• 1
  • 2
2010-11-25, 19:09
Medlem
djasankas avatar
Jag upptäckte av en händelse att en liten del av min skärm på macbooken är magnetisk när jag pekade med en penna igår. Det är typ ett område längst ut på högersidan, ungefär i mitten, några kvadratcentimeter stort. Är det så här på alla macbookar eller är min blivit konstig? Är det nån som vet varför? Sitter det nån spole eller nåt liknande där under?
Citera
2010-11-25, 19:19
Medlem
gottmospahedens avatar
Så du försöker få folk att dra magneter längs med deras macbookar (magnet över t.ex. hårddisken förstör den, skärmen kan förstöras ifall man drar en magnet mot den etc)?

Idiot.
Senast redigerad av gottmospaheden 2010-11-25 kl. 19:19. Anledning: stavfel
Citera
2010-11-25, 19:31
Medlem
tossefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Så du försöker få folk att dra magneter längs med deras macbookar (magnet över t.ex. hårddisken förstör den, skärmen kan förstöras ifall man drar en magnet mot den etc)?

Idiot.

Va? När uppmanade han någon att göra det? Varför skulle någon använda en magnet på något som enligt uppgift redan var magnetiskt?
Citera
2010-11-25, 19:37
Medlem
Xindaks avatar
Vet inte om det är så på macbook men på de senaste iMac modellerna hålls glaset på plats med hjälp av magneter.
Citera
2010-11-25, 19:40
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:

Idiot.

haha, what?

OnT: Kan vara hårddisken som är i närheten, de avger lite magnetism. Hur starkt är det?
Citera
2010-11-25, 20:00
Medlem
Pierrens avatar
Det magnetiska är för att skärmen ska hållas stängd när skärmen är i nedfällt läge vad jag har förstått.
Citera
2010-11-25, 20:01
Medlem
Meciraes avatar
Citat:

Idiot.
Hahaha. Elit.

Tror också det är "hålla-stängd-magnet"
Citera
2010-11-25, 20:41
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Vet inte om det är så på macbook men på de senaste iMac modellerna hålls glaset på plats med hjälp av magneter.

Jepp så är det. Man kan lyfta bort frontglaset med sugproppar, sedan snäpper det tillbaka med magneter. En mycket snygg konstruktion. Troligen för att Jobbs inte vill se några skruvar…
Citera
2010-11-25, 20:49
Medlem
Hispers avatar
OT raderat, har man inget vettigt att skriva - låt bli att skriva.

/Mod
Citera
2010-11-25, 22:45
Medlem
djasankas avatar
Ja, varför skulle jag dra magneter på datorn??? Jag pekade med en penna av metall och kände en dragningskraft. Bara det.
Citera
2010-11-26, 00:14
Medlem
ei96byods avatar
Det är garanterat som de andra säger, det är magneten som håller skärmen stängd när du slänger på locket.

Lite kuriosa bara. Den gamla vita iMac:en i plast hade en magnet i nedre högra hörnet, på sidan (kanten). Den var till för att fästa fjärrkontrollen på när man inte använde den. Det kan du kanske använda din magnet till också?

Fjärrkontroll följer väl dock inte med längre va?
(sitter på en fyra år gammal MacBook Pro, där fjärrkontrollen faktiskt följde med)
Citera
2010-11-26, 00:22
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Det är även magnetismen som är en del i att datorn känner av att luckan är stängd, eller så har jag förstått det i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in