Citat:
Ursprungligen postat av Cexplicit
Antar att det inte spelar någon roll att nämna jag är oskyldig i detta åtal, men om jag döms så har dom iaf påstått att jag hotat dom att hämta vapen och avsluta deras liv denna kväll.
Dom påstod också att dom tog det allvarligt och vart rädda.
Något mer ni vill att jag ska berätta för att kunna avgöra på något ungefär vad som kan hända?
Ja, då lär det inte ses som ringa i alla fall. Det är ett allvarligt hot, vem/vilka riktades det mot?
Ett ringa brott i den här situationen borde vara ett hot som är icke trovärdigt, eller som inte är "grovt" alltså inte handlar om kroppsskada eller liknande.
Om det är så att de tog hotet på allvar och blev oroliga är maxstraffet fyra år, jag skulle gissa på att det kan landa på ett år eller så, men det beror ju på så många olika saker. I Tingsrätten kan man gå fri och bli dömd för samma sak, det beror lite på vilka som arbetar den dagen så att säga.
Men är hotet uttalat och de upplevde det som trovärdigt bör det ge fängelse. Tiden är svår att sia om, men 6 månader till 4 år är det ju som gäller om det inte är ringa.