2025-06-23, 19:32
Medlem
Zwerchstands avatar
Urskta glappet. Med kort varsel strandad ute i busken har jag varken tid/bok lglig, men kan vl runda med att frf:s kndare katt r av typen man brukar kalla lejon, men tryckt under titel av annan bestmd art ej verensstmmande med den okndare art den boken egentligen avser.

Och att citaten hittills gjorts ur berttelsens inramning, med titeln nstan given 2 gnger senast.
Citera
2025-06-23, 21:19
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Urskta glappet. Med kort varsel strandad ute i busken har jag varken tid/bok lglig, men kan vl runda med att frf:s kndare katt r av typen man brukar kalla lejon, men tryckt under titel av annan bestmd art ej verensstmmande med den okndare art den boken egentligen avser.

Och att citaten hittills gjorts ur berttelsens inramning, med titeln nstan given 2 gnger senast.

Med andra ord Lampedusas Leoparden.
Jag har aldrig lst den (bara sett filmen) men dessa citat gjorde mig definitivt sugen.
Citera
2025-06-23, 23:40
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Med andra ord Lampedusas Leoparden.
Jag har aldrig lst den (bara sett filmen) men dessa citat gjorde mig definitivt sugen.
Leoparden r den kndare boken ja, vars egentligare titulrart hr kan kastas verbord. Vi sker dock en ann' hans figur, salt & sur, en titel som sagt nstan given 2 gnger senast.
Citera
2025-06-24, 11:02
Medlem
Zwerchstands avatar
Slottsherre Lampedusas kissemisstrff:
Citat:
Vrt frnuft r misstroget, vi m vara aldrig s vl frberedda, vi stegrar oss dock infr undret och nr vi mter ett sdant, sker frnuftet std i minnet av vardagliga freteelser; jag trodde frsts, som vem som helst skulle ha trott, att jag trffat p en badande flicka; jag flyttade mig frsiktigt i bten s att jag kom jms med henne, lutade mig ner, rckte henne hnderna fr att hjlpa henne upp. Men d - med en hpnadsvckande vighet flg hon rtt upp ur vattnet tills det ndde henne till midjan, slog armarna om halsen p mig, insvepte mig i en aldrig frr frnummen doft, gled ner i bten: nedanfr ljumskarna, nedanfr bakdelen var kroppen en fisks, tckt med ytterst sm prlemorfrgade och bla fjll och slutade i en kluven stjrtfena som sakta slog mot btplankorna. Det var en [S].
Urskta typografin, jag sitter med pekfingervalsen p dumfn, gmd en stund undan vrdparets uppmrksamhet.
Citera
2025-06-24, 21:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Slottsherre Lampedusas kissemisstrff:

Urskta typografin, jag sitter med pekfingervalsen p dumfn, gmd en stund undan vrdparets uppmrksamhet.

Jag vet vad det kommer ur! En novell av Lampedusa (men gissar inte, kommer inte ha tillgng till bcker p ett bra tag).
Citera
2025-06-24, 23:07
Medlem
Zwerchstands avatar
Det r vl rena svarta Maja att en kattatar d stryker frbi, purrar "-Sill e namnam." och ut runt hrnet. N, kanske fr jag till ett ytterligare citat i morgon, men det ska inte lngre behvas.
Citera
2025-06-26, 18:30
Medlem
Zwerchstands avatar
[ter hemma, noterande en mngd spr av tassande kring pinnen med kallt fiskrens.]

Gamlingen till ynglingen:
Citat:
P det sttet brjade dessa trenne veckor. Jag fr inte lov att g in i detaljer, ngot som frvrigt inte skulle vara barmhrtigt mot dig. Det rcker med att sga att i dessa famntag njt jag den hgsta form av den p en gng andliga och ursprungliga vllust, fri frn varje social resonans, som vra ensamma herdar erfar nr de uppe i bergen parar sig med sina getter; om jmfrelsen frefaller dig motbjudande s r det fr att du r ofrmgen att transponera, och det r oundgngligt, frn det djuriska planet till det vermnskliga plan som i mitt fall tckte varandra.
Vl valt ord dr, frresten: ursprungliga, i en mening med kanske menat knepigare slut (till svenska av Eva Alexanderson vars Calvino lmnat mig svagare smakminne).
Citera
2025-06-27, 23:46
Medlem
Zwerchstands avatar
Illa nappat nd. Kanske vgar ingen vlja rtt mellan de 2 uppenbara alternativen bakom frkortningen [S]. N, oskuld som antyds av ena r hon tydligen inte, men p.g.a. sent liden tid och en taxonomisk oreda liknande den ovannmnda om kattarter (hr dock fgel & fisk emellan) godtas hrmed bggedera.
Citat:
[] Hon t bara sdant som levde: ofta sg jag den smrta kroppen dyka upp ur havet, blnkande i solen, medan hon mellan tnderna krossade en nnu levande silverfjllig fisk; blod droppade nedfr hakan och efter ngra munsbitar slngdes den snderbitna torsken eller guldbraxen ver axeln och sjnk i vattnet som frgades rtt medan hon under barnsliga sm skrik slickade tnderna rena. En gng gav jag henne vin; dricka ur glas kunde hon inte och jag mste hlla vinet i den spdaste, en aning grnaktiga handflata och s drack hon, klatschande med tungan som en lapande hund, under det att verraskning ver denna oknda smak terspeglades i hennes gon. Det var gott sade hon, men ville aldrig mera ha. D och d kom hon till stranden med hnderna fulla av ostron, av blmusslor och medan jag mdosamt bnde upp skalen med en kniv slog hon snder dem med en sten och sg i sig det sklvande innehllet tillika med en del skalflisor, ngot som inte alls bekymrade henne.
Som jag sade dig, [C]; hon var ett djur, men i samma stund var hon tillika en Oddlig och det r synd att man inte i tal hela tiden kan frkroppsliga denna syntes s som hon sjlv med fullkomlig enkelhet uttryckte den med sin egen kropp. Inte endast i krleksakten lade hon i dagen en sprudlande gldje och en finknslighet som var raka motsatsen till gldjels djurisk lystnad, utan ocks i hennes tal fanns en betvingande omedelbarhet som jag endast har funnit hos ngra f stora skalder. Man r inte Kalliopes dotter fr intet[.]
Citera
2025-06-28, 17:03
Medlem
Zwerchstands avatar
Nh, inte det heller ens en >v-lrdag, och fler citat varken kan/ska ges. Drmed r lag Ahab diskvalifiskat och vadhelst trdyngel/pinnplockare m fr allas skull och utan skam p torra land klcka titeln p den av Lampedusas 3 sknnoveller som handlar om [S]jjungfrun kttjsk nog att hellre kallas [S]______.
Citera
2025-07-09, 21:14
Medlem
Har trden dtt ut?
Citera
2025-07-10, 23:01
Medlem
Hll grytan kokande! Det var lnge sedan jag ens vgade p mig en gissning p ngot citat . Det r ver min PH. Men uppskattar nd denna trd.
Citera
2025-07-11, 11:24
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Nh, inte det heller ens en >v-lrdag, och fler citat varken kan/ska ges. Drmed r lag Ahab diskvalifiskat och vadhelst trdyngel/pinnplockare m fr allas skull och utan skam p torra land klcka titeln p den av Lampedusas 3 sknnoveller som handlar om [S]jjungfrun kttjsk nog att hellre kallas [S]______.

Ser att det har uppsttt ett ndlge i trden varfr jag gissar rtt p "Siren".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in