Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-25, 15:48
  #1
Medlem
Carelesss avatar
Tja!

Jag "missade" mitt tal i svenska B och läraren sade att jag måste hålla talet nästa vecka för att jag inte ska få IG i kursen. Står det verkligen i kursplanen att man måste ha gjort den muntliga delen för att ha kunnat klara kursen?

Vänligen,
Citera
2010-11-25, 15:51
  #2
Medlem
Dantexxs avatar
Jag kan bara anta att du måste visa att du är värd ett godkänt genom talet.
Citera
2010-11-25, 15:52
  #3
Medlem
RoastCamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Tja!

Jag "missade" mitt tal i svenska B och läraren sade att jag måste hålla talet nästa vecka för att jag inte ska få IG i kursen. Står det verkligen i kursplanen att man måste ha gjort den muntliga delen för att ha kunnat klara kursen?

Vänligen,
Ja det gör det.
Citera
2010-11-25, 15:57
  #4
Medlem
CureMes avatar
Kriterier för betyget Godkänt

Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig och skriftlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.
Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker, teater och film och påvisar samband och skillnader.
Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna och redovisar sina intryck i tal och skrift.
Eleven redogör för några betydelsefulla författarskap och idéströmningar.
Eleven redogör för huvuddragen i utvecklingen av svenska språket, gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige.


Så jag antar att man måste göra en del saker muntligt för att ens nå upp till G

Källa: http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a...%20Svenska%20B
Citera
2010-11-25, 16:07
  #5
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Kriterier för betyget Godkänt

Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig och skriftlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.
Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker, teater och film och påvisar samband och skillnader.
Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna och redovisar sina intryck i tal och skrift.
Eleven redogör för några betydelsefulla författarskap och idéströmningar.
Eleven redogör för huvuddragen i utvecklingen av svenska språket, gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige.


Så jag antar att man måste göra en del saker muntligt för att ens nå upp till G

Källa: http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a...%20Svenska%20B
Men grejen är att vi haft muntliga föredrag tidigare i kursen (bla bokredovisning och argumentation), där jag vet att jag klarat G i alla fall. Står det någonstans att man måste göra det muntliga talen i de nationella proven?
Citera
2010-11-25, 16:10
  #6
Medlem
RoastCamels avatar
Jag vet att läraren jag hade i Svenska C sa att man var tvungen att håla tal för att klara kursen. Dock kommer jag inte ihåg om det var så i Svenska B, men jag är ganska säker på att så är fallet.
Citera
2010-11-25, 16:13
  #7
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Men grejen är att vi haft muntliga föredrag tidigare i kursen (bla bokredovisning och argumentation), där jag vet att jag klarat G i alla fall. Står det någonstans att man måste göra det muntliga talen i de nationella proven?
Behöver det stå uttryckligen att det skall vara det nationella provet som är betygsgrundande? Det står ordagrant att du skall kunna uttrycka dig muntligen. Alltså behöver läraren ett muntligt examinations-/bedömningstillfälle. Det råkar inkluderas ett sådant i nationella, alltså används det som betygsgrundande.

Din lärare anser antagligen att hon inte har tillräcklig information om ditt muntliga framträdande för att kunna godkänna dig ännu. Vad är ditt problem?
Citera
2010-11-25, 16:14
  #8
Medlem
NaturalBornChillers avatar
hört att nationella proven inte ger en automatiskt IG om man missar det, iaf inte i gymnasiet.
Citera
2010-11-25, 16:15
  #9
Medlem
CureMes avatar
Gymnasial utbildning - Svenska B och svenska som andraspråk B

I Svenska B och Svenska som andraspråk B används samma prov. Provet är obligatoriskt att använda på samtliga program. Ett nytt prov erbjuds varje termin. För att få ett provbetyg ska eleven göra båda delproven.

Provet består av två delprov. Det muntliga provet, delprov A, kan genomföras på lektionstid i anslutning till provperioden eller tidigare under terminen. Skrivuppgiften, delprov B, är förlagd till en fast provdag.




Källa: http://www.skolverket.se/sb/d/2920/a/16436

Om provet är obligatoriskt antar jag att man inte sätter betyg om det inte är genomfört? Men kolla med en studievägledare är mitt råd.
Citera
2010-11-25, 16:21
  #10
Avstängd
mrsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Tja!

Jag "missade" mitt tal i svenska B och läraren sade att jag måste hålla talet nästa vecka för att jag inte ska få IG i kursen. Står det verkligen i kursplanen att man måste ha gjort den muntliga delen för att ha kunnat klara kursen?

Vänligen,

Vad fan är problemet? Gör talet bara. Alla tycker muntliga saker är jobbiga, du är inte unik...
Bara skriv ett dussintal och lär dig talet någorlunda så kan du hålla det med pappret som stöd i ett par minuter. Lätt som en plätt, betyget fixat.
Citera
2010-11-25, 16:25
  #11
Medlem
jego0320s avatar
Jag gjorde aldrig den muntliga delen på nationella,struntade i det och hoppades läraren skulle glömma bort det eftersom jag inte är något fan av att stå och tala inför andra.
Läraren glömde bort det eller struntade i det som tur var efter ett någon påminnelse och jag fick G ändå(gjorde den skriftliga delen bara).
Citera
2010-11-25, 16:25
  #12
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Vad fan är problemet? Gör talet bara. Alla tycker muntliga saker är jobbiga, du är inte unik...
Bara skriv ett dussintal och lär dig talet någorlunda så kan du hålla det med pappret som stöd i ett par minuter. Lätt som en plätt, betyget fixat.
Problemet är att jag lider av social fobi och det hjälper inte att hon hatar mig och brukar kritisera mig mitt i talet för att jag kanske darrar i rösten eller tappar bort mig. Nej, jag har inte scenskräck, men jag blir alltid osäker när jag ska tala framför henne och det blir så att jag får blackouts då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback