Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-30, 18:56
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Någon måste ju inleda gissandet så därför ett slumpskott på Ismail Kadare'

Inte Kadare men vi ska till Balkan, så långt är det rätt. X är äldre, har varit berömd men är idag bortglömd (enligt en några år gammal artikel jag hittade på nätet).

Boken är ett novellurval, här ett smakprov på en annan:
Några år tidigare hade mäster Jevrems hustru Staka tagit sig an ett föräldralöst barn som bokstavligen hade blivit "upphittat vid vägkanten". Det året rådde hungersnöd i hela landet. På landsvägarna samlades mängder av zigenare som av nöden tvangs att byta boplats oftare än vanligt. De kom från alla håll och var av alla slag: både sådana som ansåg sig vara muselmaner och de andra zigenarna, trågmakarna, som visade sig mera sällan och som folk kallade svarta valacker men som ansåg sig själva vara kristna. Alla flydde för samma elände. Runt omkring staden dök deras tält upp och försvann åter. Det året härjade tyfus bland dem, och den förde de med sig till staden. Befolkningen gick till anfall mot dem för att döda dem. Under flykten dog de vid landsvägarna och utanför småbyarna dit de inte blivit insläppta. Det hände, att det efter dessa olika zigenargrupper, smittade och jagade av hunger och förbittrade mäsnniskoskaror, lämnades kvar övergivna barn utan föräldrar. På det sättet hittade man också en liten flicka, som kunde vara omkring sju, åtta år. Man antog att hon kom från de kristna zigenarna, trågmakarna, fastän det var svårt att bestämt avgöra av de trasor och det smutsiga tillstånd i vilket det övergivna, avmagrade och uthungrade barnet befann sig, och själv förmådde hon, svag och skräckslagen som hon var, inte säga mycket, vare sig om sig själv eller om de sina. Mäster Jevrems hustru tog hand om flickan för att göra en god gärning och skaffa sig en billig hjälpreda. I förbigående måste sägas att dessa motsägande bevekelsegrunder svarade mot en grundinställning hos denna kvinna och att de kunde upptäckas inte bara i denna, utan i de flesta av hennes övriga handlingar.
Citera
2023-09-01, 20:15
Medlem
atts avatar
Inledningen till en annan novell:
På den vita landsvägen som ända in i ett oöverskådligt fjärran skär genom Glasinac-slätten rörde sig långsamt en ljusgul, öppen, mycket elegant vagn framför vilken två, småväxta kraftiga svarta hästar i oklanderliga seldon var förspända. I vagnen satt två unga flickor i likadana grå mantiljer av tunt siden och i stråhattar med stora brätten på vilka floret var uppvikt. På kuskbocken satt kusken Kranjac, en smula framåtböjd och med pipan mellan tänderna. Över hans röda skägg och mustascher och över de borstiga ögonbrynen låg damm, vitt som mjöl. Här färdades de båda döttrarna till general Radaković, Agata och Amalia, på väg från Sarajevo till Višegrad.
Författarens mest kända (eller egentligen enda kända) bok har ett byggnadsverk i titeln.
Citera
2023-09-01, 21:59
Medlem
Ivo Andric?
Citera
2023-09-01, 22:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad.donna
Ivo Andric?

Stämmer bra det! Citerat ur samlingen Jelena och andra berättelser från 1966. Den kända boken är givetvis Bron över Drina. Över till dig.
Citera
2023-09-02, 08:31
Medlem
Tack! Då prövar vi med det här.

"Bröder, låt mig berätta vad som hände. Vi är inte din bror någon av oss, svarar ni, och vi vill inte veta. Och visst är det en dyster historia, men den är uppbygglig också, riktigt sedelärande, det kan jag lova. Den kan nog bli ganska lång, det hände ju en hel del, men om ni inte råkar vara väldigt upptagna kanske ni kan ta er tid."
Citera
2023-09-02, 08:44
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tack! Då prövar vi med det här.

"Bröder, låt mig berätta vad som hände. Vi är inte din bror någon av oss, svarar ni, och vi vill inte veta. Och visst är det en dyster historia, men den är uppbygglig också, riktigt sedelärande, det kan jag lova. Den kan nog bli ganska lång, det hände ju en hel del, men om ni inte råkar vara väldigt upptagna kanske ni kan ta er tid."
Dostojevskij?
Citera
2023-09-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Dostojevskij?

Nix, det här är en författare av senare datum. Genombrottsromanen fick två mycket prestigefyllda priser i det land där den kom ut. Här kommer ett utdrag till:

"Jag anlände till Lutsk på eftermiddagen. Blobel skulle enligt von Radetzky inte komma tillbaka inom den närmaste framtiden, Häfner upplyste mig i förtroende om att man hade placerat honom på ett av Wehrmachts mentalsjukhus. Hämndaktionen hade gått bra, men ingen verkade ha någon större lust att tala om den: 'Ni kan vara glad att ni inte var här', viskade Zorn till mig. Den 6 juli flyttade Sonderkommando , som fortfarande följde den avancerade 6:e armén, till Rovno, därefter hastigt till Zvjagel, eller som ryssarna själva säger: Novohrad-Volynskyj."
Citera
2023-09-02, 23:28
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Nix, det här är en författare av senare datum. Genombrottsromanen fick två mycket prestigefyllda priser i det land där den kom ut. Här kommer ett utdrag till:

"Jag anlände till Lutsk på eftermiddagen. Blobel skulle enligt von Radetzky inte komma tillbaka inom den närmaste framtiden, Häfner upplyste mig i förtroende om att man hade placerat honom på ett av Wehrmachts mentalsjukhus. Hämndaktionen hade gått bra, men ingen verkade ha någon större lust att tala om den: 'Ni kan vara glad att ni inte var här', viskade Zorn till mig. Den 6 juli flyttade Sonderkommando , som fortfarande följde den avancerade 6:e armén, till Rovno, därefter hastigt till Zvjagel, eller som ryssarna själva säger: Novohrad-Volynskyj."

Jonathan Littell, De välvilliga.
Citera
2023-09-03, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Jonathan Littell, De välvilliga.

Ja men visst! Över till dig.
Citera
2023-09-05, 22:50
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ja men visst! Över till dig.

Ögat zeroes in i en figur, ljuset från en massa, styckade, avskurna, precis nedanför ögonen (klämdes tillbaka ned, ett brunt kvinnohuvud från femtonhundratalet i den vita lådkonstruktionen) avklädd. Han har sprungit naken runt ett rött ljus, sprungit genom och packat och förtärt en kvinna och hennes dotter i en annan bil. Hårt skvättande, inga plågor, ögonen är blinda av alltför mycket stirrande mot solen medan poliserna frågar ut honom.
Citera
2023-09-06, 14:25
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ögat zeroes in i en figur, ljuset från en massa, styckade, avskurna, precis nedanför ögonen (klämdes tillbaka ned, ett brunt kvinnohuvud från femtonhundratalet i den vita lådkonstruktionen) avklädd. Han har sprungit naken runt ett rött ljus, sprungit genom och packat och förtärt en kvinna och hennes dotter i en annan bil. Hårt skvättande, inga plågor, ögonen är blinda av alltför mycket stirrande mot solen medan poliserna frågar ut honom.

Känns väl nästan som en parodi på Norens sextiotalspoesi. Men de kunde kanske se ut så här?
Citera
2023-09-06, 16:28
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Burroughs Naked Lunch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in