• 1
  • 2
2010-11-27, 12:16
Medlem
För mer än ett decennium sedan föll Bengt Norman offer för en rånares kula. Den här mannen ägde en presentbutik (där hans dotter arbetade) på Odengatan och någon gång på eftermiddagen den 12 december 1998 så kom en kille in i butiken. Han tog fram en revolver och riktade den - om jag nu har förstått saken rätt - mot dottern som stod bakom disken. Hon bestämde sig dock för att göra motstånd och det uppstod tumult mellan de två. Bengt Norman kom rusande till undsättning och i det ögonblicket bestämde sig rånaren för att ge sig av - men innan han lämnade butiken avlossade han ett skott som träffade den då 72-årige mannen i buken. Både polisen och ambulansen var snabbt på plats. Bengt Norman levde mer än ett dygn på sjukhuset men sedan rann hans liv iväg. Dottern blev inte skadad fysiskt, vad jag vet. Vid brottsplatsundersökningen hittar polisen blod från gärningsmannen och även ett glas som man förmodar kom från denne glasögon. Vid en analys av glaset så konstaterar polisen att Bengt Normans baneman var närsynt. Någon hylsa anträffas inte vid polisens undersökningen av butiken. Däremot så hittar man blodspår längs flyktvägen som man anser att rånaren tog. Den tekniska bevisningen som man sitter på i det här ärendet är alltså så gott som hundraprocentig. Polisen hittar dock ingen gärningsman omgående, men med tiden så blir ett par personer intressanta i utredningen. Minst en person häktas men avförs senare från utredningen efter DNA-analys. Efter ett eller två år så kommer det dessutom in ett brev till polisen (skickat till dottern, ursprungligen) från en person som vill hjälpa till att klara upp mordet. Han vill dock ha pengar för besväret så polisen inleder en konversation med den här mannen i syfte att få tag i honom. Det får till följd att han grips inne på ett internet-café efter en viss tids spaning. Det här stället låg för övrigt nära presentbutiken. Han nekar dock till allt och drar en historia som går ut på att han övertagit den konversation som fördes via epost av en annan man, som han inte kunde eller ville namnge. Han vet ingenting om mordet eller vem som kan tänkas ligga bakom. Polis och åklagare är dock tämligen säkra på att han är inblandad på något sätt - och han begärs häktad. Jag är osäker på rubriceringen, men han anses ha främjat rånförsöket (rånaren kom aldrig över någonting) på något sätt. Den här mannen släpps dock efter häktningsförhandling då bevisen inte anses starka nog. Man tog DNA-prov på honom också och kunde konstatera att han inte var gärningsmannen. Fallet har sedan dess inte gått framåt. Mordvapnet har man aldrig hittat och mördaren är fortfarande okänd.

Vem sköt ihjäl Bengt Norman och vilken koppling har eller hade brevskrivaren till gärningsmannen?
Citera
2010-11-27, 14:28
Medlem
Ren gissning men jag tror inte att den här brevskrivarfiguren har ett dugg med saken att göra. Vill antagligen bara göra sig märkvärdig alternativt tjäna sig en liten hacka på att sitta och ljuga några timmar för polisen.

Minns att jag har sett en rekonstruktion av det här fallet, Efterlyst? Intressant historia, men kommer troligen att förbli olöst. Får för mig att det här inte är frågan om en proffsrånare utan en förstagångare, kanske en vanlig svenne i akut behov av pengar. Om det är rätt fall jag minns från rekonstruktionen var själva rånet ganska amatörmässigt men flyktvägen avancerad, genom flera olika portar, trappor och bakgårdar, en gärningsman som känner stadsdelen således.

Allt ovan är 100% spekulation baserat på att en pundare inte skulle ha en strukturerad flyktväg, och att ett proffs skulle vara kall nog att inte vådaskjuta i handgemäng med en gammal farbror och hans dotter.
Citera
2010-11-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Ren gissning men jag tror inte att den här brevskrivarfiguren har ett dugg med saken att göra. Vill antagligen bara göra sig märkvärdig alternativt tjäna sig en liten hacka på att sitta och ljuga några timmar för polisen.
Den personen som skrev det inledande brevet som skickades till dottern hade kunskap om saker som skedde vid gärningstillfället - saker som inte var kända av allmänheten. Det var därför den figuren blev högintressant för polisen.
Citera
2010-11-30, 08:09
Medlem
Dottern berättar i veckans brott

http://svt.se/veckansbrott
Citera
2010-11-30, 19:28
Medlem
Jag har för mig att Cold Case Sverige gjorde ett program om det här fallet?
Citera
2013-12-21, 20:38
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag har för mig att Cold Case Sverige gjorde ett program om det här fallet?

Har också för mig det. Framgick det i programmet vem som skrev brevet? Har hört ett namn men vill vänta med att skriva ut det här. Det kan vara fel.
Citera
2014-06-10, 21:59
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Cold case-gruppen i Stockholm har satt upp ett antal olösta mord på en lista över fall som kan gå att lösa. Ett av dem rör det olösta mordet på 72-årige Bengt Norman på Odengatan 47 i Stockholm den 12 december 1998. På brottsplatsen säkrade polisen flera spår efter mördaren – däribland hans blod.
Nu har den utredningen fått ny fart.
Enligt uppgifter till Expressen har ett flertal personer nyligen DNA-topsats. Topsningarna har skickats till SKL, Statens kriminaltekniska laboratorium, i Linköping för analys.

Inom tre veckor kan utredarna få svar om mordet på brottsplatsen matchar någon av de personer som nu har topsats.
http://www.expressen.se/nyheter/poli...--efter-16-ar/
Citera
2014-06-10, 22:13
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Jag minns från Efterlyst, dels att rånarens flyktväg var lite märklig, den gick över ett flertal innergårdar, nästan så man kan tro att rånaren bodde i området. Det normala vid sådana här rån är annars man har ett flyktfordon ståendes i närheten. Att fly genom innergårdar är både riskabelt (en dörr kan plötsligt vara låst) och väcker uppmärksamhet. En annan sak jag minns är att det tappade glaset från glasögonen visar att rånaren var inte bara närsynt utan kraftigt närsynt.

En intressant tanke i dessa masstopsningstider... Tänk om polisen hade gått till alla optiker i Stockholm och begärt ut alla kunder som fått ett högerglas (eller vänsterglas, beroende på vad som anträffades) med samma dioptristyrka som det glas som anträffades och sedan kallade in alla dessa för topsning. Jag undrar förresten om polisen höll kontakt med optiker i stockholmsområdet och de plötsligt fick in en kraftigt närsynt kund som saknade ett glas.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-06-10 kl. 22:16.
Citera
2015-03-26, 17:02
Medlem
Skribent-1s avatar
Erfar att gärningsmannen är avliden. Härstammar från en källa med bra insyn i utredningen.
Citera
2015-03-26, 20:26
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Erfar att gärningsmannen är avliden. Härstammar från en källa med bra insyn i utredningen.
Jaha-vem var gm då? Om han är avliden tål väl sanningen att komma fram..

Angående glasögonspåret måste väl polisen ha följt upp detta med diverse optiker och deras eventuella register. Framgår det av de gamla veckans brott programmen?
Citera
2015-12-19, 20:15
Medlem
-TheRiddle-s avatar
https://youtu.be/q0Ohvr0tGjA?t=250

4:10 och framåt handlar det om mordet på Bengt Norman.
Citera
2016-01-04, 14:32
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Jaha-vem var gm då? Om han är avliden tål väl sanningen att komma fram..

Angående glasögonspåret måste väl polisen ha följt upp detta med diverse optiker och deras eventuella register. Framgår det av de gamla veckans brott programmen?

Vet själv inte så mycket om fallet men har också hört att det eventuellt kan betraktas som polisiärt uppklarat. Gärningsmannen var en drogmissbrukare som har kortare livslängd än vi andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in