2019-10-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka menar du? Det är väl inte de där i standardsortimentet med amerikanska färger på? McKennedy eller vad de heter i en plastpåse?

Nej, detta är andra nötfärs burgare som jag tror kommer från Danmark.
I princip 100% nötfärs utan några tillsatser.
Mycket bra.
Citera
2019-10-29, 13:55
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makesens
Ketchupen, den billigaste de har är otroligt prisvärd, kex, svenska makaroner.....samt vissa verktyg och elektronikgrejor.

Är det ketchupen av märket Kania du menar så kan jag bara instämma 👍

Kan även rekommendera Kanias senap, både deras franska Dijon och den finmalda starka. Och när vi ändå snackar Kania så rekommenderar jag även deras majonnäs.

Det mesta från Kania verkar vara både gott och prisvärt!
Citera
2019-10-29, 19:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Är det ketchupen av märket Kania du menar så kan jag bara instämma 👍

Kan även rekommendera Kanias senap, både deras franska Dijon och den finmalda starka. Och när vi ändå snackar Kania så rekommenderar jag även deras majonnäs.

Det mesta från Kania verkar vara både gott och prisvärt!

Den här antar jag?

https://se.cat-ret.assets.lidl/catal...m/91448_01.jpg

Den är faktiskt den enda med socker förutom Heinz jag gillar. Vet inte om de har en osötad, men den hade jag alltid köpt isf. Den här kostar väl typ 9 kr?

Dijonsenapen för 7kr brukar jag alltid köpa när jag är där. Sen är vanligt bordssalt och kryddor i burk billiga och bra. Även buljongtärningarna är billiga och bra att ha om man inte orkar vara fisförnäm med fond eller egen buljong.
Citera
2019-10-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köpte ett, nybakat, rågbröd där häromveckan på ett helt kilo för 23 kr. Måste säga att det var extremt billigt och även riktigt gott.

Kan Lidl sälja bröd för 23 kr kilot, varför ska då de andra ta det tredubbla priset eller ännu mer? Bröd är en vara som är extremt mycket högre prissatt i Sverige än övriga EU. Varför är mat så dyrt i Sverige när våra löner ligger långt efter många andra länder?
För att konkurrensen i Sverige är obefintlig. Ica, Coop och Axfood har över 90% av marknaden. Och det är uppenbarligen majoriteten av kunderna i Sverige som vill ha det så tyvärr. Kommer det någon uppstickare som Netto så köper man upp dom. Lidl är ju dock Lidl, inte lika lätta att bli av med.
Citera
2019-10-29, 19:51
Medlem
Gårdagens tips: 100%beef burger, 8x140g, ca70kr. Ingredienser: Bara nötfärs. Håller mycket hög kvalitet. Hittas vid frysdisken i en rödsvart tetra förpackning. Fyll frysen!
Citera
2019-10-29, 20:18
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Är det ketchupen av märket Kania du menar så kan jag bara instämma

Ketchupen är god men en jobbig top-downflaska, helt omöjlig att ha att göra med om man vill ha ketchup på korven. Hälften hamnar på bordet då man måste trycka rejält för att få ut något.

Citat:
Ursprungligen postat av slik
Gårdagens tips: 100%beef burger, 8x140g, ca70kr. Ingredienser: Bara nötfärs. Håller mycket hög kvalitet. Hittas vid frysdisken i en rödsvart tetra förpackning. Fyll frysen!

Hamburgare i tetra? Hur sjutton återförsluter man en sådan?
Citera
2019-10-29, 20:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ketchupen är god men en jobbig top-downflaska, helt omöjlig att ha att göra med om man vill ha ketchup på korven. Hälften hamnar på bordet då man måste trycka rejält för att få ut något.

Hamburgare i tetra? Hur sjutton återförsluter man en sådan?

Antar att det är dessa som åsyftas?

https://www.lidl.se/sv/p/veckans-utv...e-i-box/p26396

Har sneglat på den ganska länge, men inte tagit modet till mig för att inhandla. Förpackningen fick mig lite skeptisk.
Citera
2019-10-29, 20:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Antar att det är dessa som åsyftas?

https://www.lidl.se/sv/p/veckans-utv...e-i-box/p26396

Har sneglat på den ganska länge, men inte tagit modet till mig för att inhandla. Förpackningen fick mig lite skeptisk.

Inte bara förpackningen som får mig skeptisk. Googlade lite snabbt på "Skare" som är tillverkaren. Problem med salmonella.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...ter-samarbetet

Citat:
Salmonella i samma leverantörs kött också i januari

Samtidigt har Lidl beslutat att avbryta allt samarbete med den danska köttkoncernen Skare Meat Packers - på grund av tre salmonellafynd.

I produkter från samma leverantör påträffades salmonella också i slutet av januari.
Citera
2019-10-29, 20:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Inte bara förpackningen som får mig skeptisk. Googlade lite snabbt på "Skare" som är tillverkaren. Problem med salmonella.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...ter-samarbetet

Låter givetvis inget vidare, men jag tror inte salmonella överlever industrifrysning på -18 eller kallare. Sen är det något märkligt att artikeln påstår att Lidl skulle ha avbrutit samarbetet med Skare redan i februari, men att de ff har deras produkter.

Bara för att förtydliga så handlade salmonellan om färsk färs i Finland.
Citera
2019-10-29, 20:53
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Absolut Lidl har många bra varor men allt hel o halvfabrikat = You get what you pay for. Jag brukar mest köpa grönsaker, bröd och kött på LIDL då jag tycker dessa varor oftast är bättre samt bättre pris än Ica, Coop m fl. Jag köper endast svenskt på LIDL.
Citera
2019-10-29, 21:16
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Låter givetvis inget vidare, men jag tror inte salmonella överlever industrifrysning på -18 eller kallare. Sen är det något märkligt att artikeln påstår att Lidl skulle ha avbrutit samarbetet med Skare redan i februari, men att de ff har deras produkter.

Bara för att förtydliga så handlade salmonellan om färsk färs i Finland.

Skare verkar ha haft problem med salmonella en längre tid. Även danska kedjor som avbrutit samarbetet med dem. Så kvalitetskontrollen verkar inte vara på topp hos Skare. Jag kanske är nojig men försöker hålla mig till svenskt och finskt kött i den mån det är möjligt, inte minst med tanke på antibiotikaanvändning o.s.v. Danskt kött, nej tack, av många anledningar.
Citera
2019-10-29, 21:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Skare verkar ha haft problem med salmonella en längre tid. Även danska kedjor som avbrutit samarbetet med dem. Så kvalitetskontrollen verkar inte vara på topp hos Skare. Jag kanske är nojig men försöker hålla mig till svenskt och finskt kött i den mån det är möjligt, inte minst med tanke på antibiotikaanvändning o.s.v. Danskt kött, nej tack, av många anledningar.

Visst, jag köper visseligen svenskt framför annat, men det är lite hysteriskt ibland. Skare verkar uppenbarligen ha fått en del negativ kritik, men vi ska nog inte glömma att Scan och andra svenska lev. haft samma problem tidigare och att alla större kedjor har sålt smittat kött någon gång.

Man måste samtidigt fråga sig vad danskarna själva äter? De är tydligen friska överlag och det lyckligaste folket i världen för något år sedan.

Skulle nog vara mer skeptisk kring färdigmat och särskilt den billigare varianten sedan hästköttskandalen och cancerköttet uppdagades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in