• 1
  • 2
2010-11-30, 14:30
Medlem
Tja! Har sedan tidigare blivit dömd för Grov misshandel samt lite andra små saker, men står nu inför en rättegång med åtalspunkten Hot mot tjänsteman.

Är det någon som vet vad straffet kan bli om man ser på de sakerna jag är dömd för innan och den jag antagligen kommer bli dömd för nu. Tack på förhand!
Citera
2010-11-30, 14:37
Medlem
Jacob-Hoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cexplicit
Tja! Har sedan tidigare blivit dömd för Grov misshandel samt lite andra små saker, men står nu inför en rättegång med åtalspunkten Hot mot tjänsteman.

Är det någon som vet vad straffet kan bli om man ser på de sakerna jag är dömd för innan och den jag antagligen kommer bli dömd för nu. Tack på förhand!

Olaga hot mot "vanliga" människor har ett straff värde på ca 3 månader , så minst 3 månader kan du vänta dig iaf.
Citera
2010-11-30, 14:44
Medlem
Recores avatar
Hot leder INTE till fängelse..

Du kommer högst få böter, ev betala skadestånd..
Citera
2010-11-30, 14:46
Medlem
Recores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob-Hood
Olaga hot mot "vanliga" människor har ett straff värde på ca 3 månader , så minst 3 månader kan du vänta dig iaf.

Antar att du lever i en låtsasvärld där man får kåken i 3 månader för hot....

Jag har en polare som högg en kille i magen, han fick 6 månader för grov misshandel..

HOT leder inte till fängelse.
Citera
2010-11-30, 14:48
Medlem
Recores avatar
Citat:

Om du har en villkorlig dom kommer du garanterat få kåken. MEN om du redan tagit ditt straff sen innan kan du glömma concollege grabben.
Citera
2010-11-30, 14:58
Medlem
Jag fick samhällstjänst o skadestånd för grova misshandeln. Ifall det skulle göra någon skillnad menade jag om ni visste det. Finns det olika grader på hot mot tjänste man eller går de alla under samma kam?
Citera
2010-11-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Om du har en villkorlig dom kommer du garanterat få kåken. MEN om du redan tagit ditt straff sen innan kan du glömma concollege grabben.

Det kanske blir skillnad eftersom han tidigare är straffad?
Sen beror det ju kanske på hur passt allvarligt hotet var, om han har jobb, ordnat liv osv.
Citera
2010-11-30, 15:37
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning -► Juridik

/Mod
Citera
2010-11-30, 16:13
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Har sedan tidigare blivit dömd för Grov misshandel samt lite andra små saker

Detta kommer åklagaren/tingsrätten att uppmärksamma vid ett eventuellt straff. Skulle tro att du får skyddstillsyn/böter
Senast redigerad av sjpatrik 2010-11-30 kl. 16:27.
Citera
2010-11-30, 17:52
Medlem
pellepoliss avatar
1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit.

Det är ett s.k. "artbrott" som normalt sett ska leda till fängelse. OM det är ringa, kan man få böter eller fängelse i 6 månader. Men är det hot av "normalgraden" ska det utdömas fängelse.

Du måste nog beskriva händelsen lite mer för att man ska kunna gissa vad straffet landar på.

När det gäller hot mot "privatperson" krävs det dels att hotet uttalas OCH att personen tar hotet på allvar och upplever att det kan verkställas. När det gäller hot mot tjänsteman räcker det att hotet uttalats.
Citera
2010-11-30, 23:21
Medlem
Antar att det inte spelar någon roll att nämna jag är oskyldig i detta åtal, men om jag döms så har dom iaf påstått att jag hotat dom att hämta vapen och avsluta deras liv denna kväll.
Dom påstod också att dom tog det allvarligt och vart rädda.

Något mer ni vill att jag ska berätta för att kunna avgöra på något ungefär vad som kan hända?
Citera
2010-11-30, 23:22
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Antar att det inte spelar någon roll att nämna jag är oskyldig i detta åtal, men om jag döms så har dom iaf påstått att jag hotat dom att hämta vapen och avsluta deras liv denna kväll.
Dom påstod också att dom tog det allvarligt och vart rädda.

Något mer ni vill att jag ska berätta för att kunna avgöra på något ungefär vad som kan hända?

Ja, då lär det inte ses som ringa i alla fall. Det är ett allvarligt hot, vem/vilka riktades det mot?

Ett ringa brott i den här situationen borde vara ett hot som är icke trovärdigt, eller som inte är "grovt" alltså inte handlar om kroppsskada eller liknande.

Om det är så att de tog hotet på allvar och blev oroliga är maxstraffet fyra år, jag skulle gissa på att det kan landa på ett år eller så, men det beror ju på så många olika saker. I Tingsrätten kan man gå fri och bli dömd för samma sak, det beror lite på vilka som arbetar den dagen så att säga.

Men är hotet uttalat och de upplevde det som trovärdigt bör det ge fängelse. Tiden är svår att sia om, men 6 månader till 4 år är det ju som gäller om det inte är ringa.
Senast redigerad av pellepolis 2010-11-30 kl. 23:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in