Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du missar poängen grovt. Hela vitsen är att det är typiskt barn att helt enkelt inte göra saker man inte gillar, utan någon närmare tanke på omgivningens önskemål. En vuxen människa har så pass stor förståelse för samhällskontrakt och sociala interaktioner att man inser att man ibland tvingas göra saker man "inte gillar". För att ta ett annat exempel; de flesta gillar inte att stå och köa heller, och just barn har sällan förmåga att inse att de faktiskt "måste" vänta på sin tur. Vuxna däremot har oftast inga större problem att inse detta.
Jag förstår din poäng.
Men nu handlar det enbart om dessa tillställningar, inte andra sociala evenemang.
Det är såklart olika från sällskap till sällskap hur dessa middagar ser ut, men just i mitt fall så är det så löjligt tillgjort att man spyr.
Till skillnad från barn så får man ju som vuxen bestämma vad man ska göra och vilka man ska umgås med.
Varför slösa bort 2 lördagar i månaden på ett sällskap som får en att vantrivas?
Låter ganska idiotiskt enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nja, det är nog snarare så att det är en fråga om mognad att emellanåt kunna bortse från sin egen omedelbara tillfredsställelse och då alltså även ha förmågan att ta hänsyn till sin omgivning (exempelvis sambo) inte bara genom tillåtanden utan även genom göranden.
Självklart så ställer man upp för tjejen ibland om det är såpass viktigt, det säger jag inte emot.
Utan att sätta sig i soffan och sura dessutom.
Men personligen så säger jag ofta vad jag tycker om saken, så att sitta där och låtsas som ingenting fungerar inte heller.
Med det så menar jag inte att jag säger rakt ut till värden/värdinnan att middagen sög, utan jag förklarar för tjejen hur fullkomligt löjligt detta fenomen är, och att vi får minska på middagarna med dessa personer.
Men sen har jag alltid varit lite emot handlingar som enbart görs utifrån vad samhället tycker att man ska göra.
Är jag mentalt omogen pga. det så får det väl vara så.