2019-09-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jersild?

Nej, tänk mer världslitteratur, obrigado!

Nytt citat imorrn. Om ingen gissat rätt till dess.
Citera
2019-09-21, 23:31
Medlem
mohnomishes avatar
Jag satsar några escudos på "Handbok för inkvisitorer", António Lobo Antunes
Citera
2019-09-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag satsar några escudos på "Handbok för inkvisitorer", António Lobo Antunes

Rätt satsat på författare, men fel bok. Betraktelse över själens passioner är boken.

Över till dig.
Citera
2019-09-22, 13:32
Medlem
mohnomishes avatar
Då så. Här någonting av färskare datum. Friheter i stavning och grammatik citerat verbatim.

Citat:
det var en förmiddag. det kan ha vart en lördag. det kan ha vart nån annan jävla dag också. jag vet inte. jag höll inte reda på sånt. jag satt i soffan i min lilla lägenhet och bläddrade i senaste numret av funtime. hela fanzinet handlade om throbbing gristle. engelsk industrirock. jag hade en platta med dom. det var riktigt roliga grejer. extremare än punken. som en bandsågs-cutup av tidiga stooges.
Citera
2019-09-22, 15:21
Medlem
Citat:
Då så. Här någonting av färskare datum. Friheter i stavning och grammatik citerat verbatim.

Gudfadern av punkrunken själv, Iggy Pop?
Citera
2019-09-22, 15:28
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Gudfadern av punkrunken själv, Iggy Pop?

Lite osäker på vad du menar nu? Ja punkfarfar Iggy var ju med i Stooges som nämndes i citatet. Men det är inte Iggy som står bakom boken som citatet kommer från. Har han ens publicerat något litterärt?
Citera
2019-09-22, 16:13
Medlem
Citat:
Lite osäker på vad du menar nu? Ja punkfarfar Iggy var ju med i Stooges som nämndes i citatet. Men det är inte Iggy som står bakom boken som citatet kommer från. Har han ens publicerat något litterärt?

Om Iggy publicerat något litterärt vet jag inte. Fredrik Strage då?

Edit: Måste i och för sig vara någon äldre.
Senast redigerad av Magmunnen 2019-09-22 kl. 16:17.
Citera
2019-09-22, 20:39
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Om Iggy publicerat något litterärt vet jag inte. Fredrik Strage då?

Edit: Måste i och för sig vara någon äldre.

Ja den här upphovspersonen är uppskattningsvis ett drygt decennium äldre än Strage. En annan ledtråd är att för denna utgivning finns en koppling till Mårbacka. Nästa citat har kanske hög igenkänningsfaktor för fler än mig:

Citat:
det fanns olika nivåer av kassettbandsinspelningar. den första var att spela av hela skiver från början till slut, som vi gjorde nu. platter som polarn hade, men som man inte hade råd med själv, eller som var slutsålda. svensk punk trycktes inte i så stora upplagor så man fick vara kvick om man ville tjacka ett ex.

den andra nivån var att spela in blandband. det var roligare. man valde dom allra bästa låtarna av olika punkband och satte ihop ett slags best of-kassetter. dom var bra att ha när man skulle på fest hos nån med dålig musiksmak. man stängde av discosmörjan, satte på ett blandband med punk och posterade en kraftig kille vid musikanläggningen så ingen vågade byta tillbax. sen var det bara att poga tills möblerna började gå sönder och nån ringde snuten.

tredje nivån på kassettskalan var att spela in temakassetter. då krävdes en stor skivsamling. jag hade band med anti-religion, anti-krig och anti-snut. c invände vid nåt tillfälle att man inte kunde vara emot allt. man måste vara för något också. jag funderade på det. hon hade nog en poäng där. så jag spelade in en kassett med bara låtar om alkohol.
Citera
2019-09-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ja den här upphovspersonen är uppskattningsvis ett drygt decennium äldre än Strage. En annan ledtråd är att för denna utgivning finns en koppling till Mårbacka. Nästa citat har kanske hög igenkänningsfaktor för fler än mig:

Men hörru ... Kan det vara Bosse Löthen som är upphovsmannen? Ur boken Jag älskar den där pojken?
Citera
2019-09-23, 09:36
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Men hörru ... Kan det vara Bosse Löthen som är upphovsmannen? Ur boken Jag älskar den där pojken?

Det är inte rätt, men vansinnigt nära. Den här boken är ett tidsdokument över samma era, samma förort, delvis samma persongalleri. Löthen dyker upp här, liksom denna bokens författare (prisbelönt debutant, för övrigt) flimrar förbi i Löthens bok om jag inte minns fel.

Citat:
Sverige var bra på fanzines. det skrevs, klipptes och klistrades i varenda förort. man smygkopierade på farsans jobb. vi var bättre på fanzines än på själva musiken. mycket av svensk punkrock led svårt av någon slags proggsyndrom. man sjöng om samhällsproblemen, om inkomstklyfterna och kärnkraften. och det var ju behjärtansvärt. fint tänkt. empatiskt. men det var inte punk. […] när kriminella gitarrer sjöng om vårdad klädsel för att få komma in. när rude kids sjöng om att få spö av raggare. när ebba grön sjöng om rågsved. när bosse skrev en låt om hur värdo det var i plugget. det var punk. […] många svenska punksinglar föll på att producenterna inte visste hur det skulle låta. där satt någon långhårig studiosnubbe och tvättade bort attacken och energin. vad blev kvar då? platt intet. skral pop med odistade gitarrer. i fanzinen fick man hållas utan att nån tog bort nåt.
Citera
2019-09-23, 23:17
Medlem
mohnomishes avatar
Dåligt med gamla punx här förefaller det, men vi tar ett citat till för att spika koordinaterna.

Citat:
vi växte upp här. i betongen. i bollmora. vi gick i plugget här, dom dar vi inte skolkade. vi lärde oss det man behöver för att överleva i en betongförort. snatta, sniffa lim och sätta en vinsats i badrummet. vi var den första generationen äkta förortsbor. vi längtade inte bort. vi ville inte flytta ut på landet och odla höns, plocka spenat och ro omkring i nån liten jävla båt.

Boken har endast något år på nacken och belönades med ett fint pris, ett pris med en koppling till hon tanten som bodde på Mårbacka.
Citera
2019-09-24, 07:56
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Dåligt med gamla punx här förefaller det, men vi tar ett citat till för att spika koordinaterna.

Boken har endast något år på nacken och belönades med ett fint pris, ett pris med en koppling till hon tanten som bodde på Mårbacka.
Wickander?
Senast redigerad av Massajen 2019-09-24 kl. 07:58. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in