Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-29, 23:31
  #1
Medlem
Evilsweetthings avatar
Tjo! En fråga till er som läst, läser eller vet lite om socionomprogrammet.
Hur ser det ut med tiden utöver studierna? Hinner man med att jobba extra? Hinner man med att ha hund? o.O
Citera
2010-11-29, 23:36
  #2
Medlem
Iveccs avatar
Kan inte så mycket om just socionomutbildningen men skulle trots det avråda dig att läsa det av de små erfarenheter jag har. Inte bara att det finns ett överskott av socionomer men också ett otroligt tråkigt yrke enligt en nära och erfaren familjemedlem. Men så har ju olika människor olika intressen också. Lönen är inte mycket att hurra för heller för den delen. vad gäller utbildningen är den vad jag vet inte alls så krävande, kan inte jämföras med en teknisk utbildning eller läkarutbildning vad jag vet.
Citera
2010-11-29, 23:37
  #3
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilsweetthing
Tjo! En fråga till er som läst, läser eller vet lite om socionomprogrammet.
Hur ser det ut med tiden utöver studierna? Hinner man med att jobba extra? Hinner man med att ha hund? o.O
Husdjur är ju alltid svårt eftersom tiderna du är i skolan varierar ganska mycket. Jobba extra kan du väl göra på helger och lov och vissa dagar i veckan, men räkna inte med någon halvtid eller så om du inte vill plugga röven av dig all ledig tid. Och kanske framför allt som det svårt att själv kunna bestämma så mycket över sin arbetstid att man kan lägga den då man är ledig från månad till månad.
Citera
2010-11-29, 23:59
  #4
Medlem
Evilsweetthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Kan inte så mycket om just socionomutbildningen men skulle trots det avråda dig att läsa det av de små erfarenheter jag har. Inte bara att det finns ett överskott av socionomer men också ett otroligt tråkigt yrke enligt en nära och erfaren familjemedlem. Men så har ju olika människor olika intressen också. Lönen är inte mycket att hurra för heller för den delen. vad gäller utbildningen är den vad jag vet inte alls så krävande, kan inte jämföras med en teknisk utbildning eller läkarutbildning vad jag vet.
Jaså, ja det är möjligt, men jag har även läst att det skall vara ganska lätt att få jobb iaf, enligt af's prognoser(hur man nu kan lita på dem). Det kan nog vara svårt att hitta det första jobbet dock, erfarenhet är ju tydligen rätt viktigt. Att det är tråkigt, beror väl på vad man arbetar inom, dela ut bidrag är nog inget vidare roligt t.ex. Trivs jag med jobbet överlever jag utan en superlön med(nästan)

Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Husdjur är ju alltid svårt eftersom tiderna du är i skolan varierar ganska mycket. Jobba extra kan du väl göra på helger och lov och vissa dagar i veckan, men räkna inte med någon halvtid eller så om du inte vill plugga röven av dig all ledig tid. Och kanske framför allt som det svårt att själv kunna bestämma så mycket över sin arbetstid att man kan lägga den då man är ledig från månad till månad.
Mhm okej, men om man har möjlighet att gå hem någon gång under dagen kanske. Annars får det väl bli hundvakt, eller katt. Nej halvtid är nog inte att räkna med. Det ska vara en schysst arbetsgivare då.
Citera
2010-11-30, 00:02
  #5
Medlem
Pallevantes avatar
Jaha, du har inget husdjur? Men köpt inget då, det är bara opraktiskt. Du har ju nån föreläsning och kanske nåt seminarium om dan, vissa dagar helt ledigt. Men när du väl är i skolan är det svårt att "gå hem en stund", då ska du bo bra nära.
Citera
2010-11-30, 00:12
  #6
Medlem
Evilsweetthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Jaha, du har inget husdjur? Men köpt inget då, det är bara opraktiskt. Du har ju nån föreläsning och kanske nåt seminarium om dan, vissa dagar helt ledigt. Men när du väl är i skolan är det svårt att "gå hem en stund", då ska du bo bra nära.
Jo, en katt, möjligtvis boende hos mig i framtiden. Men den klarar sig en dag ensam så det är inga problem då iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback