2004-07-14, 14:47
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken Fräken
Kortfattat så kan man säga att förbudet mot cannabis i USA (efter att alkohol legaliserats igen. Något måste ju myndigheterna ha att jaga) infördes med motivationen att det var en "negerdrog", och på den tiden var ju inte negrer något som stod högt i kurs i det vita samhället.

Sverige och resten av världen hoppade med glädje på tåget, och där är vi idag.
Tobak kunde man ju inte gärna klassa som en drog enbart för negrer, eftersom så många vita högra upp i hierarkin på den tiden rökte tobak.

Jag tror nog att myndigheterna i USA såg cannabis mer som en latino-drog än en negerdrog... Det var ju från mexicanerna (och en del andra syd/centralamerikaner) som marijuanan kom... Men visst, nog fanns det säkert en del svarta jazzmusiker som rökte på också...
Citera
2004-07-14, 15:30
Medlem
Carpe Diems avatar
Jag vill minnas att de första tobaksrökarna i Europa faktiskt ställdes till ansvar rättsligt. Det gälde då spanjorer som återvände till den gamla världen. Emellertid var ju, som bekant, inkvisitionen förhållandevis tolerant, åtminstånde om man jämför med vissa av vår tid drogmotståndare, varför dessa till slut släpptes.
Citera
2004-07-27, 14:59
Medlem
Odlar tobak?

Jag köpte en påse med tobaksfrön, virginia nånting, orkar inte hämta påsen nu o läsa. Nu har jag fått upp en del plantor o det ska bli kul att se hur de utvecklas. Är det någon som har tips på hur man odlar på bästa sätt, hur mycket sol de behöver osv?
Citera
2004-07-27, 16:43
Medlem
Niffel kongs avatar
var får man tag på tobaks frön?
har ingen aning om hur mkt sol de behöver men ganska mkt skulle jag tro...tror att de växer väldigt långsamt fram tills en speciell storlek och sen växer de som fan..men jag är ganska osäker
Citera
2004-07-27, 17:03
Medlem
jag har för mig att det hette Pirkum fröhandel, prova att söka på google, har för mig att det var så jag hitta dem. Annars så hittade jag dem på odla.se
Citera
2004-07-27, 18:03
Bannlyst
med tanke på att de växer nere i tropikerna så ska de nog ha så mycket sol som möjligt... och ganska mycket vatten, alltså vara fuktiga...
Citera
2004-07-27, 21:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kolla även på
http://www.cuthof.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Odla på Cuthof
FRÅN FRÖ TILL RÅTOBAK I KORTHET
1. Tobaksfröerna sås och förkultiveras i såbädd inomhus senast under Mars månad.

2. När plantorna efter 8 till 10 veckor är c:a 10 cm höga utplanteras dom på friland med soligt och skyddat läge. Utplanteringen måste ske senast i slutet av Maj för mognad innan höstkylan kommer.

3. Plantorna kräver under odlingsperioden regelbunden skötsel med vattning, gödning, bortplockning av tjuvskott och blomställningar.

4. Efter 10 till 11 veckor från utplanteringen kan skörden påbörjas. Bladen plockas i omgångar, nerifrån och upp med c:a 2 veckors mellanrum efter mognad. Alternativt skördas plantorna hela, först efter att alla bladen mognat.

5. Tobaksbladen skall torkas och genomgå en mognadsprocess, s.k. fermentering, vilket ger tobaken dess slutliga karaktär och smak. Lämpligt tillvägagångssätt anges i Cuthof Odlingsanvisningar.

Citera
2004-07-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakes
med tanke på att de växer nere i tropikerna så ska de nog ha så mycket sol som möjligt... och ganska mycket vatten, alltså vara fuktiga...

Fram till på 50-talet odlades det tobak i Sverige, tror det finns sorter som är lämpade för vårt klimat också. Kanske lite svårare att få tag på. Kolla med grabbarna på någon lantbrukshögskola, de brukar ha grymt bra koll på sådant.
Citera
2005-06-29, 01:15
Bannlyst
Odla sin egen tobak?

Är det tillåtet? Växer tobak bra här i Norden? Hur mycket kan man få ut som amatör? Finns det några bra websidor om detta?
Citera
2005-06-29, 01:28
Medlem
hittade denna sida:

http://www.cuthof.se/odla.html

skulle vara roligt att testa till nästa år.
Citera
2005-11-27, 11:29
Medlem
Att odla Tobak

Är det nån här på forumet som har prövat odla sin egen tobak? SKulle nog vara ett kul projekt om man hade plats för det, själv bor man ju hemma hos päronen, i lägenhet så det skulle ju bli lite svårt

Men vart hittar man bra info om detta ämmne, vore ju härligt om man lyckades odla tobak man kan njuta av i en pipa el. dylikt, är det en svår konst tro?

PS Första posten här på flashback, äntligen tog de tre dagarna slut
Trevligt forum!

/Micke
Citera
2005-11-27, 11:33
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storhönan
Är det nån här på forumet som har prövat odla sin egen tobak? SKulle nog vara ett kul projekt om man hade plats för det, själv bor man ju hemma hos päronen, i lägenhet så det skulle ju bli lite svårt

Men vart hittar man bra info om detta ämmne, vore ju härligt om man lyckades odla tobak man kan njuta av i en pipa el. dylikt, är det en svår konst tro?

PS Första posten här på flashback, äntligen tog de tre dagarna slut
Trevligt forum!

/Micke

Tobak är inte svårt att odla, inte alls. Omständigt att skära den och torka den, och ev återfukta den, smaksätta osv. Men har man intresset så...

Vill du njuta den i pipa måste/bör tobaken vara fermenterad dvs, jäst. Hur man lyckas med det går över mina kunskaper...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in