2019-03-01, 19:24
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Kanske David Sprengel, han som senare blev gift med Agnes von Krusenstjerna? Han utgav 1902 den Wirsén-fientliga kritikboken De Nya Poeterna.

Jag vill bara uttrycka min beundran! Äger boken och har läst den, men kopplade ändå inte trots ambitiöst rynkad tänkarpanna
Citera
2019-03-01, 19:36
Medlem
Här har vi en stor svensk författare som 1829 utgav en handbok i rättstavning:
Den däjelige jägaren Jöns jägtar och far jemt efter en jerf, i hvars mjelte han för fjerde gången stuckit sitt jern. Nu jämrar han sig öfver, att jerfven sprungit bort fjerran i den gyttjiga trakten, Jöns har kropp som en jätte, men är icke djerf. Hvarje morgon i Göje-månad dricker han mjölk, hvarje middag mjöd, och äter om qvällen kastanier och mjölgröt; han är mjellhvit i huden, oljig i håret, går med paljetter, fjeskar med biljetter, är en kavaljer, en kanalje, åker med bjellror om sommaren, och vill segla med i hvarje kultje.
Citera
2019-03-02, 05:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Här har vi en stor svensk författare som 1829 utgav en handbok i rättstavning:
Den däjelige jägaren Jöns jägtar och far jemt efter en jerf, i hvars mjelte han för fjerde gången stuckit sitt jern. Nu jämrar han sig öfver, att jerfven sprungit bort fjerran i den gyttjiga trakten, Jöns har kropp som en jätte, men är icke djerf. Hvarje morgon i Göje-månad dricker han mjölk, hvarje middag mjöd, och äter om qvällen kastanier och mjölgröt; han är mjellhvit i huden, oljig i håret, går med paljetter, fjeskar med biljetter, är en kavaljer, en kanalje, åker med bjellror om sommaren, och vill segla med i hvarje kultje.

Ja, för fan: Sveriges bästa lärobok! Gamle gubben Love Almqvist, förstås.
Citera
2019-03-02, 12:41
Medlem
Jomenvisst Love var det. Min egen favoritlärobok är Anders Jacob Cnattingius’ ‘Läsebok i Folkskolor’, som har ett avsnitt om homonymer, med meningar som ‘Den som får ett får, behöfver hvarken tacka för en tacka eller ge en tacka jern derföre.’ När jag gick på gymnasiet var det en i parallellklassen som hette Cnattingius, stor och stark var han men dum som ett spån …
Citera
2019-03-02, 20:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jomenvisst Love var det. Min egen favoritlärobok är Anders Jacob Cnattingius’ ‘Läsebok i Folkskolor’, som har ett avsnitt om homonymer, med meningar som ‘Den som får ett får, behöfver hvarken tacka för en tacka eller ge en tacka jern derföre.’ När jag gick på gymnasiet var det en i parallellklassen som hette Cnattingius, stor och stark var han men dum som ett spån …

Ja, då kör vi vidare med nästa citat. Direkt ur verkligheten:

"Någon pekade på mig: 'Han skriver också dikter.'
Tanten såg bekymrat på mig.
– Är ni poet? Då är ni hungrig. Vill ni inte ha lite av min gås?
Jag tackade så mycket men försäkrade att jag var mätt. Hon nickade gillande:
– En typisk poet! Stolt! Fattig men stolt.
Och hon började skära bitar av sin gås och lägga upp en portion på en sidotallrik. Jag sa som det var att jag nyss hade ätit middag.
– Precis som Ferlin, sa tanten. Han var för stolt för att ta emot något. Han låtsades att han hade ätit, när han satt där hungrig …
Och hon sköt över tallriken till mig.
Under sällskapets uppfordrande blickar började jag äta."
Citera
2019-03-02, 21:47
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ja, då kör vi vidare med nästa citat. Direkt ur verkligheten:

"Någon pekade på mig: 'Han skriver också dikter.'
Tanten såg bekymrat på mig.
– Är ni poet? Då är ni hungrig. Vill ni inte ha lite av min gås?
Jag tackade så mycket men försäkrade att jag var mätt. Hon nickade gillande:
– En typisk poet! Stolt! Fattig men stolt.
Och hon började skära bitar av sin gås och lägga upp en portion på en sidotallrik. Jag sa som det var att jag nyss hade ätit middag.
– Precis som Ferlin, sa tanten. Han var för stolt för att ta emot något. Han låtsades att han hade ätit, när han satt där hungrig …
Och hon sköt över tallriken till mig.
Under sällskapets uppfordrande blickar började jag äta."

Gissar en författare som jag skam till sägandes inte läst ett ord av: Klas Östergren?
Citera
2019-03-03, 00:09
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Gissar en författare som jag skam till sägandes inte läst ett ord av: Klas Östergren?

Nej, det här är en anspråkslösare filur, på de flesta sätt. Vederbörandes böcker har aldrig överskridit 300-sidorsstrecket, och ofta håller de sig under 200.
Citera
2019-03-03, 07:12
Medlem
Massajens avatar
Claes Hylinger?
Citera
2019-03-03, 14:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Claes Hylinger?

På pricken! Citatet är ur ett stycke som utspelar sig på Kometen, ur Hylingers och Magnus Hedlunds Kvar i Göteborg. Snyggt!
Citera
2019-03-04, 08:45
Medlem
Massajens avatar
Anspråkslöshet gav nyckeln till Hylinger, något som minst av allt kännetecknar författaren till detta:

Citat:
Vi ser en oerhörd tavla av händelser och gärningar av oändligt skiftande gestalter hos folk, stater, individer i rastlös följd. Allt som kan inträda i människans sinne och intressera henne, all känsla av det goda, sköna och stora tages i anspråk, överallt gripas och följas mål, som vi inse, vilkas utförande vi önska; vi hoppas och hysa farhågor för dem. Överallt i dessa händelser och sammanträffanden se vi mänskligt görande och låtande på ytan, överallt någonting oss närstående, och därav kommer överallt en böjelse av vårt intresse för eller emot. Än tilltalas vi av skönhet, frihet och rikedom, än retas vi av någon energi, genom vilken själva lasten förstår göra sig betydande. Än se vi ett allmänt intresses omfattande massa röra sig tyngre och upplösas, i det att den prisgives åt ett oändligt komplex av mindre förhållanden: än se vi, huru något obetydligt frambringas genom ett oerhört uppbåd av krafter, och än, huru något oerhört framgår ur något skenbart obetydligt – överallt det brokigaste virrvarr, som drager oss in i sitt intresse, och när ett flyr bort, tändes genast något annat i stället.

Vem? Titeln på verket?
Citera
2019-03-05, 11:06
Medlem
Massajens avatar
Ett flitigt refererat verk. Kanske inte idag, dock.

Citat:
Anden är till sitt väsen verksam, den gör sig till det, som den är i och för sig, till en gärning, till sitt eget verk. Sålunda blir den till sitt eget föremål och har sig själv såsom tillvaro framför sig. Så ock med ett folks ande: dess görande består i att göra sig till en förefintlig värld som också finns i rummet. Religion, kultur, seder, bruk, konst, författning, politiska lagar, hela omfånget av dess inrättningar, händelser och gärningar, allt detta utgör folkets verk – utgör folket.
Citera
2019-03-05, 12:05
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ett flitigt refererat verk. Kanske inte idag, dock.

Kan det tänkas att Oswald Spengler skriver på detta vis i Västerlandets undergång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in