Citat:
Ursprungligen postat av
HaroldPyott
Harriet L var det, en stor talang hon också, inte en djuping som Lars G men kunde skriva verkligt lustiga dikter.
Och inte bara lustiga. Hon har skrivit fantastiska saker i allvarligare tonlägen också. Men det jag gillar bäst med henne är nog just att hon så ofta ligger mittemellan: spetsar sitt nonsens med en knivsudd förtvivlan, och vice versa. Och eftersom jag tydligen just har fått ordet, så fortsätter vi med ett citat från en annan dubbelnatur:
"– Det är ingen idé att rymma. Dom hittar dig i alla fall.
– Får jag låna dina ytterkläder, Risberg, sa Gunnar. Då blir jag oigenkännlig.
– Ta dom bara. Jag ids inte vara vaken mer och ta fåraschelet, det värmer, så man får höra fåren bräka.
Gunnar klädde på sig Risbergs långrock och drog fåraschelet djupt ner över öronen.
– Vill det sig väl kommer kycklingarna nästa vecka, sa Risberg. Då får du å göra.
De båda gubbarna tog farväl av varandra och Gunnar gav Risberg sin snusdosa som avskedspresent.
– Om du skulle bli rädd, så vet du adressen, sa Risberg från sängen och var på väg att somna igen.
– Jag blir aldrig rädd. Jo! För att mörkret ska sluka mina ögonlock, så jag inte kan blinka längre, svarade Gunnar och försvann in i garderoben."