Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!
Tnker nu starta upp ett sparande fr framtiden, och planen jag har r att spara 2500:- per mnad. Jag vill ha ett vldigt stabilt sparande, och slipper oroa mig ver brsen s fort det hnder ngot i vrlden, ett skert sparande helt enkelt. Men vad tycker ni d att jag ska inrikta mig p nr jag placerar pengar, och vilken avkastning tycker ni r ett minimum?
Sprid inte ut 2500 p olika sparformer/investeringar/spekulationer i mnaden det frsta du gr.
Brja med att stta in pengarna p ett vanligt sparkonto. Sg de 4-8 frsta mnaderna s du fr en summa p 10-20.000 kr. D har du en buffert. Om det krisar sig med ngonting s har du pengar du ltt kan ta av, fr det sista du vill gra r att tvingas slja fonder/aktier i ett lge d det inte r gynnsamt. Utg frn din livssituation nr du bestmmer hur stor bufferten ska vara. Jag vet ej vilka ofrutsedda utgifter du kan drabbas av men ett minimum knner jag i alla fall br vara 10-20.000 kr fr att kpa sig sinnesfrid.
Nr denna buffert r iordning d r det dags att intressera sig fr andra former av sparande och investering. Aktier har ver tid alltid presterat bst avkastning. Aktier motstr ocks inflation. Mitt rd r drfr r att brja avstta en summa varje mnad till en indexfond, t.ex. den avgiftsfria AvanzaZero. Anledning? Jo, fr oavsett vad du sedan vljer att gra med resten; exotiska fonder, hgavkastande aktier, investmentbolag m. m. s har du en mttstock att jmfra med.
Om du ver tid (3-4 r eller mer) misslyckas att f bttre avkastning p fonder, aktier et.c. som du aktivt valt och betalar frvaltningsavgifter och courtage fr n vad du fr frn en avgiftsfri indexfond, ja d gr man bst i att lgga pengarna i den, eller i alla fall lgga strre delen av sitt sparande dr. Om det visar sig att du r en sjutusan till stock-picker, ja kr d p det, alla har vi lite olika talanger.
Nu kanske tidsperspektivet inte var vad du tnkte dig eftersom du kanske hade kortare, men jag hoppas principen i sig, att frst bygga en buffert fr att sedan prova vad som passar en sjlv kan vara intressant.
Och som andra redan ptalat, r det en renodlad buffert fr hela summan du r ute efter s undvik aktier och fonder.