Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-29, 13:58
  #1
Medlem
Igår natt la jag mig och skulle sova. Precis när jag somnat till lite drömmer jag något riktigt hemskt. Det konstiga är att jag vaknar till i hjärnan liksom och jag liksom känner hur kroppen reagerar på drömmen. Jag får världens panik och jag känner hur hjärtat börjar slå extremt fort och jag verkligen kände hur blodet forssade i kroppen. Det kändes som om hela kroppen skulle explodera!! Det konstiga var att jag va i vaket tillstånd. Sen öppnar jag ögonen och ser en man vid min säng, jag får panik och frösker skrika och ta mig ur sängen, men det kommer inte ut ett pip ur munnen..tillslut lyckas jag ta mig loss och var livrädd så jag grät.

Jag har haft liknande drömmar i två veckor nu. Alltid om någon läskig man som kommer till mig och jag får panik men kan inte röra mig. Jag vet att detta är sömnparalys men jag undrar om någon vet vad det kan bero på? Någon som kan tyda dessa drömma? Vad betyder de? Är det något mitt undermedvetna vill meddela mig?? Snälla Hjälp mig, jag orkar inte mer!! Tack..
Citera
2010-11-29, 14:03
  #2
Medlem
Dantexxs avatar
Det är bara sömnparalys... inget mer, inte något undermedvetet som försöker meddela dig något.

Tips så att sömnparalysen minskar

Somna inte på ryggen, chansen ökar drastiskt (också av egen erfarenhet)
Tänk inte på sömnparalysen innan du somnar (på denna ''man'' etc...)
Drick inte något varmt innan du sover heller
Citera
2010-11-29, 14:07
  #3
Medlem
Det där låter som en klassisk sömnparalys du. Det är mycket vanligt att man ser en man stå vid sidan av sin säng, som en hallucination då alltså. Läs mer på wikipedia om det annars: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas."
Citera
2010-11-29, 14:15
  #4
Medlem
sjpatriks avatar
Grubbla inte över din sömnparalys, det är ett vanligt sömn relaterat fenomen. Anledningen varför man får det kan vara många.. dock för mig var det pga stress/brist på sömn och ekonomiska problem.

Ett tips, blunda om du vill skippa hallucinationerna.. ljud kan också förekomma, försök att koncentrera dig på något annat än sömnparalysen. Efter tag vänjer man sig, försk att hålla dig lugn. Finns ingen anledning till panik, mardrömmarna kan inte nå dig. Stäng sovrumsdörren är ett tips..
Var med om en rätt läbbig hallucination.. en kvinna kom in i sovrummet och glodde på mig..

Hittade detta: http://www.eye-candy.se/etiketter/somnparalys/ en tjej som berättar om hennes upplevelser gällande fenomenet.
__________________
Senast redigerad av sjpatrik 2010-11-29 kl. 14:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback