• 2
  • 3
2010-12-01, 13:29
Medlem
Om du vill ha skra pengar som du kan ta av om ngot ofrutsett hnder ska du ABSOLUT INTE placera i aktier, fonder, eller ngot med koppling till brsen. Det r helt vansinnigt d volaliteten r hg.

Att f 5% i avkastning rligen utan risk r med rdande marknadslge omjligt.

Akelius erbjuder 5-7% (kolla upp rntesatsen, kan minnas fel) p sitt sparkonto men d skyddas du inte av insttningsgarantin. Det innebr att om Akelius gr omkull frlorar du alla dina tillgngar. Dremot r Akelius en vldigt solid verksamhet. Tl att tnkas p.

Jag kan inte mer n rda dig att inte lyssna p de andra gkarna som vill att du ska kpa kapitalfrskringar eller liknande, riskerna r mycket strre n vad de har en aning om.
Citera
2010-12-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWahlgren
Om du vill ha skra pengar som du kan ta av om ngot ofrutsett hnder ska du ABSOLUT INTE placera i aktier, fonder, eller ngot med koppling till brsen. Det r helt vansinnigt d volaliteten r hg.

Att f 5% i avkastning rligen utan risk r med rdande marknadslge omjligt.

Akelius erbjuder 5-7% (kolla upp rntesatsen, kan minnas fel) p sitt sparkonto men d skyddas du inte av insttningsgarantin. Det innebr att om Akelius gr omkull frlorar du alla dina tillgngar. Dremot r Akelius en vldigt solid verksamhet. Tl att tnkas p.

Jag kan inte mer n rda dig att inte lyssna p de andra gkarna som vill att du ska kpa kapitalfrskringar eller liknande, riskerna r mycket strre n vad de har en aning om.

Fast det r ju inte kapitalfrskringen i sig sjlv som r riskabel. Det r bara skalet fr att undvika vinstskatten.

Sen beror det p vilken riskniv man har.

0% risk = spara p bankkonto, prva akeius som nyss nmnts

Lg risk = rntefonder

Mellan risk = blandning av rntefonder och aktiefonder

Hg risk = bara aktiefonder med exponering p tillvxtmarknaderna.

Nu betyder risk ven mjlighet till hgre avkastning.

En del tillvxtmarknader har gett ver 400% avkastning p 10 r. Stoppa in 1000 kr och ta ut 400 000 kr . Ltt i efterhand sklart.
Citera
2010-12-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Fast det r ju inte kapitalfrskringen i sig sjlv som r riskabel. Det r bara skalet fr att undvika vinstskatten.

Sen beror det p vilken riskniv man har.

0% risk = spara p bankkonto, prva akeius som nyss nmnts

Lg risk = rntefonder

Mellan risk = blandning av rntefonder och aktiefonder

Hg risk = bara aktiefonder med exponering p tillvxtmarknaderna.

Nu betyder risk ven mjlighet till hgre avkastning.

En del tillvxtmarknader har gett ver 400% avkastning p 10 r. Stoppa in 1000 kr och ta ut 400 000 kr . Ltt i efterhand sklart.

Jag hller med om det mesta du sger. Som jag uppfattade r frgestllaren dock mer ute efter en sker buffert som han kan ta pengar av om en kris uppstr.

Om det r en buffert som behvs ser jag inte pongen med en kapitalfrskring, men visst, det r mjligt att lgga upp det p det viset ocks.
Citera
2010-12-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!

Tnker nu starta upp ett sparande fr framtiden, och planen jag har r att spara 2500:- per mnad. Jag vill ha ett vldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig ver brsen s fort det hnder ngot i vrlden, ett skert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni d att jag ska inrikta mig p nr jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni r ett minimum?

Sprid inte ut 2500 p olika sparformer/investeringar/spekulationer i mnaden det frsta du gr.

Brja med att stta in pengarna p ett vanligt sparkonto. Sg de 4-8 frsta mnaderna s du fr en summa p 10-20.000 kr. D har du en buffert. Om det krisar sig med ngonting s har du pengar du ltt kan ta av, fr det sista du vill gra r att tvingas slja fonder/aktier i ett lge d det inte r gynnsamt. Utg frn din livssituation nr du bestmmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka ofrutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum knner jag i alla fall br vara 10-20.000 kr fr att kpa sig sinnesfrid.

Nr denna buffert r iordning d r det dags att intressera sig fr andra former av sparande och investering. Aktier har ver tid alltid presterat bst avkastning. Aktier motstr ocks inflation. Mitt rd r drfr r att brja avstta en summa varje mnad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, fr oavsett vad du sedan vljer att gra med resten; exotiska fonder, hgavkastande aktier, investmentbolag m. m. s har du en mttstock att jmfra med.

Om du ver tid (3-4 r eller mer) misslyckas att f bttre avkastning p fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar frvaltningsavgifter och courtage fr n vad du fr frn en avgiftsfri indexfond, ja d gr man bst i att lgga pengarna i den, eller i alla fall lgga strre delen av sitt sparande dr. Om det visar sig att du r en sjutusan till stock-picker, ja kr d p det, alla har vi lite olika talanger.

Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tnkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att frst bygga en buffert fr att sedan prova vad som passar en sjlv kan vara intressant.

Och som andra redan ptalat, r det en renodlad buffert fr hela summan du r ute efter s undvik aktier och fonder.
Senast redigerad av aktiespartacus 2010-12-01 kl. 21:32.
Citera
2010-12-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktiespartacus
Sprid inte ut 2500 p olika sparformer/investeringar/spekulationer i mnaden det frsta du gr.

Brja med att stta in pengarna p ett vanligt sparkonto. Sg de 4-8 frsta mnaderna s du fr en summa p 10-20.000 kr. D har du en buffert. Om det krisar sig med ngonting s har du pengar du ltt kan ta av, fr det sista du vill gra r att tvingas slja fonder/aktier i ett lge d det inte r gynnsamt. Utg frn din livssituation nr du bestmmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka ofrutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum knner jag i alla fall br vara 10-20.000 kr fr att kpa sig sinnesfrid.

Nr denna buffert r iordning d r det dags att intressera sig fr andra former av sparande och investering. Aktier har ver tid alltid presterat bst avkastning. Aktier motstr ocks inflation. Mitt rd r drfr r att brja avstta en summa varje mnad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, fr oavsett vad du sedan vljer att gra med resten; exotiska fonder, hgavkastande aktier, investmentbolag m. m. s har du en mttstock att jmfra med.

Om du ver tid (3-4 r eller mer) misslyckas att f bttre avkastning p fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar frvaltningsavgifter och courtage fr n vad du fr frn en avgiftsfri indexfond, ja d gr man bst i att lgga pengarna i den, eller i alla fall lgga strre delen av sitt sparande dr. Om det visar sig att du r en sjutusan till stock-picker, ja kr d p det, alla har vi lite olika talanger.

Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tnkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att frst bygga en buffert fr att sedan prova vad som passar en sjlv kan vara intressant.

Och som andra redan ptalat, r det en renodlad buffert fr hela summan du r ute efter s undvik aktier och fonder.
Ska jag vara rlig s har jag inget specifikt ndaml med sjlva sparandet, inte s att pengarna r "ronmrkta" fr huskp etc. Jag r nu 22 r, och jag tycker att det vore att gra sig sjlv en framtida tjnst om man lyckades lgga undan 2500:- varje mnad tills jag r 30 r. Med lite tur kanske man ftt ihop 50 ytterligare 50K i avkastning under dessa r?
Citera
2010-12-01, 23:05
Medlem
I s fall tycker jag (efter du ordnat en buffert fr ndsituationer) definitivt att du ska satsa p aktier.

En avgiftsfri indexfond med mnadsspar i kombination med aktier i stora, stabila, direktavkastande bolag (investmentbolag och andra). I teorin s p ca 8 r kommer de stigande utdelningarna betala av ungefr halva inkpskostnaden samtidigt som aktierna sjlva ganska troligt kommer vara vrda dubbla inkpsvrdet. Kp en post nn gng i kvartalet. Lgg ocks undan en pott som du kan anvnda vid strre nedgngar fr kp. D fr du de bsta inkpspriserna. P 8 r kommer du troligtvis vara med om 1 eller 2 sdana. Personligen tycker jag det r enklare n att frska tima kp och slj samtidigt som det r nst intill omjligt att ha tlamod fr att vnta med sina besparingar p dessa gyllene tillfllen, s en kombination av att investera en del och lgga undan en del fr dessa "moments" kan fungera.

Ta rden fr vad de r dock. Denna stil kanske inte passar dig alls.
Citera
2010-12-02, 01:28
Medlem
Mycket bra info angende lngsiktigt sparande: http://40procent20ar.blogspot.com/

Stabila fretag med hg direktavkastning, terinvestera utdelningarna. Tex H&M, Axfood, Coca-Cola eller liknande.
Citera
2010-12-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Mycket bra info angende lngsiktigt sparande: http://40procent20ar.blogspot.com/

Stabila fretag med hg direktavkastning, terinvestera utdelningarna. Tex H&M, Axfood, Coca-Cola eller liknande.

terigen: aktier r 100% risk dessutom r dina frslag knutna till en enda marknad som dessutom str p rshgsta. Inte jttebra just nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in