Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-28, 18:30
  #1
Medlem
dotslashs avatar
På väg från Stockholm till Lund började motorn låta som fan i Linköping. Svängde av och konstaterade att det lät som ett vinande ljud som ökar i takt med att man ger gas. Är på en Mercedes A-Klass från 99.

Med tanke på det arktiska vädret vågade jag inte fortsätta nedåt i landet utan tar en natt i Linköping och ska lämna in bilen imorgon. Men jag undrar lite nu innan om någon vet vad det kan vara? Om jag ska beskriva det vinande ljudet lite närmare så påminner det om när man vrider på en elektrisk motor som är avstängd. Ljudet ökar alltså i takt med varvtalet... generatorn?

Tacksam för svar och tips OCH om någon har ett ungefärligt pris på sina misstankar.
Citera
2010-11-28, 18:54
  #2
Medlem
DollarMakers avatar
första man tänker på är att fläktrem som inte är spänd tillräckligt
då får man vinade ljud...men nyare bilar så spänds det automatiskt,vet inte hur det är i din bil
Citera
2010-11-28, 19:36
  #3
Medlem
Kan vara multiremmen som är på G att gå sönder och det kan låta precis som du beskrev.
Och går den sönder blir du stående efter vägen.

Hur långt har bilen gått och är den servad enligt bok?
__________________
Senast redigerad av alt 2010-11-28 kl. 19:39.
Citera
2010-11-28, 22:46
  #4
Medlem
dotslashs avatar
Den är från 1999 har gått 14300 mil och är i kanonskick i övrigt. Servad enligt servicebok och Mercedes rekommendationer varje gång.

Snackade med Mercedes-jouren och han nämnde också multiremmen. Är generatorn utesluten?

Vad torde kostnaden vara för att byta ett sådant åbäke?

Tack för svaren!
Citera
2010-11-29, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Den är från 1999 har gått 14300 mil och är i kanonskick i övrigt. Servad enligt servicebok och Mercedes rekommendationer varje gång.

Snackade med Mercedes-jouren och han nämnde också multiremmen. Är generatorn utesluten?

Vad torde kostnaden vara för att byta ett sådant åbäke?

Tack för svaren!

Har svårt att tro generator fel utan som jag skrev ovan är jag säker på att multiremmen är på G för dig och dessa skall bytas inom vissa intevaller.

Har du ej tummen mitt i handen så kan du byta själv, men det är lite pill.

Vad priset är att Mercedes skall byta vågar jag ej ens tänka på så tipset är att, om du ej byter själv kolla med någon lite mindre lokal firma som säkert tar halva priset mot om märkesverkstaden byter för dig.

Oavsett vem som byter remmen så blir det ej slarvjobb då denna multirem ej kan monteras fel.
Citera
2010-11-29, 09:22
  #6
Medlem
Har nästan samma problem så jag lånar din tråd och hoppas att det är okej.
Har en Mazda 323F och nu när kylan kom så har det börjat komma ett vinande ljud från motorn vid start (obs: inte varje start, ungefär 1/3). Ljuder låter högre vid högre varvtal för att sedan försvinna helt. Bilen står utomhus så den är väldigt kall på morgonen det har som sagt inte låtit så vid varje start, kan blivit så någon gång vid -2 grader och klarat mig utan att det blivit så vid -10 grader.
Citera
2010-11-29, 09:30
  #7
Medlem
mySIIG-Speciellt nu när det är kallt och i kombination med gamla stela remmar i motorerna så börjar dom låta lite innan dom blir lite "varma"

Har Du en multirem eller vanlig enkel rem?

Ett tips kan vara, om nu remmen INTE ÄR SLITEN, är att åka till biltema och köpa en flaska REMSPRAY och spruta på remmen när motorn går på tomgång.

Det kan låte lite eller rätt mycket dom första 2-3 kallstarter, men sedan brukar den tystna.

remsprayen smörjer och tajtar upp remmen för dig

Är remmen sliten är det bara att byta ut remmen.
__________________
Senast redigerad av alt 2010-11-29 kl. 09:33.
Citera
2010-11-29, 11:03
  #8
Medlem
dotslashs avatar
Eftersom läget är lite akut (bor för tillfället på soffan hos en släkting i Linköping) blir det till att åka till Hedin Bil (Mercedes) i alla fall. Ringde runt lite men var svårt att få tag på något på så kort varsel.

Jag gick ut och kollade till bilen idag. Ljudet kommer från nedre högra delen av motorblocket. Låter alltså nästan ur hjulhuset höger fram. Tittade ned i motorn och lik förbannat sitter multiremmen mycket riktigt där.

Med tanke på -10 grader och att remmen mycket väl kan vara dags att byta tror jag också att så är fallet. Alternativt är det något styrhjul som måste justeras där. Tror det är ett mindre ingrepp i alla fall och jag kan nog fortsätta min resa senare idag. Återkommer med resultat när jag varit hos Hedin.
Citera
2010-11-29, 12:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alt
mySIIG-Speciellt nu när det är kallt och i kombination med gamla stela remmar i motorerna så börjar dom låta lite innan dom blir lite "varma"

Har Du en multirem eller vanlig enkel rem?

Ett tips kan vara, om nu remmen INTE ÄR SLITEN, är att åka till biltema och köpa en flaska REMSPRAY och spruta på remmen när motorn går på tomgång.

Det kan låte lite eller rätt mycket dom första 2-3 kallstarter, men sedan brukar den tystna.

remsprayen smörjer och tajtar upp remmen för dig

Är remmen sliten är det bara att byta ut remmen.

Okej tack för svaret, ingen aning om det är en multirem eller vanlig rem. Har väääldigt dålig koll på motorer. Har en spray i bilen som är för att smörja gummi så det inte stelnar och spricker. Borde väll funka?

Finns det risk att remmen går av om den är kall och motorn startar?

/ Tacksam okunnig bilägare ^^
Citera
2010-11-29, 12:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Eftersom läget är lite akut (bor för tillfället på soffan hos en släkting i Linköping) blir det till att åka till Hedin Bil (Mercedes) i alla fall. Ringde runt lite men var svårt att få tag på något på så kort varsel.

Jag gick ut och kollade till bilen idag. Ljudet kommer från nedre högra delen av motorblocket. Låter alltså nästan ur hjulhuset höger fram. Tittade ned i motorn och lik förbannat sitter multiremmen mycket riktigt där.

Med tanke på -10 grader och att remmen mycket väl kan vara dags att byta tror jag också att så är fallet. Alternativt är det något styrhjul som måste justeras där. Tror det är ett mindre ingrepp i alla fall och jag kan nog fortsätta min resa senare idag. Återkommer med resultat när jag varit hos Hedin.

Är styrhjulet slitet är som regel oxå det dax att byta remmen.

Du kan ju köra för det ända som händer är ju att den stannar för dig, nog så illa, men vi hoppas på tur att du kommer dit du skall.
Citera
2010-11-29, 12:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mySIIG
Okej tack för svaret, ingen aning om det är en multirem eller vanlig rem. Har väääldigt dålig koll på motorer. Har en spray i bilen som är för att smörja gummi så det inte stelnar och spricker. Borde väll funka?

Finns det risk att remmen går av om den är kall och motorn startar?

/ Tacksam okunnig bilägare ^^

Vad är det för årsmodell på bilen du har?

Du skall ej smörja med det medel du har för det är fett och fett på remmen är inte bra.
Köp det jag rek ovanför eller så byter du remmen eller spänner om du har enkelremm.
Multiremmen är självjusterande
Citera
2010-11-29, 13:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alt
Vad är det för årsmodell på bilen du har?

Du skall ej smörja med det medel du har för det är fett och fett på remmen är inte bra.
Köp det jag rek ovanför eller så byter du remmen eller spänner om du har enkelremm.
Multiremmen är självjusterande

MAZDA 323 5D 1,8 98.

Okej, ska köpa den sprayen du rekommenderade och spraya på. Tack för hjälpen. :>
Ursäkta TS för att jag stal plats i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback