2025-07-11, 14:22
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Har trden dtt ut?
Stundom hnder det att vrlden hller upp mitti ett slag av svrd, hammare, trning. Det m d ta sin tid, ty systemet skall hllas och kanaljen m ta barktrd.

Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Ser att det har uppsttt ett ndlge i trden varfr jag gissar rtt p "Siren".
H godknns p det att Sirenens tigande m tystas och letargonauterna lsas vakna. (Gamlingen, en sista gng: Sirenernas sng, Corbra, den finns inte: den musik man inte kan undfly, det r endast den som finns i deras stmmor.) von-der-Wettet s passande! kastar sig verbord precis som i novellen men inte alls, drar skeppet av grund undan brott. Varsgod vidare.
Citera
2025-07-11, 15:09
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Stundom hnder det att vrlden hller upp mitti ett slag av svrd, hammare, trning. Det m d ta sin tid, ty systemet skall hllas och kanaljen m ta barktrd.

H godknns p det att Sirenens tigande m tystas och letargonauterna lsas vakna. (Gamlingen, en sista gng: Sirenernas sng, Corbra, den finns inte: den musik man inte kan undfly, det r endast den som finns i deras stmmor.) von-der-Wettet s passande! kastar sig verbord precis som i novellen men inte alls, drar skeppet av grund undan brott. Varsgod vidare.

Huvudtema fr ett trdyngels memoirer, att en gng gissa rtt (ngot jag glmt s ofta) i denna barktrd!
Vadan och varthn styrs d kosan nu i en boddishattvas vagn fr att hjlpa alla levande varelser i trden?

Citat:

Jag drmde mig sen i den bsta hamn:
jag var ett barn i min moders famn.
P frgan, jag hrt frn stjrnorna nyss,
gav hon mig svar med en ljuvlig kyss.
Vi sgo och sgo p varann,
allt annat i vrlden n hon frsvann,
och rummets ondlighet slt sig d
tillsammans i hennes ga bl,
och tiden stod: i min moders blick
jag in i dct eviga skda fick.
Citera
2025-07-11, 23:46
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Huvudtema fr ett trdyngels memoirer, att en gng gissa rtt (ngot jag glmt s ofta) i denna barktrd!
Vadan och varthn styrs d kosan nu i en boddishattvas vagn fr att hjlpa alla levande varelser i trden?

Citat:

Jag drmde mig sen i den bsta hamn:
jag var ett barn i min moders famn.
P frgan, jag hrt frn stjrnorna nyss,
gav hon mig svar med en ljuvlig kyss.
Vi sgo och sgo p varann,
allt annat i vrlden n hon frsvann,
och rummets ondlighet slt sig d
tillsammans i hennes ga bl,
och tiden stod: i min moders blick
jag in i dct eviga skda fick.

Lter som ngot av Viktor Rydberg.
Citera
2025-07-12, 09:01
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Lter som ngot av Viktor Rydberg.

Se det var rtt svar med en gng! Vad hrligt!
ver till Lillarapunzel!
Citera
2025-07-12, 10:17
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Se det var rtt svar med en gng! Vad hrligt!
ver till Lillarapunzel!

Tack s mycket!
Vi fortstter p temat "Svenska klassiker":

Citat:
"D skakade de gamla sina revrdiga huvuden och gingo att bertta om spinnrockars surrande och vvstolars rassel, om kksbestyr, om slagors dunkande och yxans gng i skogen. Men det varade inte lnge, frrn de ter voro inne p den gamla strten. D krde sldarna upp till frstutrappan, d ilade hstarna bort genom mrka skogar med de glada, unga mnniskorna, d yrade dansen, och fiolstrngarna sprungo."
Citera
2025-07-12, 12:15
Medlem
Selma Lagerlf ?
Citera
2025-07-12, 14:54
Medlem
NoTruces avatar
Viktor Rydberg?
Citera
2025-07-12, 18:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Selma Lagerlf ?

Alldeles riktigt!
Citatet kommer ifrn klassikern Gsta Berglings saga.

ver till dig!
Citera
2025-07-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Alldeles riktigt!
Citatet kommer ifrn klassikern Gsta Berglings saga.

ver till dig!

Tack! Fortstter p temat svensk klassiker men ngot lttare sdan:

"Den engelska kvinnan beskrivs nstan alltid som en frusen ungm
som sitter vid brasan i pensionatet och lser romaner av Monica Dickens
eller Mary Stewart. Jag vet inte varfr den bilden av engelskan r s
dominerande . Hon skulle lika grna kunna framstllas som en ganska
livlig pratmakerska med en glupande aptit p livet, gin och tonic och
Guiness, tnker ganska lite p sitt yttre och blir tidigt korpulent."
Citera
2025-07-18, 15:11
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tack! Fortstter p temat svensk klassiker men ngot lttare sdan:

"Den engelska kvinnan beskrivs nstan alltid som en frusen ungm
som sitter vid brasan i pensionatet och lser romaner av Monica Dickens
eller Mary Stewart. Jag vet inte varfr den bilden av engelskan r s
dominerande . Hon skulle lika grna kunna framstllas som en ganska
livlig pratmakerska med en glupande aptit p livet, gin och tonic och
Guiness, tnker ganska lite p sitt yttre och blir tidigt korpulent."
Frans g Bengtsson?
Citera
2025-07-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Frans g Bengtsson?
Nej. Frfattaren r fdd cirka 25 r senare n Frans G. Den vi sker hll ven p med versttningar
precis som Frans G men som jag frstr det oftast under pseudonym eftersom det var mest "skrplitteratur" han versatte och att hans vriga arbetsgivare inte uppskattade detta extra knck.

Nytt citat: "Storbritaniens sedlighetsvktare p den tiden var skotten John Gordon. Han slog larm om osedliga bcker s folk inte behvde springa och leta efter dem"
"Graham Greene svarade med ett upprop i tidningen Spectator, dr han freslog att man skulle bilda ett John Gordon Society och i detta bekmpa "alla ansttliga bcker, skdespel,filmer,skmtserier,kompositioner,mlning ar,skulpturer och keramikarbeten".
Som s ofta hnder nr engelsmn r med i spelet blev detta skmt verklighet. Det bildades ett sdant sllskap av ngra spefglar , som sedan bjd in Johnn Gordon att hlla fredrag ver mnet "Journalistiken och dess frhllande till den offentliga moralen". Jag bevistade detta sammantrde ,som r ett av mina av mina mrkligaste minnen hr i livet. Alla spelade sin roller , ven John Gordon , och frolmpade varandra p det mest iskalla och frbittrade stt."
Citera
2025-07-19, 09:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Nej. Frfattaren r fdd cirka 25 r senare n Frans G. Den vi sker hll ven p med versttningar
precis som Frans G men som jag frstr det oftast under pseudonym eftersom det var mest "skrplitteratur" han versatte och att hans vriga arbetsgivare inte uppskattade detta extra knck.

Nytt citat: "Storbritaniens sedlighetsvktare p den tiden var skotten John Gordon. Han slog larm om osedliga bcker s folk inte behvde springa och leta efter dem"
"Graham Greene svarade med ett upprop i tidningen Spectator, dr han freslog att man skulle bilda ett John Gordon Society och i detta bekmpa "alla ansttliga bcker, skdespel,filmer,skmtserier,kompositioner,mlning ar,skulpturer och keramikarbeten".
Som s ofta hnder nr engelsmn r med i spelet blev detta skmt verklighet. Det bildades ett sdant sllskap av ngra spefglar , som sedan bjd in Johnn Gordon att hlla fredrag ver mnet "Journalistiken och dess frhllande till den offentliga moralen". Jag bevistade detta sammantrde ,som r ett av mina av mina mrkligaste minnen hr i livet. Alla spelade sin roller , ven John Gordon , och frolmpade varandra p det mest iskalla och frbittrade stt."
Antar att jag inte bryter mot ngon forumregel genom en andra gissning:
TORSTEN EHRENMARK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in