2010-11-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Var hittar jag lämpligast en lista över kapitalförsäkringar, vilka alternativ som finns?
Man kan säga att det finns två typer av kapitalförsäkringar; traditionella kapitalförsäkringar och depå-försäkringar. I traditionella kapitalförsäkringar sköter banken förvaltningen åt dig mot en (hög) avgift. Depå-försäkringar funkar tekniskt som en vanlig aktiedepå där du själv väljer vilka fonder, aktier eller andra värdepapper du vill köpa. Depå-försäkringar finns utan avgifter från Avanza, Nordnet och Skandia så vill du ha en sådan kapitalförsäkring ska du inte överväga någon annan bank än dessa.

Kapitalföräkringar kräver dock en avkastning på minst 3-4 % per år för att vara skattemässigt intressanta och det är svårt att nå utan att placera pengarna i något med risk. Men är det sparande på längre sikt (minst 5 år) så skulle jag inte vara så rädd för att ta en risk och placera merparten i aktier och aktiefonder (fonder är smidigast om du ska månadsspara).

Är det kortare tid än så och du absolut inte vill ta någon risk så får du dunka in dem på ett vanligt bankkonto.
Citera
2010-11-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Man kan säga att det finns två typer av kapitalförsäkringar; traditionella kapitalförsäkringar och depå-försäkringar. I traditionella kapitalförsäkringar sköter banken förvaltningen åt dig mot en (hög) avgift. Depå-försäkringar funkar tekniskt som en vanlig aktiedepå där du själv väljer vilka fonder, aktier eller andra värdepapper du vill köpa. Depå-försäkringar finns utan avgifter från Avanza, Nordnet och Skandia så vill du ha en sådan kapitalförsäkring ska du inte överväga någon annan bank än dessa.

Kapitalföräkringar kräver dock en avkastning på minst 3-4 % per år för att vara skattemässigt intressanta och det är svårt att nå utan att placera pengarna i något med risk. Men är det sparande på längre sikt (minst 5 år) så skulle jag inte vara så rädd för att ta en risk och placera merparten i aktier och aktiefonder (fonder är smidigast om du ska månadsspara).

Är det kortare tid än så och du absolut inte vill ta någon risk så får du dunka in dem på ett vanligt bankkonto.
Jag vill helst ta så liten risk som möjligt, och nöjer mig med en avkastning på 5% per år. Vad hade ni valt att satsa på om ni vore mig, om ni läst det jag skrivit tidigare?.

Jag är absolut inte insatt i det här med att spara för en längre tid, och därför söker jag nu hjälp här. Varför jag frågade om kapitalförsäkringar är att jag hört att det ska i princip vara omöjligt att förlora sina pengar, och att man kan räkna med en relativt stadig avkastning.
Citera
2010-11-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Nu gör många så att dom säljer allt innan datumet och placerar tillbaka pengarna efteråt.
Läste någonstans om att börsen brukade gå bra 21a december till vad det nu var, någon gång i januari, 6e? Om det är så (folk får gärna berätta) och börsen gärna stiger en procent under den tiden så ..

Det är ju många som kanske vill sälja av inför nyår för att realisera förluster osv, men det ger ju lite rea om de inte köper tillbaka något annat omedelbart.

Och de i kapitalförsäkring kanske går ur marknaden helt ett tag .. Ger det mer än typ 0.7% uppgång så lönar det ju kanske att betala skatten ..
Citat:
Alla råd om att följa en indexfond kan förövrigt vara farliga när stockhoömsbörsen gick 42% back 2008. Sverige räknas i placeringssammanhang som en tillväxtmarknad. Riskmässigt sätt.
Fast hur lätt hade det varit att undvika det genom enstaka aktier? Än mer hur många av fonderna hade lyckats parera det bra? Många av dem har väl dessutom regler för hur stor andel som skall vara investerat på markaden och de har kanske inte rättigheter att blanka grejer osv.
Citera
2010-11-28, 23:48
Medlem
Citat:
Om vi ponerar att jag får 5% ränta på mina pengar, och att jag gör en insättning på 2500:- varje månad, hur ska jag då skapa ett kalkylblad för att se hur pengarna skulle utveckla sig?
Antar att det finns en formel för att räkna antal rader om du hade velat göra en rad för varje månad och kunna sätta in vad som helst.

Vill du bara skriva månadsbelopp och antal månader antar jag att det finns en funktion för att beräkna summor.

5 år = 12 * 5 = 60 månader.

Ränta per månad: 1.05^(1/12)

Summa inkl. ränta för första månaden = 2500*1.05^(59/12)
Summa inkl. ränta för sista månaden = 2500*1.05^(0/12)

Det du vill ha är således summan för 2500*1.05^(n/12) där n=0 till 59.

Egentligen bör du dock räkna bort skatten med.
Citera
2010-11-28, 23:57
Medlem
Citat:
Jag vill helst ta så liten risk som möjligt, och nöjer mig med en avkastning på 5% per år. Vad hade ni valt att satsa på om ni vore mig, om ni läst det jag skrivit tidigare?.

Jag är absolut inte insatt i det här med att spara för en längre tid, och därför söker jag nu hjälp här. Varför jag frågade om kapitalförsäkringar är att jag hört att det ska i princip vara omöjligt att förlora sina pengar, och att man kan räkna med en relativt stadig avkastning.
Hoistspar ger 2.6% ränta. Marginalens stora sparkonto ger 3% ränta vid över 250.000.

Skall du ha mer än så kan du låsa pengarna hos Akelius men då investeras de i deras fastigheter och du har ingen insättningsgaranti så skulle Akelius gå omkull och inte kan betala tillbaka till dig så förlorar du dina pengar.

Du kan spara i räntefonder men grejen är att räntan just nu ju är låg och investeringar i obligationer lönar sig bäst när räntan går ner så just nu är det ju antagligen ingen jättebra placering. Ser man till bankernas finansiella status kanske man kan ifrågasätta säkerheten där med.

Ett sista alternativ är ju att investera i hedgefonder som har höga avgifter och antagligen inte ger lika bra avkastning som aktier när det går bra, å andra sidan har de ju möjligheter att försöka parera nedgångar vilket eventuellt minskar risken.

Fast nu när jag säger det slår det mig ju att jag redan har svarat ..
Citera
2010-11-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Hoistspar ger 2.6% ränta. Marginalens stora sparkonto ger 3% ränta vid över 250.000.

Skall du ha mer än så kan du låsa pengarna hos Akelius men då investeras de i deras fastigheter och du har ingen insättningsgaranti så skulle Akelius gå omkull och inte kan betala tillbaka till dig så förlorar du dina pengar.

Du kan spara i räntefonder men grejen är att räntan just nu ju är låg och investeringar i obligationer lönar sig bäst när räntan går ner så just nu är det ju antagligen ingen jättebra placering. Ser man till bankernas finansiella status kanske man kan ifrågasätta säkerheten där med.

Ett sista alternativ är ju att investera i hedgefonder som har höga avgifter och antagligen inte ger lika bra avkastning som aktier när det går bra, å andra sidan har de ju möjligheter att försöka parera nedgångar vilket eventuellt minskar risken.

Fast nu när jag säger det slår det mig ju att jag redan har svarat ..
Rak fråga - vad skulle du valt att investera i om du var i min sits?
Citera
2010-11-29, 03:05
Medlem
Citat:

Traditionella kapitalförsäkringar har en garantiränta som du får ut så det är väl det du hört om då. Jag skulle dock inte rekommendera det för villkoren är ofta inte så bra med höga årliga avgifter och inlåsning där man får betala höga straffavgifter om man vill ha återköpa försäkringen i förtid.

Personligen har jag mitt månadsparande i ett antal olika aktiefonder med fokus på tillväxtmarknader som jag har i en (depå-)kapitalförsäkring hos Avanza. Jag bryr mig inte så mycket om börsen går ner nu då jag inte ska ha pengarna på 10+ år utan ser det som att jag då i gengäld får köpa nya andelar billigare. Jag kommer flytta dem till något säkrare i god tid innan jag ska använda pengarna.

Men klarar du inte av lite svängnigar på börsen får du väl hitta på något annat. Hedgefonder har någon föreslagit och det är väl en idé, tyvärr håller 95%+ inte måttet och följer börsen med ned iaf och sen har de ofta höga minimi-inköp så de lämpar sig dåligt för månadssparande. Aktie-ansvar Graal-fonderna kan möjligen vara värda att titta på som verkar hyggligt bra och har lågt minimi-inköp.

Annars får du väl satsa på räntefonder men timingen är dålig nu. Korta räntefonder ger ingenting och långa räntefonder dippar vid räntehöjningarna. Vettigast på längre sikt bland räntefonderna om man vill ha stabil avkastning är nog annars någon realräntefond som https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=2108 vilken har gett ~6 % i snitt senaste tio åren.
Citera
2010-11-29, 03:16
Medlem
Citat:
Fråga inte mig, jag är noob. Men jag har ju redan svarat.

Jag hade inte investerat så men det är nog bara för att jag är för jävla dum för att investera så. För det var ju det bästa jag kunde komma på.

Visst att globalfonden har gått dåligt men den är med istället för tillväxtmarknaderna just därför. Tillväxtmarknaderna har ju gått upp massor, globalfonder har gått dåligt, kanske bättre att köpa globalfonder då.
Citera
2010-11-29, 08:04
Medlem
Måste erkänna att det är mer lockande att spela 30% av kapital på ett sportresultat för att få utdelning, och då även slippa skatta på vinsten.
Citera
2010-11-29, 17:42
Medlem
Citat:
Nu gör många så att dom säljer allt innan datumet och placerar tillbaka pengarna efteråt.

Sen är det några som blir snea när de upptäcker att värdet på det före detta innehavet ökat med 1,5%.
Citera
2010-11-29, 17:46
Medlem
Citat:
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå.

När det handlar om 2500kr varje månad hade jag utan tvekan öppnat en kapitalförsäkring. För tillfället hade jag valt råvarufonder samt geografiska fonder. Sverige, norden, amerika, asien. Hade känt mig hyfsat trygg.
Citera
2010-11-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå.

När det handlar om 2500kr varje månad hade jag utan tvekan öppnat en kapitalförsäkring. För tillfället hade jag valt råvarufonder samt geografiska fonder. Sverige, norden, amerika, asien. Hade känt mig hyfsat trygg.
Precis som dom sa idag när jag pratade med banken. Någon annan som har några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in