Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!
Tänker nu starta upp ett sparande för framtiden, och planen jag har är att spara 2500:- per månad. Jag vill ha ett väldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig över börsen så fort det händer något i världen, ett säkert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni då att jag ska inrikta mig på när jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni är ett minimum?
Sprid inte ut 2500 på olika sparformer/investeringar/spekulationer i månaden det första du gör.
Börja med att sätta in pengarna på ett vanligt sparkonto. Säg de 4-8 första månaderna så du får en summa på 10-20.000 kr. Då har du en buffert. Om det krisar sig med någonting så har du pengar du lätt kan ta av, för det sista du vill göra är att tvingas sälja fonder/aktier i ett läge då det inte är gynnsamt. Utgå från din livssituation när du bestämmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka oförutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum känner jag i alla fall bör vara 10-20.000 kr för att köpa sig sinnesfrid.
När denna buffert är iordning då är det dags att intressera sig för andra former av sparande och investering. Aktier har över tid alltid presterat bäst avkastning. Aktier motstår också inflation. Mitt råd är därför är att börja avsätta en summa varje månad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, för oavsett vad du sedan väljer att göra med resten; exotiska fonder, högavkastande aktier, investmentbolag m. m. så har du en måttstock att jämföra med.
Om du över tid (3-4 år eller mer) misslyckas att få bättre avkastning på fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar förvaltningsavgifter och courtage för än vad du får från en avgiftsfri indexfond, ja då gör man bäst i att lägga pengarna i den, eller i alla fall lägga större delen av sitt sparande där. Om det visar sig att du är en sjutusan till stock-picker, ja kör då på det, alla har vi lite olika talanger.
Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tänkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att först bygga en buffert för att sedan prova vad som passar en själv kan vara intressant.
Och som andra redan påtalat, är det en renodlad buffert för hela summan du är ute efter så undvik aktier och fonder.