2013-06-17, 11:29
Medlem
Red-Pandas avatar
Florino är det han som står och spelar scarface hela tiden eller han som sitter i pissoaren och spelar?
2013-06-17, 21:53
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag tycker mig ha sett ett mönster bland tiggarna vid Göteborgs butiker:

En zigenare, ofta kvinnlig sitter på marken med en pappmugg och gör ingenting.
En annan zigenare, manlig, rör sig stapplande kring ingången med en mugg och
tigger mer aktivt. Teori: Den sittande övervakar den aktive tiggaren och
är samtidigt en slags backup. Någon annan jävel tar hand om pengarna som dessa
människor förnedrat sig för, och det är därför parkeringarna dräller av detta pack.

Ibland krockar tom deras scheman. Tunneln mellan Nordstan och Nils Ericson kan vara jävligt livat ibland. Internt när två musikanter inte kommer överens om när den ene skulle ha börjat, och externt när svenska musiker ibland prövar lyckan för att visa upp sig - då försöker åtminstone dragspels-/kontrabastiggaren köra bort dom.
Sen vid gången från tunneln mot NE hände det en gång att min favorit som tidigare varit stationerad inne i Nordstan nu skulle vara där. Men då satt en av tanterna där och jävlar vilken scen det blev. Hon vek sig inte för ett öre och han var helt förbannad.
2013-06-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag tycker mig ha sett ett mönster bland tiggarna vid Göteborgs butiker:

En zigenare, ofta kvinnlig sitter på marken med en pappmugg och gör ingenting.
En annan zigenare, manlig, rör sig stapplande kring ingången med en mugg och
tigger mer aktivt. Teori: Den sittande övervakar den aktive tiggaren och
är samtidigt en slags backup. Någon annan jävel tar hand om pengarna som dessa
människor förnedrat sig för, och det är därför parkeringarna dräller av detta pack.

Willys i Gamlestaden är ibland helt förpestat. En zigenare går omkring med en
patetisk lapp och samlar namn och pengar "till hörselskadade"..
Vid ingången sitter det en fet kärring med pappmugg medan en tredje,
tydligen lite handikappad man, rör sig fram och tillbaka kring ingången
och kör sin lilla show.

För eller senare måste samhället sätta ner foten och förbjuda skiten
eller så kommer förslumningen av Göteborg att fortsätta.

Intressant, såg just precis samma. En med krycka vars ben rörde sig märkligt, gammal gubbe, sa typ "hej hej". En sittande kvinnlig tant. Båda utanför Hemköp.

Såg en annan som kasta ett mynt, tappade det och tog upp det igen. Ung snubbe. Fick uppfattningen att han gjorde det lite lekande, som att han inte hade så mycket bekymmer i livet. Han, hans pappmugg och ett mynt. Antagligen bara övervakare.
2013-06-18, 19:06
Medlem
Det brukar sitta tiggare utanför Willys på Wieselgrensplatsen, bla en ganska ung tjej i 25 års åldern.
Alltså, jag var in till Willys och då satt hon där, efter ca 20 min så gick jag ut med grejjerna till bilen men kom på att jag skulle ta ut pengar på wieselgrenplatsen/torget. På vägen dit så gick jag förbi där tjejen satt, men nu var hon borta.
Jag gick och tog ut pengar och på vägen tillbaka så såg jag henne sittandes och äta på restaurangen (som jag inte minns namnet på men det finns bara en där med uteservering) och ta en stor bärs.
Ja jag är 100% på att det var samma tjej, hon hade samma kläder bara det att hon lagt jackan på stolen brevid.
2013-06-19, 18:42
Medlem
Proras avatar
De som borde ha mest skäll är de idioter som väl i någon slags missriktad välgärningsiver ger pengar till tiggarna. Även om liknelsen är grov så är det med tiggare som med råttor: Det enda sättet att bli av med dem är att strypa tillgången på föda.

På den tiden jag varje år besökte Roskildefestivalen (för kanske runt tio -femton år sedan) märktes det från år till år ett ökat antal zigenare som löste inträde i syfte att samla flaskor och burkar. Jag antar att ryktet spred sig och ett år var de ett påtagligt inslag i festivalbilden. Såpass många att de flesta antagligen inte gick runt, ty året därpå var de ytterst få.
2013-06-20, 10:04
Moderator
Parongatans avatar
Det finns ju uppenbarligen lagrum att avvisa tiggarna, så vad är problemet? Vad väntar man på?

Här är vad utlänningslagen säger om saken:

8 kap, avvisning och utvisning
2 §, andra stycket: ”En utlänning får avvisas om det kan antas att han eller hon under vistelsen i Sverige eller i något annat nordiskt land inte kommer att försörja sig på ett ärligt sätt eller kommer att bedriva verksamhet som kräver arbetstillstånd, utan att han eller hon har ett sådant tillstånd.”

Tidningen GP har idag publicerat en ny artikel om att det är rekordmånga som tigger i Göteborg. För den som vill, så kommer en chatt att dra igång vid 13.00

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1764383-rekordmanga-tigger-i-goteborg

Här är en artikel från 2010 som berättar att man visst kan avvisa tiggare med fullt lagstöd. Men tre år senare så är de istället fler än någonsin. Skandal!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.350863-tiggare-skickas-ut-ur-landet
2013-06-20, 11:06
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Tidningen GP har idag publicerat en ny artikel om att det är rekordmånga som tigger i Göteborg. För den som vill, så kommer en chatt att dra igång vid 13.00
Reportern Valeria Helander skriver förnöjt att "Romerna trivs i Göteborg.."

GPs vinkling är förutsägbar: Detta är människor vi skall tycka synd om. I texten
beskrivs en zigenare som påstås tigga ihop 200 kr om dagen. "Hon går ofta hungrig"
"zigenarna är de lägst stående i Europa" o.s.v. med sedvanlig snyftpropaganda.

Inte ett spår av ifrågasättande av dessa människors aktiviteter i Göteborg.
Vi vet genom alternativ media att zigenarna som kommer till Sverige:

* Lurar äldre och handikappade människor på pengar T.ex. vid bankomater.

* Låtsas få motorstopp vid vägar för att locka till sig en dum svensk som vill hjälpa
men istället blir lurad på pengar.

* Sysslar med fejkinsamlingar "till döva"

Med tanke på dessa låga, vidriga gärningar kan man bara spekulera i vad de mera gör.
Snatterier, ficktjuveri, stölder av mobiler och datorer etc. etc. etc.

Det bästa vore om ovanstående reporter tillsammans med Gert Gelotte, Peter Hjörne
och de andra asen på GP tog lite av familjeförmögenheten och delade ut till de stackars
fattiga, förtryckta zigenarna.
2013-06-20, 14:20
Medlem
GP har livechatt "Nu: Ställ dina frågor om tiggare i Göteborg"

Som väntat...riktiga PK svar
2013-06-20, 15:25
Medlem
Red-Pandas avatar
Änna dags att få bort dom från gatorna.

Ser verkligen inte fint ut när dom sitter och tigger överallt.

Börjar bli ett riktigt problem i hela norden. Såg romare som tigger både i Oslo och Stavanger och skulle inte förvåna mig om det är samma nätverk som tar in dom.
2013-06-20, 17:38
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
GP har livechatt "Nu: Ställ dina frågor om tiggare i Göteborg"

Som väntat...riktiga PK svar

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1762485-nu-stall-dina-fragor-om-tiggare-i-goteborg
Hela chatten.

Sjukt med dessa tiggare, om man inte låtsas om dem när de kommer med sin mugg/anslag då börjar de pilla på en för man ska bli uppmärksam på att de vill ha pengar...
2013-06-20, 22:15
Bannlyst
Råkade ut för en ny variant idag (GBG). Fram kommer en ziggisbrud och visar en bild på en ung tös på bilden finns texten help me find my daughter, mumlade nåt, blixtsnabbt kommer den karakteristiska vita plastmuggen fram.
Tiggeri borde förbjudas ingen är hjälpt av situationen. Vissa tiggare är påstridiga jag går dagligen Rosenlund – Kungsgatan – Västra Hamngatan och blir attackerad av 3 – 4 tiggare.
Sådana här gäng genererar även övrig brottslighet som snatteri, åldringsrån. Irriterande att oftast unga friska människor tigger, kan inte de ta ett hederligt jobb?
2013-06-20, 22:57
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick.Long
Råkade ut för en ny variant idag (GBG). Fram kommer en ziggisbrud och visar en bild på en ung tös på bilden finns texten help me find my daughter, mumlade nåt, blixtsnabbt kommer den karakteristiska vita plastmuggen fram.
Tiggeri borde förbjudas ingen är hjälpt av situationen. Vissa tiggare är påstridiga jag går dagligen Rosenlund – Kungsgatan – Västra Hamngatan och blir attackerad av 3 – 4 tiggare.
Sådana här gäng genererar även övrig brottslighet som snatteri, åldringsrån. Irriterande att oftast unga friska människor tigger, kan inte de ta ett hederligt jobb?
Den bistra sanningen, som t.o.m. GöteborgsPosten måste begripa, är att
tiggandet bara är en fasad. En ursäkt att befinna sig i ett välmående EU-land
och syssla med det zigenare gjort i alla tider: Sno grejer från Gadjosarna.

Men som GPs Valeria Helander förnöjt påpekade: "Romerna trivs i Göteborg.."
Tacka journalisterna, de lata snutarna och inte minst politikerna för det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in