Citat:
Ursprungligen postat av
HuldumeyStone
Ok, får ta ner mitt gamla ex av Hellmark ur bokhyllan och se om jag gillar det han skriver om Gill numera. Ser annars med viss skepsis på Hellmarks bok. Skyller den skepsisen på en lärare jag hade en gång som tyckte att Hellmark bara hade fel fel fel på en massa punkter. Typografi är ju, precis som allt annat, ett område där delade meningar om rätt & fel och bra & dåligt råder.
Hm, ja, när det gäller övergreppen är Hellmark ganska lättsam i förhållande till de engelska texterna du citerade. Jag blev plötsligt lite orolig över att jag skrev "rolig", det hela är ju ganska förfärande och äckligt.
Jag har i mitt professionella liv bl.a. försökt följa Hellmarks råd att förkorta "osv." och "dvs." med bara en punkt på slutet, tycker det ser elegantare ut, men redaktörer brukar för det mesta korrigera detta.
För att inte bli alltför OT, här kommer lite mer från den citerade texten. Efter ett citat från Ruskin om palazzo Ziani kommer följande:
Citat:
Verkligheten utspridd utom räckhåll. Förtvivlan så grund och kort. Oursäktlig lågspänd sorgbundenhet, mitt bland den flagnande värdigheten. Någon gång vill den kura i vinterskymningen i Fraris korskrank, späkt och näpst, när den nu inte kan få vara en av tärningsspelarna i hålan under den tintorettiga korsfästelsen.