Citat:
Ursprungligen postat av
Sorgensvart
Å andra sidan har det öppnat en hel del butiker med matvaror från Asien och Mellanöstern.
Fast det har ju inget med Lidl att göra,
Turklivs och
Thaiskrubbar har ju funnits ganska länge även i mindre städer.
Jag shoppar en del i dessa butiker, framförallt Thai/Asiat varianten då jag gillar den typen av mat men gillar inte Blue Dragon och Santa Maria asiatiska varor.
Och få svenska butiker har goda nudlar (några få har Nissin/Demae Ramen som är goda).
Saker som tex frusna limeblad brukar inte finnas i vanliga butiker (torkade smakar inget).
Bra rostad sesamolja med kraftig smak är också nåt som vanliga butiker inte brukar ha.
Mae Krua Ostronsås som jag tycker är godast finns på Willys ibland men är billigare hos thaiskrubben, Willys (iaf där jag bor) burkar även ha Chaokoh kokosmjölk på tetra som är klart bästa jag provat, men samma där mycket dyrare än skrubbarna.
Även Aroy-D kokosmjölk är överlägsen "svenne" märkena, dom har även bästa bambuskotten utan den metalliska bismaken som tex Blue Dragon har (dock så har Coop av alla märken godaste minimajsen).
Sen så har jag även för vana att varje månad köpa nåt som jag inte har nån jäkla aning om vad det är bara för att testa
Citat:
Ursprungligen postat av
Cykelpump61
Ja, Lidl har förändrats mycket, på gott och ont. De skulle inte sälja snus och inte tidningar. Det skulle vara stängt på söndagar och bara sälja högpastöriserad mjölk.
Den tyska traditionen är ju att man köper kött hos kötthandlaren, därför hade Lidl inte mycket färskt kött heller i början.
Har inget emot att saker som tex vanlig svenne-mjölk har tillkommit (hatar den sötaktiga smaken på UHT/högpastöriserad mjölk) men saknar en del av dom gamla varorna som försvunnit bla i chark/pålägg då svenska charkvaror (främst påläggskorv typ prickekorv) har en tendens att smaka väldigt surt, vilket dom tyska och finska inte brukar göra.