• 1
  • 2
2010-11-28, 15:34
Medlem
ziggy-stardusts avatar
Behöver er hjälp med tips på vad man kan servera till detta kött? Jag kommer tillaga köttet i ugnen och ta ut det vid 58 grader. Behöver man vara orolig för att viltsmaken ska ta överhand när man äter älgkött lagat på detta vis istället för i en gryta?
Citera
2010-11-28, 15:37
Medlem
Sombreromannens avatar
kan det någonsin gå fel med en god potatisgratäng/hasselbackspotatis och rödvinssås till kött ?
Citera
2010-11-28, 15:47
Medlem
messmörsås och rårörda lingon, rostad potatis.
Citera
2010-11-28, 16:12
Medlem
faggets avatar
Stekta rotfrukter, och en kall öl.
Citera
2010-11-28, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggy-stardust
Behöver er hjälp med tips på vad man kan servera till detta kött? Jag kommer tillaga köttet i ugnen och ta ut det vid 58 grader. Behöver man vara orolig för att viltsmaken ska ta överhand när man äter älgkött lagat på detta vis istället för i en gryta?
De flesta antar (felaktigt) att en låg tillagningsgrad medför att köttet smakar mer "vilt". Faktum är att det är precis tvärtom.

Servera gärna (som det redan har nämnts) något i potatisväg. Vanlig kokt potatis får i sammanhanget inte underskattas. Hemligheten är att få tag i bra kvalité.

Lite legymgrönsaker till och en grönsallat är aldrig fel. Liksom ett robust rödvin eler öl.

~Paul~
Citera
2010-11-28, 18:29
Medlem
Kattolfs avatar
Älgkött är ju i sig ett rätt milt smakande viltkött så krydda inte på för hårt. Då känner man inte älgsmaken. Jag skulle rosasteka köttet och servera det med hasselbackare, en gräddsås el kanske ett timjansmör, alt. en jordärtskocks-potatispuré med grädde och smör.
Citera
2010-11-28, 18:54
Medlem
ziggy-stardusts avatar
Tack alla för era bra förslag, uppskattas!
Citera
2010-11-29, 01:26
Medlem
Rhynns avatar
jag hade nog tagit hasselbackspotatis till din entrecote och sedan hade jag gjort en rödvinsbaserad sås fast med mycket stekta trattkantareller, schalottenlök och rostade kastanjer i . Som en ragu med andra ord.
Citera
2010-11-29, 01:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggy-stardust
jag skulle utan tvekan göra en potgratäng med lök o svamp till
Citera
2010-11-29, 02:48
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Kökt potatis, brun- eller löksås, persilja samt en klick svartvinbärsgele.
Keep it simple.
Citera
2010-12-01, 12:56
Medlem
X666s avatar
Potatispuré smaksatt med färsk örter slår aldrig fel!

Grönsaker: Några härliga tournerade och smörslungade morötter är jättegott till.

Sås: Smaka av stekskyn med rött vin som får koka tillsammans med 1-2 schalottenlökar och lite timjan. Red försiktigt med lite maizena och smaka av med en klick smör.
Citera
2010-12-01, 14:43
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Potatispuré smaksatt med färsk örter slår aldrig fel!

Grönsaker: Några härliga tournerade och smörslungade morötter är jättegott till.

Sås: Smaka av stekskyn med rött vin som får koka tillsammans med 1-2 schalottenlökar och lite timjan. Red försiktigt med lite maizena och smaka av med en klick smör.

fyfan vad din sås lät god. Den tar jag, till nästa köttbit som ska tillagas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in