2008-01-04, 19:40
Medlem
Germanpilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0U812
Därefter det jag undrar över!
Där står: Till 100g salami har 144g kött använts.
?! Är jag dum i huvet som inte hajar, kan du förklara för mig?

De räknar med lite svinn i produktionen.
Citera
2008-01-04, 20:45
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Därefter det jag undrar över!
Där står: Till 100g salami har 144g kött använts.

?! Är jag dum i huvet som inte hajar, kan du förklara för mig?
Kött innehåller förhållandevis mycket vätska jämfört med den färdiga produkten, man får alltså ut 100g salami från 144 g kött då mycket av vattnet går förlorat i tillagningsprocessen.
Citera
2008-01-04, 21:12
Medlem
Deras lösgodis för 29 kr/kilot är det enda jag kan handla därifrån.
Citera
2008-01-05, 06:30
Medlem
0U812s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Kött innehåller förhållandevis mycket vätska jämfört med den färdiga produkten, man får alltså ut 100g salami från 144 g kött då mycket av vattnet går förlorat i tillagningsprocessen.
Okej, du menar alltså att nästan 25% av köttet är vatten som försvinner i tillverkningsprocessen?
(Reserverar mig mot eventuella räknefel så här tidigt på morgonen!)
Citera
2008-01-05, 09:23
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Okej, du menar alltså att nästan 25% av köttet är vatten som försvinner i tillverkningsprocessen?
(Reserverar mig mot eventuella räknefel så här tidigt på morgonen!)

Jamen det där är väl inget konstigt. Det är ju klart att det är en massa vatten i kött och när man t.ex. torkar eller steker köttbiten försvinner en del av det och köttbiten kommer väga mindre. Att torkat kött är perfekt att ha med sig när man skall ut på strapatser beror ju inte enbart på att det håller sig bättre, utan också på att det blir lättare att bära med sig större mängder, då man slipper kånka på allt det vatten som finns i färskt kött.

Det finns ju råvaror som innehåller ännu större andel vatten, tomater t.ex., varför det krävs åtskilliga kg för att producera ett enda kg ketchup eller torkade tomater. Vad är det du förvånas över i detta?
Citera
2008-01-05, 18:07
Medlem
0U812s avatar
Hmm... Okej jag får väl ge mig då.

Tänket var väl kanske att i tex ketchupens fall så brukar det stå att till 1kilo har använts 2kilo tomater (bara ett exempel, vet ej de exakta förhållandena) och det hade att göra med att man inte använde hela tomaterna utan tog bort skal, kärnor och kärnhus. Vet inte ens om det heter kärnor när det gäller tomater, men hoppas ni förstår mitt skeva tänk här!

Sorry att jag tog upp er tid med mitt svammel.
Citera
2008-01-19, 08:29
Medlem
Affelindos avatar
Jag köpte ryggbiff i bit i kyldisken i veckan för 99kr/kg. Den var riktigt bra. Lätt marmorerad, bra färg (inte för ljusrosa) och smakrik. Rekomenderas starkt.

De har även fläskytterfilé för 49kr/kg. Den är inte top of the line men den är mycket prisvärd. Har ätit helstekt fläskfilé i stort sett hela veckan.

Jag har aldrig köpt kött på Lidl förrut och jag blev positivt överaskad.
Citera
2008-01-19, 08:51
Bannlyst
Jag brukade handla nått jasmin ris där , i en ljuslila färgglatt paket..
Det var kanon bra!
Citera
2008-04-18, 22:48
Medlem
Alltså, den här påsen med 2 kg äpplen för 20 spänn är ju riktigt billig. Men hur kan det vara så billigt? Är det sådana här äpplen som besprutas tungt för att sedan ligga på lager i typ ett år?
Citera
2008-04-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Alltså, den här påsen med 2 kg äpplen för 20 spänn är ju riktigt billig. Men hur kan det vara så billigt? Är det sådana här äpplen som besprutas tungt för att sedan ligga på lager i typ ett år?
typ Tycker att dem inte smakar nå vidare. Royal Gala är lätt bäst.
Citera
2008-04-19, 15:02
Medlem
GreenStuffs avatar
Apropå äpplen.... jag saknar den typen av äpplen (ingen aning vad de hette) som fanns då man var liten...dvs, stora, röda, vaxade & som lät på ett specifikt sätt då man tog en bite av dem....goda var de oxå.
Det enda jag hittar nuförtiden är små, tråkiga mjöliga jävla äpplen som inte är en fröjd varken för ögat eller gommen (resultat av miljö hysterin kanske...)
Citera
2008-04-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
typ Tycker att dem inte smakar nå vidare. Royal Gala är lätt bäst.
Nej, de är inte supergoda direkt, men de funkar för mig om alternativet är äpplen för 24 kr kilot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in