2017-12-29, 22:21
  #7057
Medlem
User: Unknowns avatar
Köpte 8 påsar inferno i min butik. Skulle ha köpt fler...
Citera
2017-12-29, 23:00
  #7058
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Min lokala Lidl har infernochipsen kan jag intyga. Jag väntar dock med spänning på att potatispinnarna i infernoutförande ska komma tillbaka. De var om möjligt ännu jävla godare än chipsen!
Citera
2017-12-30, 17:08
  #7059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fanns i min butik, stod vid entre'n tillsammans med julgodiset.

Tack, hittade dom som sagt bland julgodiset.
Citera
2017-12-30, 17:36
  #7060
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Tack, hittade dom som sagt bland julgodiset.

Var så lite så, hoppas dom bränner riktigt fint i käften
Citera
2017-12-31, 16:05
  #7061
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Kan hålla med. Köpte den Italienska olivoljan för 99:- Den var riktigt bra. Har kört BIO olivolja förut. Men Lidl har envisas med att ta den från Spanien sista tiden. Smakar oftast urk!!! Förr kunde den komma från Italien och då var den riktigt bra. Synd! Det blir dubbla priset om man ska ngt som smakar bra😬

Jag tycker generellt att italiensk olivolja är lite för pepprig och vass i smaken, gillar därför Lidl:s standardolivolja som är spansk.
Citera
2018-01-05, 20:11
  #7062
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Så. nu har jag dukat fram en majonnäsorgel med felix, lidls och hellmans.
Lidls och hellmans är lika varandra men hellmans har lite mer senap/syrlighet. Och felix är inte lik dom två, tydlig skillnad.
Så lidls var bra och smakar som en mildare hellmans.
Har köpt Lidls majjo sen 09-2015 och idag när jag kom så var det ett nytt märke på majjon!
Det har varit Vitador, nu är det Kania - samma som gör ketchup och annat åt dom. Blir och se om det är nån skillnad.
Citera
2018-01-05, 22:22
  #7063
Medlem
Jofs avatar
Nu köpt och ätit Lidl oxfile. Se ovan recension. Levde upp till den.
Uppdelat på portioner blir det cirka 35 kr/port. Billigt och bra.
__________________
Senast redigerad av Jof 2018-01-05 kl. 22:27.
Citera
2018-01-05, 22:27
  #7064
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag tycker generellt att italiensk olivolja är lite för pepprig och vass i smaken, gillar därför Lidl:s standardolivolja som är spansk.

Smakar den friskt i början och sen blir pepprig och vass är det en äkta Extra virgin. Är den frisk i början och sedan mild är det en virgin (andra kallpressningen), fortfarande ok men ska vara billigare. Är den fadd i början och sedan mild, är den varmpressad. Unken i början och ingen vidare smak - lampante (lampolja), den absolut sämsta kvalitén. Vissa sorter är inte ens godkända för mänsklig förtäring.

Ovan är en grov förenkling, finns givetvis relativt milda Extra virgin osv., samt fusk med kemikalier för att få enklare oljor att bli peppriga m.m.
Citera
2018-01-05, 22:46
  #7065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Smakar den friskt i början och sen blir pepprig och vass är det en äkta Extra virgin. Är den frisk i början och sedan mild är det en virgin (andra kallpressningen), fortfarande ok men ska vara billigare. Är den fadd i början och sedan mild, är den varmpressad. Unken i början och ingen vidare smak - lampante (lampolja), den absolut sämsta kvalitén. Vissa sorter är inte ens godkända för mänsklig förtäring.

Ovan är en grov förenkling, finns givetvis relativt milda Extra virgin osv., samt fusk med kemikalier för att få enklare oljor att bli peppriga m.m.

Trevlig grundinfo! Har du några köptips? Både en mer anonym vardagsolja och något exklusivt med mer karaktär.
Citera
2018-01-05, 22:53
  #7066
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Smakar den friskt i början och sen blir pepprig och vass är det en äkta Extra virgin. Är den frisk i början och sedan mild är det en virgin (andra kallpressningen), fortfarande ok men ska vara billigare. Är den fadd i början och sedan mild, är den varmpressad. Unken i början och ingen vidare smak - lampante (lampolja), den absolut sämsta kvalitén. Vissa sorter är inte ens godkända för mänsklig förtäring.

Ovan är en grov förenkling, finns givetvis relativt milda Extra virgin osv., samt fusk med kemikalier för att få enklare oljor att bli peppriga m.m.

Tack för bra info!
Kudos.
Citera
2018-01-05, 22:59
  #7067
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Trevlig grundinfo! Har du några köptips? Både en mer anonym vardagsolja och något exklusivt med mer karaktär.

Bor du i en större stad så finns där säkert en affär med italienska delikatesser. Be att få smaka på några oljor, brukar inte vara några problem. Smaken är ju som baken så att säga, men då vet du att du får en fin olja.

Annars tycker jag den här är god, men den är väldigt smakrik och passar inte alla:

https://www.zeta.nu/produkter/extra-jungfruolivolja-guerrieri/

Alltså inte för stekning osv., men den är ljuvlig att ha i en sallad eller ringlad över en vällagad pastarätt t.ex.

Tycker överlag att Zeta har bra oljor, i ett brett smakregister. Vågar inte garantera att de är italienska, eller för den delen Extra virgin, men de enklare funkar fint i matlagning. Iaf i min, jag är ingen virtuos i köket direkt, haha
Citera
2018-01-05, 23:00
  #7068
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Trevlig grundinfo! Har du några köptips? Både en mer anonym vardagsolja och något exklusivt med mer karaktär.

+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in