Citat:
Ursprungligen postat av
srinivasa
Ja, det har hänt förr, minns att jag körde en Stig Trenter "Roparen" och bara några veckor senare som kommer ngn annan med samma bok! Dråpligt. Men där var det inte samma citat.
I det här fallet så kastade Slottsherre för ett halvår sedan fram "Under flera dagar hade spillror av en flyende armé dragit genom staden. [...]".
Visst, men så länge vi inte googlar (vilket vi gått ed på, antar jag...) så tycker jag det är ok. Och att citera de inledande raderna i ett verk kan vara festande. Men, som du skriver, att det skedde för inte så länge sedan är kanske lite olyckligt.
Jag håller med att det är ett verkligt nöje att gå bakåt i tiden och läsa i tråden.
Nu har jag kommit hem och plockat fram följande:
"
Igår lät jag mig övertalas av N.N. att följa med till Museo Nacional de Bellas Artes. Detta överflöd av tavlor gjorde mig alldeles matt redan innan jag började titta på dem; vi gick från sal till sal; vi stannade till framför någon av bilderna; sedan gick vi till nästa tavla. Min följeslagare utstrålade givetivs "enkelhet" och "naturlighet" (den sekundära naturlighet som är övervunnen förkonstling) och i enlighet med rådanden savoir-vivre aktade han sig noga för allt som kunde uppfattas som överdrivet... Jag utsöndrade apati med skiftningar av vämjelse, motvilja, upproriskhet, vrede och absurditetskänsla.
Förutom vi ett tiotal personer... som klev fram, tittade och titade, klev undan... det mekaniska i deras rörelser, deras tigande, fick dem att se ut som marionetter, deras ansikten var ett intet i jämförelse med de ansikten som blickade ner från dukarna. Det här är inte första gången som jag till min förtrytelse ser konstens ansikte utsläcka de levandes ansikten. Vem går på museum? En och annan målare- ofta en konststuderande eller en gymnasist- en kvinna som itne vet hur hon sak fördriva tiden, ett antal konstälskare- långväga resenärer på besök i staden- men därutöver ingen, fast var och en skulle gå ed att Tizian och Rembrandt är rena underverken som får dem att rysa."