• 1
  • 2
2010-11-26, 23:05
Medlem
Hejsan!

Tänker nu starta upp ett sparande för framtiden, och planen jag har är att spara 2500:- per månad. Jag vill ha ett väldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig över börsen så fort det händer något i världen, ett säkert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni då att jag ska inrikta mig på när jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni är ett minimum?
Citera
2010-11-26, 23:13
Medlem
Svårt att säga, hur länge har du tänkt att du skall placera pengarna?

Standard svaret skulle bli sprid riskerna, därmed bör du välja en fond med bred ingång i många branscher. Alternativet blir givetvis att investera i många olika företag, vilket jag tror blir svårt för dig då du verkar relativt ny och lära sig ingående om varje investerat företag blir mkt "ny" info att ta in och kunna dra slutsatser om.

Kanske börja med en fond i 3-6 månader, för att undertiden läsa in sig i 2-3 företag i olika branscher och därefter investera i dessa om läget dyker upp?

Att ditt sparande inte skulle bli påverkat utav konjunkturläge och världsekonomi ser jag däremot som ett dilemma, vet mer eller mindre att du får leva med börsens upp och nedgång varken du vill eller inte.
Citera
2010-11-26, 23:58
Medlem
lottobarns avatar
Investmentbolag helt klart!

Gör så här. Månadsspara i antingen, Lundbergs, Ratos, Investor, Industrivärden, Kinnevik!
Citera
2010-11-27, 03:19
Medlem
Någon annan med mer kapital tänkte ju köpa en hedgefond, och de är ju mindre svängiga och kan ju eventuellt fortfarande ge bättre ränta än ett sparkonto. Men det, ett sparkonto med så hög ränta som möjligt (för de beloppen hoist spar kanske) och möjligen någon globalfond.

Fast som någon annan hade uttryckt det tar du ju en risk iaf, en risk att du hade fått mindre pengar än med "mer risktagande", om du köper månad för månad och inte behöver pengarna just nu så får du ju dessutom bara mer andelar inför framtiden om börsen går neråt.

Nu skall du ju inte lyssna på mig eftersom jag inte vet, det inte är mina pengar, jag inte hade gjort så och inget säger att det är bäst för dig.

Men du kunde ju lagt säg 500 kr på 2.6% sparkonto, 500 kr på en eller två hedgefonder, 750 kr på en globalfond och 750 kr på avanza zero.

Eller iofs, spiltan stabil kanske vore något med. Säg 700 kr global, 400 spiltan defensiv och 400 avanza zero då.

Fem år tillbaka i tiden och det hade sett ut såhär om allt var köpt från början:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jam...LE&searchWord=

Förutom på räntesparandet då.
Gröna -10 är globalindex.
Röda svängiga avanza zero som mer eller minder följer stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag.
Den raka kurvan på typ 43% på Brummer Multi-Strategy, men där måste du handla för 20.000 kr åt gången. Fast det finns andra hedgefonder med.
Den röda på över 60% är Spiltan Stabil.

Eller ja, värt att notera är att det ser ut som att Avanza Zero inte har funnits med alla fem år, utan snarare 4.5.

Nu hade ju du köpt över tiden så ditt resultat hade ju blivit annorlunda.

Lägger du ihop allt där så ser det ju ut som att du borde ha gjort drygt 40% ändå, men sedan tillkommer ju räntesparandet som drar ner lite.

Men i det fallet kunde du ju sålt allt förutom den globala indexfonden med vinst, du hade räntesparandet och hedgefonden som backup om du behövde pengar och låg back och om det rasade rejält som vid slutet av 2008 och du inte behövde pengarna på sparkontot och/eller hedgefonden och vågade så hade du kunnat köpt mer av de andra fonderna just då.

Hade du sett hela Spiltan Stabil mot Avanza Zero så borde det ha sett ungefär likadant ut men kanske något mindre svängig kurva på Spiltan Stabil.

Men jag antar att den gråa linjen kanske intresserar dig mest?
Senast redigerad av aliquis 2010-11-27 kl. 03:23.
Citera
2010-11-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!

Tänker nu starta upp ett sparande för framtiden, och planen jag har är att spara 2500:- per månad. Jag vill ha ett väldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig över börsen så fort det händer något i världen, ett säkert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni då att jag ska inrikta mig på när jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni är ett minimum?

Om du vill slippa tänka på börsen finns fondförvaltningstjänster som placerar åt dig. Mot avgift.

Då har du tillgång till avkastning från börsen men låter andra placera åt dig.

Spara i kapitalförsäkring för att undvika reavinstskatt.

Kolla på nätmäklarna vilka förvaltningstjänster som finns
Citera
2010-11-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Investmentbolag helt klart!

Gör så här. Månadsspara i antingen, Lundbergs, Ratos, Investor, Industrivärden, Kinnevik!

Tyckte att han inte ville kolla börsen?

Sen ska man aldrig månadsspara hela summan i enstaka aktier. Speciellt inte nu.
Citera
2010-11-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Tyckte att han inte ville kolla börsen?
Fast jag antar att hans tanke var att ett investmentbolag kanske inte svänger runt mer än random Sverigefond men har lägre avgift.

Behöver väl ha koll på båda om man nu skall göra något aktivt, skall man inte det så är det väl skitsamma vilket, båda kan ju svänga om en del.

Sparar han över tiden borde det ju rimligtvis spela mindre roll, iaf vad gäller inköpspris.
Citera
2010-11-27, 22:28
Medlem
Har hört förut att kapitalförsäkringar ska vara ett bra alternativ långsiktigt.

Kan någon vänlig förklara för mig varför jag ska välja kapitalförsäkringar?
Citera
2010-11-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Har hört förut att kapitalförsäkringar ska vara ett bra alternativ långsiktigt.

Kan någon vänlig förklara för mig varför jag ska välja kapitalförsäkringar?

Kapitalförsäkring är bra ur skatteperspektiv. Inom ramen för den betalar du ingen reavinstskatt eller behöver deklarera. Det dras en schablonskatt varje år vid nyår/sista december på ca 1% av värdet.

Nu gör många så att dom säljer allt innan datumet och placerar tillbaka pengarna efteråt.

Alla råd om att följa en indexfond kan förövrigt vara farliga när stockhoömsbörsen gick 42% back 2008. Sverige räknas i placeringssammanhang som en tillväxtmarknad. Riskmässigt sätt.
Citera
2010-11-28, 10:10
Medlem
Var hittar jag lämpligast en lista över kapitalförsäkringar, vilka alternativ som finns?
Citera
2010-11-28, 18:03
Medlem
De fungerar väl typ likadant. Vet inte om alla betalar ut 101% av beloppet vid dödsfall men det är mycket möjligt att det kan vara så, alla är ju utan reavinstskatt.

Sedan tas väl eventuellt en liten avgift ut för att täcka den där sista procenten, återköp kanske är olika smidigt och en del som Swedbank tog väl ut en avgift på 0.65% på hela beloppet.

Ta en med låga avgifter, såklart
Citera
2010-11-28, 23:27
Medlem
Om vi ponerar att jag får 5% ränta på mina pengar, och att jag gör en insättning på 2500:- varje månad, hur ska jag då skapa ett kalkylblad för att se hur pengarna skulle utveckla sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in