Citat:
Ursprungligen postat av
danneln
Trevlig grundinfo! Har du några köptips? Både en mer anonym vardagsolja och något exklusivt med mer karaktär.
Bor du i en större stad så finns där säkert en affär med italienska delikatesser. Be att få smaka på några oljor, brukar inte vara några problem. Smaken är ju som baken så att säga, men då vet du att du får en fin olja.
Annars tycker jag den här är god, men den är väldigt smakrik och passar inte alla:
https://www.zeta.nu/produkter/extra-jungfruolivolja-guerrieri/
Alltså inte för stekning osv., men den är ljuvlig att ha i en sallad eller ringlad över en vällagad pastarätt t.ex.
Tycker överlag att Zeta har bra oljor, i ett brett smakregister. Vågar inte garantera att de är italienska, eller för den delen Extra virgin, men de enklare funkar fint i matlagning. Iaf i min, jag är ingen virtuos i köket direkt, haha