2026-09-02, 17:44
Medlem
Venators avatar
Jag tror Irmelin Sandman Lilius är en mycket bra gissning, "en liten vispa skägg" känns finlandssvenskt och något bättre förslag kommer jag inte på. Men detta skrivet för att inte vara helt OT...

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Där satt den!
Han förknippas ju med pojkscouterna.
Anses vara den som introducerade litteratur med djur i huvudrollem.

Över till dig.

Ber om ursäkt för OT och jag avser inte att gå i polemik, utan konstaterar bara att vad avser det fetade ovan lär Kipling Society men även Jack London Society önska få ett ord med i laget (och Aisopos grymtar besvärat från Hades men får finna sig att han nog står vi sidan om i just denna diskussion).
Senast redigerad av Venator 2026-09-02 kl. 17:46.
Citera
2026-09-02, 17:57
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tror Irmelin Sandman Lilius är en mycket bra gissning, "en liten vispa skägg" känns finlandssvenskt och något bättre förslag kommer jag inte på. Men detta skrivet för att inte vara helt OT...

Ber om ursäkt för OT och jag avser inte att gå i polemik, utan konstaterar bara att vad avser det fetade ovan lär Kipling Society men även Jack London Society önska få ett ord med i laget (och Aisopos grymtar besvärat från Hades men får finna sig att han nog står vi sidan om i just denna diskussion).
Jag delar faktskt dina dubier. Min beskrivning var direkt hämtad från wikipedia. Själv läste jag Ernest när jag var i 11 års åldern. Citaten var hämtade från en antologi med noveller om katter.
Citera
2026-09-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Det känns som Irmelin Sandman Lilius
Ser att fått flera svar. Får se vem som var först.
Citera
2026-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Det känns som Irmelin Sandman Lilius
Ja rätt! Ur Storsjöhamnen. Jag trodde det kanske var svårt. Din tur.
Citera
2026-09-02, 20:09
Medlem
Citat:
Jag delar faktskt dina dubier. Min beskrivning var direkt hämtad från wikipedia. Själv läste jag Ernest när jag var i 11 års åldern. Citaten var hämtade från en antologi med noveller om katter.
Vad heter antologin? Om jag skulle vilja låna.
Citera
2026-09-03, 11:41
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad heter antologin? Om jag skulle vilja låna.
Citaten hämtade från Rännstenskatten
Ur "Katten som kunde flyga och femton sndra berättelser om katter"
Trevi månpocket 1994.
Citera
2026-09-03, 15:49
Medlem
Citat:
Citaten hämtade från Rännstenskatten
Ur "Katten som kunde flyga och femton sndra berättelser om katter"
Trevi månpocket 1994.
Tack!
Citera
2026-09-05, 14:14
Medlem
Nytt citat
Citat:
"Men hennes juveler?"
"Anne Herbert har hand om dem."
"Har någon sagt något mot mig?" frågar jag storögt.
"Inte mycket!" säger han med ett plötsligt grovt skratt. "Inte mycket alls!"
Jag ser oroligt på honom. "Något mot mig är detsamma som mot en Howard", säger jag. "Vad som än sägs mot drottningen är det också mot vår ätt."
Han morrar som en hund. "Det behöver du inte påminna mig om", säger han. "Det har Edward Seymour redan gjort. Och den där hycklaren Gardiner, ormen Wriothesley, några av alla reformivrarna, lady Marys vänner och rivaliserade herremän. Det finns många, många män som står redo att berätta för mig, att om drottningen faller så gör vi det allesammans."
"Mitt anseende är lika gott som ert", säger jag. "Obefläckat."
Han tar ett hårt tag om båda mina axlar och drar mitt ansikte nära intill sitt. "Jag frågade om hon har gått till sängs med Thomas Culpeper och du svarade nej."
"Det gjorde jag. Det kommer jag fortsätta göra", lovar jag.
"Hennes farmor säger att hon var intim med den där fähunden Dereham och med en annan förbannad idiot vid namn Manox."
"Det vet jag ingenting om. Det var före ..."
"Exakt. Det var innan hon överhuvudtaget träffade kungen. Så ingenting hon gjorde då skadar honom."
"Bättre än så!" säger jag ivrigt. "Om hon var gift med Dereham, är hennes äktenskap med kungen ogiltigt och ingen otrohet kan ha begåtts."
Citera
2026-09-05, 16:14
Medlem
Citat:
Nytt citat

Det känns kanske för enkelt att det är Hilary Mantel, men namnen leder tankarna dit, så jag gissar ändå det.
Citera
2026-09-05, 16:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Nytt citat

Howards End?
Citera
2026-09-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det känns kanske för enkelt att det är Hilary Mantel, men namnen leder tankarna dit, så jag gissar ändå det.
Fortsätt gissa

Citat:
Ursprungligen postat av att
Howards End?
Fortsätt gissa. Nytt citat:
Citat:
"Det är inte rättvist", säger jag. Genast kommer jag att tänka på senaste gången jag sa att något var orätt. Då handlade det om kungens häst som halshuggits för förräderi. Sedan dess har kungen låtit halshugga sin fru och min man. Kommer han halshugga sin systerdotter nu också? Borde jag hålla tyst angående systerdottern, precis som jag höll tyst angående kungens fru och hans häst? Så som jag ingenting sa angående min egen man?

"Kungen är lagen", påminner Cromwell. "Han kan inte göra något orättfärdigt."
Citera
2026-09-10, 15:24
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Fortsätt gissa

Fortsätt gissa. Nytt citat:

Det kan omöjligt vara Oliver Cromwell som uttalar sig så om kungatronen.

Alltså bör det vara hans anfader Thomas som det rör sig om.

Kan det vara från någon av Philippa Gregorys romaner om Ann Boleyn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in