• 1
  • 2
2010-11-26, 23:05
Medlem
Hejsan!

Tnker nu starta upp ett sparande fr framtiden, och planen jag har r att spara 2500:- per mnad. Jag vill ha ett vldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig ver brsen s fort det hnder ngot i vrlden, ett skert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni d att jag ska inrikta mig p nr jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni r ett minimum?
Citera
2010-11-26, 23:13
Medlem
Svrt att sga, hur lnge har du tnkt att du skall placera pengarna?

Standard svaret skulle bli sprid riskerna, drmed br du vlja en fond med bred ingng i mnga branscher. Alternativet blir givetvis att investera i mnga olika fretag, vilket jag tror blir svrt fr dig d du verkar relativt ny och lra sig ingende om varje investerat fretag blir mkt "ny" info att ta in och kunna dra slutsatser om.

Kanske brja med en fond i 3-6 mnader, fr att undertiden lsa in sig i 2-3 fretag i olika branscher och drefter investera i dessa om lget dyker upp?

Att ditt sparande inte skulle bli pverkat utav konjunkturlge och vrldsekonomi ser jag dremot som ett dilemma, vet mer eller mindre att du fr leva med brsens upp och nedgng varken du vill eller inte.
Citera
2010-11-26, 23:58
Medlem
lottobarns avatar
Investmentbolag helt klart!

Gr s hr. Mnadsspara i antingen, Lundbergs, Ratos, Investor, Industrivrden, Kinnevik!
Citera
2010-11-27, 03:19
Medlem
Ngon annan med mer kapital tnkte ju kpa en hedgefond, och de r ju mindre svngiga och kan ju eventuellt fortfarande ge bttre rnta n ett sparkonto. Men det, ett sparkonto med s hg rnta som mjligt (fr de beloppen hoist spar kanske) och mjligen ngon globalfond.

Fast som ngon annan hade uttryckt det tar du ju en risk iaf, en risk att du hade ftt mindre pengar n med "mer risktagande", om du kper mnad fr mnad och inte behver pengarna just nu s fr du ju dessutom bara mer andelar infr framtiden om brsen gr nert.

Nu skall du ju inte lyssna p mig eftersom jag inte vet, det inte r mina pengar, jag inte hade gjort s och inget sger att det r bst fr dig.

Men du kunde ju lagt sg 500 kr p 2.6% sparkonto, 500 kr p en eller tv hedgefonder, 750 kr p en globalfond och 750 kr p avanza zero.

Eller iofs, spiltan stabil kanske vore ngot med. Sg 700 kr global, 400 spiltan defensiv och 400 avanza zero d.

Fem r tillbaka i tiden och det hade sett ut shr om allt var kpt frn brjan:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jam...LE&searchWord=

Frutom p rntesparandet d.
Grna -10 r globalindex.
Rda svngiga avanza zero som mer eller minder fljer stockholmsbrsens 30 mest omsatta bolag.
Den raka kurvan p typ 43% p Brummer Multi-Strategy, men dr mste du handla fr 20.000 kr t gngen. Fast det finns andra hedgefonder med.
Den rda p ver 60% r Spiltan Stabil.

Eller ja, vrt att notera r att det ser ut som att Avanza Zero inte har funnits med alla fem r, utan snarare 4.5.

Nu hade ju du kpt ver tiden s ditt resultat hade ju blivit annorlunda.

Lgger du ihop allt dr s ser det ju ut som att du borde ha gjort drygt 40% nd, men sedan tillkommer ju rntesparandet som drar ner lite.

Men i det fallet kunde du ju slt allt frutom den globala indexfonden med vinst, du hade rntesparandet och hedgefonden som backup om du behvde pengar och lg back och om det rasade rejlt som vid slutet av 2008 och du inte behvde pengarna p sparkontot och/eller hedgefonden och vgade s hade du kunnat kpt mer av de andra fonderna just d.

Hade du sett hela Spiltan Stabil mot Avanza Zero s borde det ha sett ungefr likadant ut men kanske ngot mindre svngig kurva p Spiltan Stabil.

Men jag antar att den gra linjen kanske intresserar dig mest?
Senast redigerad av aliquis 2010-11-27 kl. 03:23.
Citera
2010-11-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!

Tnker nu starta upp ett sparande fr framtiden, och planen jag har r att spara 2500:- per mnad. Jag vill ha ett vldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig ver brsen s fort det hnder ngot i vrlden, ett skert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni d att jag ska inrikta mig p nr jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni r ett minimum?

Om du vill slippa tnka p brsen finns fondfrvaltningstjnster som placerar t dig. Mot avgift.

D har du tillgng till avkastning frn brsen men lter andra placera t dig.

Spara i kapitalfrskring fr att undvika reavinstskatt.

Kolla p ntmklarna vilka frvaltningstjnster som finns
Citera
2010-11-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Investmentbolag helt klart!

Gr s hr. Mnadsspara i antingen, Lundbergs, Ratos, Investor, Industrivrden, Kinnevik!

Tyckte att han inte ville kolla brsen?

Sen ska man aldrig mnadsspara hela summan i enstaka aktier. Speciellt inte nu.
Citera
2010-11-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Tyckte att han inte ville kolla brsen?
Fast jag antar att hans tanke var att ett investmentbolag kanske inte svnger runt mer n random Sverigefond men har lgre avgift.

Behver vl ha koll p bda om man nu skall gra ngot aktivt, skall man inte det s r det vl skitsamma vilket, bda kan ju svnga om en del.

Sparar han ver tiden borde det ju rimligtvis spela mindre roll, iaf vad gller inkpspris.
Citera
2010-11-27, 22:28
Medlem
Har hrt frut att kapitalfrskringar ska vara ett bra alternativ lngsiktigt.

Kan ngon vnlig frklara fr mig varfr jag ska vlja kapitalfrskringar?
Citera
2010-11-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Har hrt frut att kapitalfrskringar ska vara ett bra alternativ lngsiktigt.

Kan ngon vnlig frklara fr mig varfr jag ska vlja kapitalfrskringar?

Kapitalfrskring r bra ur skatteperspektiv. Inom ramen fr den betalar du ingen reavinstskatt eller behver deklarera. Det dras en schablonskatt varje r vid nyr/sista december p ca 1% av vrdet.

Nu gr mnga s att dom sljer allt innan datumet och placerar tillbaka pengarna eftert.

Alla rd om att flja en indexfond kan frvrigt vara farliga nr stockhomsbrsen gick 42% back 2008. Sverige rknas i placeringssammanhang som en tillvxtmarknad. Riskmssigt stt.
Citera
2010-11-28, 10:10
Medlem
Var hittar jag lmpligast en lista ver kapitalfrskringar, vilka alternativ som finns?
Citera
2010-11-28, 18:03
Medlem
De fungerar vl typ likadant. Vet inte om alla betalar ut 101% av beloppet vid ddsfall men det r mycket mjligt att det kan vara s, alla r ju utan reavinstskatt.

Sedan tas vl eventuellt en liten avgift ut fr att tcka den dr sista procenten, terkp kanske r olika smidigt och en del som Swedbank tog vl ut en avgift p 0.65% p hela beloppet.

Ta en med lga avgifter, sklart
Citera
2010-11-28, 23:27
Medlem
Om vi ponerar att jag fr 5% rnta p mina pengar, och att jag gr en insttning p 2500:- varje mnad, hur ska jag d skapa ett kalkylblad fr att se hur pengarna skulle utveckla sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in