
(Sedan att det rubriceras som stöld rent generellt är en annan femma. Skolexempel på vad som lärs ut inom juridik)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in