2013-06-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Den bistra sanningen, som t.o.m. GöteborgsPosten måste begripa, är att
tiggandet bara är en fasad. En ursäkt att befinna sig i ett välmående EU-land
och syssla med det zigenare gjort i alla tider: Sno grejer från Gadjosarna.

Men som GPs Valeria Helander förnöjt påpekade: "Romerna trivs i Göteborg.."
Tacka journalisterna, de lata snutarna och inte minst politikerna för det!
Ja nu börjar det bli för sent att bli av med dem. De kontaktar hemlandet och berättar om hur bra det är här. Och ännu fler kommer. Och nu börjar de bli så många och börjar bli "etablerade" här. Då får man nog inse att de är "svenskar", antingen man vill det eller inte...
2013-06-21, 17:28
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det finns ju uppenbarligen lagrum att avvisa tiggarna, så vad är problemet? Vad väntar man på?

Här är vad utlänningslagen säger om saken:

8 kap, avvisning och utvisning
2 §, andra stycket: ”En utlänning får avvisas om det kan antas att han eller hon under vistelsen i Sverige eller i något annat nordiskt land inte kommer att försörja sig på ett ärligt sätt eller kommer att bedriva verksamhet som kräver arbetstillstånd, utan att han eller hon har ett sådant tillstånd.”

Tidningen GP har idag publicerat en ny artikel om att det är rekordmånga som tigger i Göteborg. För den som vill, så kommer en chatt att dra igång vid 13.00

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1764383-rekordmanga-tigger-i-goteborg

Här är en artikel från 2010 som berättar att man visst kan avvisa tiggare med fullt lagstöd. Men tre år senare så är de istället fler än någonsin. Skandal!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.350863-tiggare-skickas-ut-ur-landet

Polisen säger att detta är inte prioriterat, därför är lagen misslyckad.
2013-06-23, 01:05
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Reportern Valeria Helander skriver förnöjt att "Romerna trivs i Göteborg.."

GPs vinkling är förutsägbar: Detta är människor vi skall tycka synd om. I texten
beskrivs en zigenare som påstås tigga ihop 200 kr om dagen. "Hon går ofta hungrig"
"zigenarna är de lägst stående i Europa" o.s.v. med sedvanlig snyftpropaganda.

Inte ett spår av ifrågasättande av dessa människors aktiviteter i Göteborg.
Vi vet genom alternativ media att zigenarna som kommer till Sverige:

* Lurar äldre och handikappade människor på pengar T.ex. vid bankomater.

* Låtsas få motorstopp vid vägar för att locka till sig en dum svensk som vill hjälpa
men istället blir lurad på pengar.

* Sysslar med fejkinsamlingar "till döva"

Med tanke på dessa låga, vidriga gärningar kan man bara spekulera i vad de mera gör.
Snatterier, ficktjuveri, stölder av mobiler och datorer etc. etc. etc.

Det bästa vore om ovanstående reporter tillsammans med Gert Gelotte, Peter Hjörne
och de andra asen på GP tog lite av familjeförmögenheten och delade ut till de stackars
fattiga, förtryckta zigenarna.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Polisen säger att detta är inte prioriterat, därför är lagen misslyckad.

Fruktansvärt illa att inte vår vackra stad sätter ner foten med kraft, och förklarar att detta tjuvpack kan lämna Göteborg före skymningen! Jag vet flertalet polismän som inte vill något hellre än att köra iväg skiten, men de är fullständigt bakbundna av ledningen. Polisen är inte lat, utan handlingsförlamad. Allt handlar naturligtvis om politik och att alla bestämmande har en sjuklig beröringsskräck att hantera frågor där varje "dåligt" (att vi inte vill och kan ta hit fler individer av samma sort) beslut innebär per automatik att de blir kallade för rasister. Ju längre dekadensen pågår, desto svårare är det att bli av med problemet. Nu har ju till och med staden inrättat daghem åt "papperslösa" barn. Så nu kan föräldrarna lägga ännu mer energi på att förpesta tillvaron för de stackars göteborgarna...

http://avpixlat.info/2013/06/23/goteborg-oppnar-dagis-for-zigenartiggarnas-barn/#disqus_thread

Allt detta samtidigt som skattebetalare får höra att det inte finns dagisplatser åt deras barn. Och så undrar somliga varför ett parti som SD vinner mer och mer framgångar...
2013-06-23, 03:45
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Nu har ju till och med staden inrättat daghem åt "papperslösa" barn. Så nu kan föräldrarna lägga ännu mer energi på att förpesta tillvaron för de stackars göteborgarna...
No offence. Men du glömde sätta "barn" inom parentes.
2013-06-23, 08:20
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
No offence. Men du glömde sätta "barn" inom parentes.

Jo, det gjorde jag allt. Och nu är det försent att ändra i mitt inlägg..

På tal om detta, så är det faktiskt rätt så märkligt att de "papperslösa dagisbarnen" trots allt verkar vara just barn (en biologisk ålder som överensstämmer med verkligheten). Inte som de där andra "ensamkommande flyktingbarnen" som säkerligen är en bra bit över tjugo och som har passerat tonåren med råge, men som ändå klassas som barn - inte äldre än tolv år..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barn
2013-06-23, 21:22
Medlem
Jag var i Göteborg för cirka två veckor sen och blev konfronterad av samma tiggare två gånger på två dagar. Första dagen kom hon gåendes när jag satt vid Domkyrkan och väntade på spånkan. Hon pratade oavbrutet på något konstigt språk med ett "please I'm Hungry" på engelska mitt i alltihop. När jag vänligt sa nej så gick hon vidare och avbröt aldrig pratandet på språket jag inte förstod.

Andra dagen kom hon in på Nils Ericson-terminalen med något som såg ut som en trasig inhalator i händerna och sa något på engelska som jag knappt uppfattade.

Samma tjej som byter strategi från dag till dag alltså. Man blir så jäkla förbannad, älskar Göteborg men tiggarna förstör så otroligt mycket.
2013-06-28, 18:16
Medlem
UT64s avatar
Tycker mig ha sett en god trend vad gäller tiggarscenen i Göteborg nu..
Färre och färre äckliga zigenare med pappmuggar och påhittade insamlingar
till "de döva". Inga dragspelare heller. Vad har hänt? Har packet åkt hem
till Rumänien igen, eller har de helt gått över till landsvägsrån?

Göteborgsposten skrev ju om tiggarna härom veckan och konstaterade förnöjt
att "Romerna trivs i Göteborg..". Kanske blev reaktionen hos läsarna inte vad
journalisten eller zigenarna hoppats på. Folk läste och förstod att tiggeriet är
organiserat, och att tiggarna sysslar med annat förutom tiggeri. Plötsligt stod
dessa avskyvärda människor i centrum för uppmärksamheten och de gillade de inte.
Vem som helst kan ju idag få en god överblick av zigenarnas verksamheter
genom alternativ media också:

Åldringsrån, fejkade motorstopp för att locka välvilliga bilister att köpa falskt guld,
Fejkade insamlingslistor, ficktjuveri, bilinbrott etc. etc.

Kanske har Sverige blivit lite mer svårjobbat för zigenarna.
2013-06-28, 18:25
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Tycker mig ha sett en god trend vad gäller tiggarscenen i Göteborg nu..
Färre och färre äckliga zigenare med pappmuggar och påhittade insamlingar
till "de döva". Inga dragspelare heller. Vad har hänt? Har packet åkt hem
till Rumänien igen, eller har de helt gått över till landsvägsrån?

Göteborgsposten skrev ju om tiggarna härom veckan och konstaterade förnöjt
att "Romerna trivs i Göteborg..". Kanske blev reaktionen hos läsarna inte vad
journalisten eller zigenarna hoppats på. Folk läste och förstod att tiggeriet är
organiserat, och att tiggarna sysslar med annat förutom tiggeri. Plötsligt stod
dessa avskyvärda människor i centrum för uppmärksamheten och de gillade de inte.
Vem som helst kan ju idag få en god överblick av zigenarnas verksamheter
genom alternativ media också:

Åldringsrån, fejkade motorstopp för att locka välvilliga bilister att köpa falskt guld,
Fejkade insamlingslistor, ficktjuveri, bilinbrott etc. etc.

Kanske har Sverige blivit lite mer svårjobbat för zigenarna.

Tycker tvärtom att de är fler än någonsin just nu. Dock har de vågat sig utanför Brunnsparken/Nordstan. I Vasa/Linné/Haga dyker de upp överallt. Utanför affärer, på uteserveringar och till och med inne på restauranger och caféer. Tycker de har en mer aggressiv stil än innan, men det kan vara jag som varit borta från stan rätt länge.
2013-06-28, 19:32
Medlem
RefusedPoliticss avatar
De finns även i Lysekil. Får de sedlar där?
2013-06-29, 13:06
Medlem
Går tiggare och sticker in sina ansikten på uteserveringarna och om de inte får pengar vill de ha allt som går att panta istället.
2013-06-29, 13:49
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Tycker tvärtom att de är fler än någonsin just nu. Dock har de vågat sig utanför Brunnsparken/Nordstan. I Vasa/Linné/Haga dyker de upp överallt. Utanför affärer, på uteserveringar och till och med inne på restauranger och caféer. Tycker de har en mer aggressiv stil än innan, men det kan vara jag som varit borta från stan rätt länge.

Du har helt rätt att de blivit mer aggressiva och "innovativa" i sitt tiggande Hela Göteborg har fyllts av skräpmänniskor som är högljudda, aggressiva, respektlösa och hofulla. De går rakt in på restauranger och serveringar för att ofreda människorna där. Går du på gatan i centrala Göteborg så kommer du att råka ut för kanske 15-20 tiggare på mindre än en timma. Det spelar ingen roll om du aktivt söker dig undan dem, de letar upp dig när du sitter på en bänk med din flickvän eller din mamma. Ingen plats eller situation är fredad. Ingen respekt visas. Allt handlar om att de ska kunna trycka upp sina muggar i ansiktet och tjata hål i huvudet på alla människor de möter... De är inte ens tacksamma när någon just har skänkt dem pengar, utan de pekar ner i plånboken och vill ha ännu mer. När de inte får mer pengar, så fnyser de föraktfullt och visar öppet sin otacksamhet. Att folk ens skänker dem pengar efter den föreställningen...

De parkerar sina bilar vid Stora Teaterns parkering och står och sorterar det de kommit över - förutom pengar som naiva människor har skänkt dem. Musik på högsta volym, gap och skrik, sjungande, skrålande, klinkande på instrument och ett allmänt störande beteende som saboterar hela stan. Vidriga äckliga människor som det inte är det minsta synd om. Hade de varit det minsta ödmjuka så skulle många många fler vilja hjälpa dem - inklusive jag själv. Men detta som har skett nu på senaste är bara tragiskt. En massa otacksamma skitmänniskor som våldför sig på Göteborg och dess stackars medborgare. Ingen sätter ner foten från politiskt håll, utan eländet bara växer och växer lavinartat. Hur många romer ska Göteborg hjälpa?

De där små skeva gubbarna på kryckor (som ser identiska ut av någon märklig anledning) spelar också bara teater. När de tror att ingen ser dem, så langar de upp kryckorna under armen och går helt obehindrat. Typiska platser där tiggarna har "rast" och där de tror att ingen ser dem är exempelvis: Domkyrkoparken, Heden (längst bort från Avenyn), vid Katolska Kyrkan i Allén nära Nygamla Ullevi, vid ån vid Valhalla IP, parkeringen vid Lisebergs södra entré, Kanaltorget (gräsmattan där hjulet stod tidigare), parkeringen vid Cosmopol och Kajskjul 8, parkeringen vid Shell vid NET plus liknande lite undanskymda platser som ligger centralt. De skrattar, äter jordgubbar, röker och dricker kaffe. De pillar med sina iPhones och är helt obekymrade. Så långt man bara kan komma ifrån det lidande dessa människor försöker att lura i våra stackars göteborgare...

När de inte plågar göteborgarna med sitt aggressiva tiggande så åker många av dem runt och lurar åldringar, stjäl i varuhus och butiker eller är "vägpirater". Jag önskar att Sverige sätter ner foten och skickar ut dessa kriminella kräk med huvudet före. Jag har tröttnat rejält på att se hur min stad har fyllts av dessa förfärliga tiggande romer...
2013-06-29, 13:54
Medlem
Tråden startade 2010-11 med att någon sett två tiggare vid nordstan. Idag sommaren år 2013 ser vi dem i stort sett överallt. Även längre ut på andra torg. Jag ser dagligen t ex 4-5 st tiggare vid frölunda torg, där det före denna vår aldrig fanns några.

Det är krisen i Spanien och Grekland som skyndat på utvecklingen då de valt att istället komma till Sverige där vi naiva svenskar ger dem massor av pengar för vi anade inte att det givandet skulle locka otaliga fler tiggare att komma till Sverige.

Nu är vi där. Varje tiggare får sitt lilla utstakade område och placeras ut över hela staden. Troligen rör det sig om ett par hundra tiggare enbart i Göteborg och antalet ökar.

Det är mer korrekt att benämna dem som yrkestiggare. De är professionella och tjänar gott på sitt agerande.
Senast redigerad av Bartolo 2013-06-29 kl. 13:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in