• 1
  • 2
2004-07-14, 09:47
Medlem
Någon som kan upplysa mig om hur det kommer sig att det är fullt lagligt att odla tobak, men att odla hampa ger fängelsestraff?

Jag har fått för mig att båda dessa droger är beroendeframkallande, så vad gör då den ena helt OK, medan den andra inte anses OK?

Vari ligger logiken?

Båda ska väl i så fall vara olagliga!
Citera
2004-07-14, 11:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rätt fakta - fel slutsats.

Båda skall naturligtvis vara lagliga!

Obs! Jag nyttjar inte hampa-relaterade droger själv, men precis som du säger - en viss logik bör det vara.

Om man skall försöka sig på en förklaring är det kanske att användandet av tobak har längre tradition än hasch.

Någon som är historiskt bevandrad kanske kan belysa detta?
Citera
2004-07-14, 11:44
Bannlyst
Nja, hampa har egentligen längre tradition än tobak (i världen). Cannabis har nyttjats i ca. 10 000 år, men i Sverige har den ju bara funnits sedan typ 50-talet.

Eftersom det är bevisat att tobak me sina 2000 direkt skadliga kemiska ämnen är farligare än samtliga sorters cannabis, så borde d ju säljas "hampa-pinnar" me väldigt låg THC-halt istället, detta skulle ju dels vara mycket nyttigare å dels vara milt rogivande! Håller ni inte me?

Chill.

PS. Jag kom å tänka på en sak till; det som e riktigt stört är ju att bönder inte ens får odla industrihampa! Detta är väl antagligen för att staten är helt förblindad av "det hemska knarkets" egenskaper! Hahahaha! Politiker... DS.
Citera
2004-07-14, 11:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jo - det är mycket möjligt att man upptäckte dessa två växters intressanta effekter när de brann - ungefär samtidigt.

Men - jag menade förstås - en längre sammanhängande tradition i västvärlden. (Det är möjligt att jag har fel där också.)
Citera
2004-07-14, 11:55
Bannlyst
Zzzzz.....d var ju d jag menade oxå... Cannabis har rökts i ca. 10 000 år, främst då i Sydvästasien, Marocko och Mellanamerika. Medans tobak är en desto "yngre" drog...
Citera
2004-07-14, 12:02
Medlem
Sun Rulers avatar
Cannabis har i tusentals år varit känt både som njutningsmedel och som berusningsmedel i samband med religiösa kulter. Redan ca 2700 f.Kr. nämns det i en kinesisk örtbok som tillskrivs kejsaren Shen Nung. Herodotos beskrev på 400-talet dess användning i samband med dödsriter bland skyterna vid Svarta havet.

I Europa har cannabis varit sporadiskt använt bland konstnärer och intellektuella sedan mitten av 1800-talet; i Paris bildade kretsen kring Baudelaire (med bl.a. Théophile Gautier, Victor Hugo, Musset och Balzac) den ryktbara Club des Hachichins, och i den surrealistiska rörelsen ingick cannabis som ett av flera medel i syfte att ifrågasätta den vedertagna verkligheten.
Citera
2004-07-14, 12:04
Awaiting Email Confirmation
Det skulle väl inte vara så mycket hälsosammare..

Är det inte 50% mer tjära när man röker cannabis???
Tro inet jag är anti nu för jag brukar själv skoja runt med lite fint gräs
Citera
2004-07-14, 12:08
Bannlyst
50 % mer tjära??? Shit!? D har jag nog ALDRIG hört?! Kanske...men svårt å tänka mig... Tvivlar ändå på att cannabis e ens i närheten av lika fysiskt skadligt som tobak är me sina 2000 skadliga kemiska ämnen och 50 cancerframkallande. Däremot kan man ju bli lite seg i skallen på CB:n om man röker jämt...
Citera
2004-07-14, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av BadBoyD
50 % mer tjära??? Shit!? D har jag nog ALDRIG hört?! Kanske...men svårt å tänka mig... Tvivlar ändå på att cannabis e ens i närheten av lika fysiskt skadligt som tobak är me sina 2000 skadliga kemiska ämnen och 50 cancerframkallande. Däremot kan man ju bli lite seg i skallen på CB:n om man röker jämt...

Nej alltså jag är inte säker på det där med 50% har bara för mig att jag läst det...
Men det är sant dem andra 2000 då?? hehe
Citera
2004-07-14, 12:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hmmm ... vill ni att tråden skall flyttas till Cannabis?

Eller finns det intresse av att diskutera varför tobak är lagligt när hampa-produkter inte är det?

Jag misstänker att det finns en hel del trådar som handlar om hurvida cannabis är farligt eller inte.

*Desperat försök att behålla tråden i Tobak*
Citera
2004-07-14, 12:16
"Missbrukare löper en ökad risk att utveckla bland annat kronisk bronkit (inflammation i luftrören) och lungcancer. Det beror dels på att röken innehåller ungefär 50 procent mer tjära och 70 procent mer benspyrener (ett cancerframkallande ämne) än vanlig tobak, dels på att ämnet THC (tetrahydrocannabionol) i hasch sänker immunförsvaret. "

Så helt ofarligt är det väl inte=)

Men man måste leva livet
Men man kanske borde tillägga att man inte röker lika många joints som cigg per dag, så det jämnar nog ut sig...

Edit: Nej håll kvar den här vi diskuterar ju cannabis gentemot tobak
Citera
2004-07-14, 13:04
Bannlyst
Kortfattat så kan man säga att förbudet mot cannabis i USA (efter att alkohol legaliserats igen. Något måste ju myndigheterna ha att jaga) infördes med motivationen att det var en "negerdrog", och på den tiden var ju inte negrer något som stod högt i kurs i det vita samhället.

Sverige och resten av världen hoppade med glädje på tåget, och där är vi idag.
Tobak kunde man ju inte gärna klassa som en drog enbart för negrer, eftersom så många vita högra upp i hierarkin på den tiden rökte tobak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in