2025-09-27, 09:28
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Heidegger?

Visst är det denne filosof, citerad här ur Vad är metafysik.
Tillbaka till Massajen!
Citera
2025-09-27, 20:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Visst är det denne filosof, citerad här ur Vad är metafysik.
Tillbaka till Massajen!

Tackar! Lätt att associera tråkighet till Heidegger...

Vem har vi då här?

Citat:
Det var förevändningen. Den ställföreträdande anledningen till mitt sönderfall. Det fanns en annan och mera ödesdiger anledning. Tiden. Att tiderna förändras.

Ensam. Min familj hatar mig och mina vänner har övergett mig. Mina barn fnissar av skadeglädje över min olycka. Men den som gått i bitar måste av logiska skäl vara ensam, eftersom det ju under sådana omständigheter inte finns någon särskild att vara tillsammans med. Vilken av dessa bitar är det meningen att mans skall umgås med? Så lyder frågan, men det är ingen som svarar. För detta sönderfall har skett på alla nivåer.
Citera
2025-09-28, 09:02
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Tackar! Lätt att associera tråkighet till Heidegger...

Vem har vi då här?

Teratologen översatte något som hette sammanfattning av sönderfallet, kan det vara citarat ur denna volym av Cioran?
Citera
2025-09-28, 12:54
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Teratologen översatte något som hette sammanfattning av sönderfallet, kan det vara citarat ur denna volym av Cioran?
Nej, inget översatt detta.
Citera
2025-09-28, 21:49
Medlem
Massajens avatar
Själv är jag en geting, som levde helt och fullt på getingarnas tid. Då ett stick var ett stick som kändes. Och framtiden var en konkret vision. Ett bygge som aldrig blev färdig. Getingboet. Något förmer och mera förhoppningsfullt än de mållösa myggornas pip pip pip.

Den stora myggparaden. Myggornas år. De små piparnas festspel. Makthungerns gälla pip. I spetsen överpiparen, flosklernas konung Ronald Reagan, allt svårts förenklare, all smärtas bortförklarare, all dyster sannings ytförskönare, esteternas estet, politisk svärmare och skönande, byfåne och nibal, naken som en mygga
Citera
2025-09-29, 19:28
Medlem
Massajens avatar
Lägger upp för en smash:

"Hon försökte vara lojal mot alla håll. Mot mig. Mot honom. Det blev ett slags sliskigt medlidande, ett slags auktoritativt triumferande medlidande, en överspänd omtänksamhet, förnedring för mig, självsäkerhet och segervisshet för henne, en eftermiddag med älskaren, rufs i håret, kvällen med mig, rufs i håret, jag stod inte ut med det, inte med någonting, att vara i vägen och vad jag var i vägen för, på det sättet kom jag på drift, var jag långa tider på drift (herregud vad jag avskyr det uttrycket) i förlustens landskap."
Citera
2025-09-29, 20:36
Medlem
NoTruces avatar
Jag chansar på Ernst Brunner.
Citera
2025-09-29, 21:55
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag chansar på Ernst Brunner.
Nej. Vår författare äldre och dog för ett par år sedan.
Citera
2025-09-30, 11:22
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Nej. Vår författare äldre och dog för ett par år sedan.
Ett par år sedan – än Espmark då? Tidstämplar & sinnelag stämmer; mig honom alltför bildrikt & kvinnligt, men något kan man ju missat.

Reigerat: … ska jag säga, som tycker Massajens senaste Vlautin mest lät som det US:iga jag läst av Beppe Wolgers. Detta på allvar d.v.s. inte dåligt men otippat.
Senast redigerad av Zwerchstand 2025-09-30 kl. 11:29.
Citera
2025-09-30, 12:38
Medlem
DrComforts avatar
Försöker mig på att kontra smashen med en backhand: Tennispelarna av Lars Gustafsson?
Citera
2025-09-30, 13:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Försöker mig på att kontra smashen med en backhand: Tennispelarna av Lars Gustafsson?
Det kan jag inte tänka mig, utan att ha läst ens det förkortade pelartrycket. Citat #1 (“Det var förevändningen.”) har rätt skärpa i språk men inte kunde väl han förmå sig ett så olyckat berättarjag – om inte lömskt föregivet och egentligen enligt plan senare lyckad, mig oläst dårå; och #2 en geting är han förvisso bland myggor, men inte så korthugget upprepat – om än i kursiv gardering; #3 som 1 men alltför pladdrigt. (… ska jag säga.)
Citera
2025-09-30, 14:39
Medlem
Massajens avatar
Ingen av de föreslagna.
Titeln på denna bok finns inbäddad i ett av citaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in