Ngon annan med mer kapital tnkte ju kpa en hedgefond, och de r ju mindre svngiga och kan ju eventuellt fortfarande ge bttre rnta n ett sparkonto. Men det, ett sparkonto med s hg rnta som mjligt (fr de beloppen hoist spar kanske) och mjligen ngon globalfond.
Fast som ngon annan hade uttryckt det tar du ju en risk iaf, en risk att du hade ftt mindre pengar n med "mer risktagande", om du kper mnad fr mnad och inte behver pengarna just nu s fr du ju dessutom bara mer andelar infr framtiden om brsen gr nert.
Nu skall du ju inte lyssna p mig eftersom jag inte vet, det inte r mina pengar, jag inte hade gjort s och inget sger att det r bst fr dig.
Men du kunde ju lagt sg 500 kr p 2.6% sparkonto, 500 kr p en eller tv hedgefonder, 750 kr p en globalfond och 750 kr p avanza zero.
Eller iofs, spiltan stabil kanske vore ngot med. Sg 700 kr global, 400 spiltan defensiv och 400 avanza zero d.
Fem r tillbaka i tiden och det hade sett ut shr om allt var kpt frn brjan:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jam...LE&searchWord=
Frutom p rntesparandet d.
Grna -10 r globalindex.
Rda svngiga avanza zero som mer eller minder fljer stockholmsbrsens 30 mest omsatta bolag.
Den raka kurvan p typ 43% p Brummer Multi-Strategy, men dr mste du handla fr 20.000 kr t gngen. Fast det finns andra hedgefonder med.
Den rda p ver 60% r Spiltan Stabil.
Eller ja, vrt att notera r att det ser ut som att Avanza Zero inte har funnits med alla fem r, utan snarare 4.5.
Nu hade ju du kpt ver tiden s ditt resultat hade ju blivit annorlunda.
Lgger du ihop allt dr s ser det ju ut som att du borde ha gjort drygt 40% nd, men sedan tillkommer ju rntesparandet som drar ner lite.
Men i det fallet kunde du ju slt allt frutom den globala indexfonden med vinst, du hade rntesparandet och hedgefonden som backup om du behvde pengar och lg back och om det rasade rejlt som vid slutet av 2008 och du inte behvde pengarna p sparkontot och/eller hedgefonden och vgade s hade du kunnat kpt mer av de andra fonderna just d.
Hade du sett hela Spiltan Stabil mot Avanza Zero s borde det ha sett ungefr likadant ut men kanske ngot mindre svngig kurva p Spiltan Stabil.
Men jag antar att den gra linjen kanske intresserar dig mest?