• 2
  • 3
2010-12-01, 13:29
Medlem
Om du vill ha säkra pengar som du kan ta av om något oförutsett händer ska du ABSOLUT INTE placera i aktier, fonder, eller något med koppling till börsen. Det är helt vansinnigt då volaliteten är hög.

Att få 5% i avkastning årligen utan risk är med rådande marknadsläge omöjligt.

Akelius erbjuder 5-7% (kolla upp räntesatsen, kan minnas fel) på sitt sparkonto men då skyddas du inte av insättningsgarantin. Det innebär att om Akelius går omkull förlorar du alla dina tillgångar. Däremot är Akelius en väldigt solid verksamhet. Tål att tänkas på.

Jag kan inte mer än råda dig att inte lyssna på de andra gökarna som vill att du ska köpa kapitalförsäkringar eller liknande, riskerna är mycket större än vad de har en aning om.
Citera
2010-12-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWahlgren
Om du vill ha säkra pengar som du kan ta av om något oförutsett händer ska du ABSOLUT INTE placera i aktier, fonder, eller något med koppling till börsen. Det är helt vansinnigt då volaliteten är hög.

Att få 5% i avkastning årligen utan risk är med rådande marknadsläge omöjligt.

Akelius erbjuder 5-7% (kolla upp räntesatsen, kan minnas fel) på sitt sparkonto men då skyddas du inte av insättningsgarantin. Det innebär att om Akelius går omkull förlorar du alla dina tillgångar. Däremot är Akelius en väldigt solid verksamhet. Tål att tänkas på.

Jag kan inte mer än råda dig att inte lyssna på de andra gökarna som vill att du ska köpa kapitalförsäkringar eller liknande, riskerna är mycket större än vad de har en aning om.

Fast det är ju inte kapitalförsäkringen i sig själv som är riskabel. Det är bara skalet för att undvika vinstskatten.

Sen beror det på vilken risknivå man har.

0% risk = spara på bankkonto, pröva akeöius som nyss nämnts

Låg risk = räntefonder

Mellan risk = blandning av räntefonder och aktiefonder

Hög risk = bara aktiefonder med exponering på tillväxtmarknaderna.

Nu betyder risk även möjlighet till högre avkastning.

En del tillväxtmarknader har gett över 400% avkastning på 10 år. Stoppa in 1000 kr och ta ut 400 000 kr . Lätt i efterhand såklart.
Citera
2010-12-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Fast det är ju inte kapitalförsäkringen i sig själv som är riskabel. Det är bara skalet för att undvika vinstskatten.

Sen beror det på vilken risknivå man har.

0% risk = spara på bankkonto, pröva akeöius som nyss nämnts

Låg risk = räntefonder

Mellan risk = blandning av räntefonder och aktiefonder

Hög risk = bara aktiefonder med exponering på tillväxtmarknaderna.

Nu betyder risk även möjlighet till högre avkastning.

En del tillväxtmarknader har gett över 400% avkastning på 10 år. Stoppa in 1000 kr och ta ut 400 000 kr . Lätt i efterhand såklart.

Jag håller med om det mesta du säger. Som jag uppfattade är frågeställaren dock mer ute efter en säker buffert som han kan ta pengar av om en kris uppstår.

Om det är en buffert som behövs ser jag inte poängen med en kapitalförsäkring, men visst, det är möjligt att lägga upp det på det viset också.
Citera
2010-12-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!

Tänker nu starta upp ett sparande för framtiden, och planen jag har är att spara 2500:- per månad. Jag vill ha ett väldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig över börsen så fort det händer något i världen, ett säkert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni då att jag ska inrikta mig på när jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni är ett minimum?

Sprid inte ut 2500 på olika sparformer/investeringar/spekulationer i månaden det första du gör.

Börja med att sätta in pengarna på ett vanligt sparkonto. Säg de 4-8 första månaderna så du får en summa på 10-20.000 kr. Då har du en buffert. Om det krisar sig med någonting så har du pengar du lätt kan ta av, för det sista du vill göra är att tvingas sälja fonder/aktier i ett läge då det inte är gynnsamt. Utgå från din livssituation när du bestämmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka oförutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum känner jag i alla fall bör vara 10-20.000 kr för att köpa sig sinnesfrid.

När denna buffert är iordning då är det dags att intressera sig för andra former av sparande och investering. Aktier har över tid alltid presterat bäst avkastning. Aktier motstår också inflation. Mitt råd är därför är att börja avsätta en summa varje månad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, för oavsett vad du sedan väljer att göra med resten; exotiska fonder, högavkastande aktier, investmentbolag m. m. så har du en måttstock att jämföra med.

Om du över tid (3-4 år eller mer) misslyckas att få bättre avkastning på fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar förvaltningsavgifter och courtage för än vad du får från en avgiftsfri indexfond, ja då gör man bäst i att lägga pengarna i den, eller i alla fall lägga större delen av sitt sparande där. Om det visar sig att du är en sjutusan till stock-picker, ja kör då på det, alla har vi lite olika talanger.

Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tänkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att först bygga en buffert för att sedan prova vad som passar en själv kan vara intressant.

Och som andra redan påtalat, är det en renodlad buffert för hela summan du är ute efter så undvik aktier och fonder.
Senast redigerad av aktiespartacus 2010-12-01 kl. 21:32.
Citera
2010-12-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktiespartacus
Sprid inte ut 2500 på olika sparformer/investeringar/spekulationer i månaden det första du gör.

Börja med att sätta in pengarna på ett vanligt sparkonto. Säg de 4-8 första månaderna så du får en summa på 10-20.000 kr. Då har du en buffert. Om det krisar sig med någonting så har du pengar du lätt kan ta av, för det sista du vill göra är att tvingas sälja fonder/aktier i ett läge då det inte är gynnsamt. Utgå från din livssituation när du bestämmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka oförutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum känner jag i alla fall bör vara 10-20.000 kr för att köpa sig sinnesfrid.

När denna buffert är iordning då är det dags att intressera sig för andra former av sparande och investering. Aktier har över tid alltid presterat bäst avkastning. Aktier motstår också inflation. Mitt råd är därför är att börja avsätta en summa varje månad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, för oavsett vad du sedan väljer att göra med resten; exotiska fonder, högavkastande aktier, investmentbolag m. m. så har du en måttstock att jämföra med.

Om du över tid (3-4 år eller mer) misslyckas att få bättre avkastning på fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar förvaltningsavgifter och courtage för än vad du får från en avgiftsfri indexfond, ja då gör man bäst i att lägga pengarna i den, eller i alla fall lägga större delen av sitt sparande där. Om det visar sig att du är en sjutusan till stock-picker, ja kör då på det, alla har vi lite olika talanger.

Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tänkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att först bygga en buffert för att sedan prova vad som passar en själv kan vara intressant.

Och som andra redan påtalat, är det en renodlad buffert för hela summan du är ute efter så undvik aktier och fonder.
Ska jag vara ärlig så har jag inget specifikt ändamål med själva sparandet, inte så att pengarna är "öronmärkta" för husköp etc. Jag är nu 22 år, och jag tycker att det vore att göra sig själv en framtida tjänst om man lyckades lägga undan 2500:- varje månad tills jag är 30 år. Med lite tur kanske man fått ihop 50 ytterligare 50K i avkastning under dessa år?
Citera
2010-12-01, 23:05
Medlem
I så fall tycker jag (efter du ordnat en buffert för nödsituationer) definitivt att du ska satsa på aktier.

En avgiftsfri indexfond med månadsspar i kombination med aktier i stora, stabila, direktavkastande bolag (investmentbolag och andra). I teorin så på ca 8 år kommer de stigande utdelningarna betala av ungefär halva inköpskostnaden samtidigt som aktierna själva ganska troligt kommer vara värda dubbla inköpsvärdet. Köp en post nån gång i kvartalet. Lägg också undan en pott som du kan använda vid större nedgångar för köp. Då får du de bästa inköpspriserna. På 8 år kommer du troligtvis vara med om 1 eller 2 sådana. Personligen tycker jag det är enklare än att försöka tima köp och sälj samtidigt som det är näst intill omöjligt att ha tålamod för att vänta med sina besparingar på dessa gyllene tillfällen, så en kombination av att investera en del och lägga undan en del för dessa "moments" kan fungera.

Ta råden för vad de är dock. Denna stil kanske inte passar dig alls.
Citera
2010-12-02, 01:28
Medlem
Mycket bra info angående långsiktigt sparande: http://40procent20ar.blogspot.com/

Stabila företag med hög direktavkastning, återinvestera utdelningarna. Tex H&M, Axfood, Coca-Cola eller liknande.
Citera
2010-12-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Mycket bra info angående långsiktigt sparande: http://40procent20ar.blogspot.com/

Stabila företag med hög direktavkastning, återinvestera utdelningarna. Tex H&M, Axfood, Coca-Cola eller liknande.

Återigen: aktier är 100% risk dessutom är dina förslag knutna till en enda marknad som dessutom står på årshögsta. Inte jättebra just nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in