2010-11-27, 01:12
Medlem
urmamaspimps avatar
för 16500 bagis i månaden...hur skulle ditt liv se ut?

från en kompis som är löjtnant med "anställda soldater" under sig så lyder direktiven:

"var jättesnäll mot de anställda soldaterna så de inte säger upp sig, speciellt med tanke på hur svårt det är att rekrytera..."

-ingen vettig människa vill ju ha den pisslönen så det är ju inte undra på det...
...och som en naturlig följd är det ju inte de skarpaste knivarna som landar i ÖB:s besticklåda.
Citera
2010-11-27, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Varför liggandens?
Ja, när du blir beskjuten av både ksp och finkalibrigt så vill du fan inte stå upp och göra patron ur fattar du väl?
Vill du göra patron ur öht när någon skjuter på dig?
Att ha sitt vapen laddat och klart när någon skjuter på dig ser jag som en fördel.

edit:
Pucktvåa.

Klart som fan man inte kan köra hur som helst med gubbarna om dom ska va där (frivilligt med halvkass lön) i 8 år, det fattar väl vem som helst.

Helt meningslöst att göra saker jobbigare än vad det behöver vara. Jobbiga saker som ligga ute i en blöt skog i en vecka utan tillräckligt med mat är något dom flesta redan gjort under sin värnplikt och vet att dom klarar. Då är det meningslöst att göra om det.
Senast redigerad av Fistor 2010-11-27 kl. 02:32.
Citera
2010-11-27, 17:33
Medlem
Är det verkligen så svårt att rekrytera?
Citera
2010-11-27, 19:49
Medlem
kmrdzs avatar
Ja. Av oss som sökt omgång ett är det bara ca 1000 som fått en preliminär placering, visserligen är det 800 platser drygt, men tänk då på att detta är första omgången de gjort reklam för. De har inte ens tillräckligt med sökande till omgång två, och då kan man tänka på att av dryga 6000 sökande är bara 1000 aktuella för att genomgå utbildningen i omgång ett. Det verkar vara svårt att rekrytera och jag tror inte att det beror på den kassa lönen. Övergången till yrkesarmé är genomfört på ett så dåligt sätt att man blir närmast illamående.

Betänk följande:
1. Man går ut med massor av reklam, ÄVEN till de som redan anmält sig - känns inte professionellt.
2. Man erbjuder ingen vettig information, därför att alla inblandade säger olika. Pliktverket säger en sak, yrkesvägledaren en annan och försvarsmakten en tredje.
3. Försvarsmakten har ett förhållandevis dåligt folkstöd, och utomlandsinsatser har ganska kass förankring hos folket (ja, ca 50% är positiva men åsikten att de ska hem hörs betydligt oftare och högre).
4. Villkoren är dåliga.
5. Avtalen är dåliga som bäst, otydliga och ofärdiga som sämst.

Dessutom dras de med problemet att man kan, jätteenkelt, genomföra GMU (4500/mån skattefritt gratis kost/logi), sedan få provanställning 6månader (befattningsutb), och sen sticka efter 9 månader utan uppsägningstid eller att FM kan göra nånting. The complete lumpen experience utom att man har gjort allt lite enklare och man får mer pengar för spektaklet.

Hur fan ska de fylla leden? Ja säg det. Och då har jag inte ens tagit med lönen i bilden (den är faktiskt inte SÅ jävla dålig när man tänker på att missionstillägg, övningsdygn osv tillkommer).
Citera
2010-11-27, 20:03
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Övergången till yrkesarmé är genomfört på ett så dåligt sätt att man blir närmast illamående.

Hur fan ska de fylla leden? Ja säg det. Och då har jag inte ens tagit med lönen i bilden (den är faktiskt inte SÅ jävla dålig när man tänker på att missionstillägg, övningsdygn osv tillkommer).

första raden:
Ja, kräkfärdig blir man när man hör hur saker o ting går till, det värsta är att förbandsledningen själva framstår som yra höns, klarar de verkligen inte ens av att administerar tiotalet anställda soldater? -jävligt skönt att det inte är krig iallafall

andra raden:
Att fylla leden gör man med storslagna reklamkampanjer i alla tillgängliga mediakanaler, när fjortisarna väl hänger på grinden erbjuder man inte datorspelet i stridledningsmiljö som de förväntade sig utan en verklighet av väntan, framkrystade uppgifter och ett suddigt veckoschema som får en sandstorm att se skarp ut.

Jag mår dåligt över att vara skattebetalare och se hur detta med anställda soldater sköts, på andra sidan av det här så ser jag också hur all viktig militär och civil kompetens flyr från försvarsmakten till civila jobb
Citera
2010-11-27, 20:23
Medlem
kmrdzs avatar
Problemet är att vi heller inte kan göra som USA t.ex. "Skriv på här, så förbinder du dig att tjänstgöra x antal år, vi kommer att skicka dig till krigshärdar tillsammans med 90000 övriga stridande soldater och understöd som du bara kan drömma om, när du kommer hem betalar vi college åt dig. Om du skadar dig/dör så tar vi hand om det så bra vi kan". Vi kan bara säga "Eventuellt kommer du få åka iväg, du kommer tjäna rätt dåligt överlag, vi vet inte vart du kan tänkas åka eller i vilket syfte, vi kommer antagligen skicka iväg ca ett stridande kompani varje gång, när du sen fullgjort kontraktet är det bye-bye, vi hjälper dig inte med framtiden trots att du slösar lejonparten av ditt unga liv på att jobba för oss, om du dör eller skadar dig har vi bristfälliga system för detta och alla kommer att motsätta sig ditt arbete om något händer dig"...

Det är så taffligt. Och onödigt. Personligen vill jag återgå till ett system där vi har en ordentlig värnplikt, utbildar mer eller mindre alla killar som går ut gymnasiet, och att utlandstjänst är frivilligt. Utlandsdelen funkade väldigt bra för oss i det systemet, samt att vi också hade ett försvar på hemmaplan, som kan vara skönt att ha. Dessutom gjorde det samhällsnytta i och med att en hel drös omogna pojkspolingar per år fick lära sig att de ska hålla käften och lyda order.

Men vad ska man säga... de kommer ju aldrig lyckas hålla sina förband vid liv, vad var det de drömde om, 22000 anställda soldater vid insatsförband runt om i Sverige? Lycka till att hålla 22000 personer kvar i firman över tiden. Kanske i början.
Citera
2010-11-27, 20:47
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
"Skriv på här, så förbinder du dig att tjänstgöra x antal år, vi kommer att skicka dig till krigshärdar tillsammans med 90000 övriga stridande soldater och understöd som du bara kan drömma om, när du kommer hem betalar vi college åt dig. Om du skadar dig/dör så tar vi hand om det så bra vi kan". Vi kan bara säga "Eventuellt kommer du få åka iväg, du kommer tjäna rätt dåligt överlag, vi vet inte vart du kan tänkas åka eller i vilket syfte, vi kommer antagligen skicka iväg ca ett stridande kompani varje gång, när du sen fullgjort kontraktet är det bye-bye, vi hjälper dig inte med framtiden trots att du slösar lejonparten av ditt unga liv på att jobba för oss, om du dör eller skadar dig har vi
Det här är precis så vi gör idag...man skriver på ett avtal som inte är färdigt, man säger ja till att skickas vart som helst i världen utan att veta var, utan ett bra försäkringsskydd, läs bara om Pon*us Hübin*tte för att ta ett exempel, jag blir förbannad och tårögd varje gång jag tänker på det...

Jag får känslan att du har en stark anknytning till "firman" och /eller har varit med i det storskaliga fiaskot NBG eller tidigare beredskapsförband -undrar varför...
Citera
2010-11-27, 21:03
Medlem
gipfel22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ja en annan fick ju ligga i blötsnö när vi övande p-ur i liggande ställning. Roligare har man ju gjort. Jag tror plikt är viktigt om man ska hålla uppe en seriös nivå. Det man tränar på är det man blir bra på, gör man myspys av allt så lär man få en chock den dagen när det blir krig.

Om du inte genomfört gmu bör du nog inte dra förhastade slutsatser om hur "slapp" är. Den är gemensam för FM och troligen hårdare än din grundutbildning med tanke på att den ska vara förberedande för i princip alla befattningar. Eller syftar du på hur de anställda soldaterna har det?
Citera
2010-11-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Hej, inte hittat någon liknande tråd, ber om ursäkt om det finns en.

Men jag undrar, ni som är ANSTÄLLDA Soldater motsv.

Hur ser erat liv ut?

1: Hur bor ni?
2: Maten, betalar ni själva?
3: "Klassisk dag" hur går den till?
4: Jobbtider?
5: *Är det mjäkigare än när man låg inne?

*Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?

Jag arbetar som anställd soldat (gss)

1. Hyr egen lägenhet, dock finns möjligheten att hyra en liten del i ett logement som man delar med 3 andra personer.
2. Antingen äter man i matsalen (60 kr, ät hur mycket du vill) eller så tar man med sig matlåda.
3. Väldigt väldigt olika. Finns nog ingen "klassisk dag", iaf inte där jag jobbar.
4. 7.30-16.30
5. Det är bra mycket bättre än när man låg inne, tycker jag iaf. Under lumpen fanns en hel del omotiverat folk som inte hörde hemma i FM alls. Nu är de anställda riktigt motiverade att göra ett bra jobb, för gör man inte det får man kicken. Så befälens gap och skrik behövs alltså inte längre.
Citera
2010-11-27, 21:18
Medlem
En av orsakerna till all denna reklam är just att man har svårt att fylla upp alla befattningar. Men visst - det är icke professionellt att bomba folk som redan är anställda med reklam.

Betänk även följande:
- Det är först 2019 som IO egentligen ska vara färdigfylld...man kan ju undra hur mycket som hunnits ändras till det.
- Om man jämför rekryteringen med tex rekryteringen till PHS så har FM ett digert arbete framför sig.
Till och med snillena på HKV har insett hur mycket man sparat på förband och att FM inte syns och hörs lika mycket som förut. Men rekrytera måste man och fylla förbanden måste man trots att man inte får mer pengar för det har Tomhylsan sagt.
Tyvärr tror jag att vi kommer få se fler besparingar och nedläggningar av förband de kommande fyra åren och det är Tolgfors med regering som är ansvarig för det.
Citera
2010-11-27, 22:14
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Det här är precis så vi gör idag...man skriver på ett avtal som inte är färdigt, man säger ja till att skickas vart som helst i världen utan att veta var, utan ett bra försäkringsskydd, läs bara om Pon*us Hübin*tte för att ta ett exempel, jag blir förbannad och tårögd varje gång jag tänker på det...

Jag får känslan att du har en stark anknytning till "firman" och /eller har varit med i det storskaliga fiaskot NBG eller tidigare beredskapsförband -undrar varför...
Min anknytning till firman stannar vid att jag genomfört antagningsprövning med helt okej resultat och räknar med att göra GMU till våren - och sedan gå vidare som anställd. Det är en idiotgrej att göra, därför är jag förvånad över att de förväntar sig att det finns tillräckligt många som mig. Jag är fullt på det klara med det irrationella i att vilja. :P
Citera
2010-11-28, 18:11
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Om du inte genomfört gmu bör du nog inte dra förhastade slutsatser om hur "slapp" är. Den är gemensam för FM och troligen hårdare än din grundutbildning med tanke på att den ska vara förberedande för i princip alla befattningar. Eller syftar du på hur de anställda soldaterna har det?

Köper inte det där. Nu när hela skiten är frivillig kan man ju inte köra på i samma gamla spår där man behandlade bassar som skit och körde järnet med dem dygnet runt, eftersom bassarna ändå inte hade något val. Hade de väl påbörjat utbildningen så var det bara att göra klart den, det var ju inte direkt bara att säga att "nä, nu vill jag inte mer", utan det krävdes exceptionella skäl för att få avbryta. Nu kan du avbryta när helst du vill. Bara dra därifrån utan repressalier eller att någon kan göra något.

De som gör GMU kommer med all säkerhet de också ha några tuffare övningar, och det kommer säkert variera på vart du gör din GMU.
GSUn var ju också "samma för alla", men ändå så var i regel en GSU på ett skyttekompani hårdare än vad den var på ett t.ex. transportkompani.

Målet är ju att så många som möjligt ska söka vidare efter genomförd grundutbildning. Dessutom har FM jävligt svårt att rekrytera med tanke på hur urusla avtalen är. Man är nog inte så sugen på att skrämma bort de som väl kommit dit genom att köra skiten ur dem dygnet runt och behandla dem som smuts, vilket man faktiskt kunde göra förut eftersom soldaterna ändå var kvar.

Nåja, jag har och kommer aldrig att göra GMU så jag kan ju inte veta med all säkerhet. Men det är bara att dra lite logiska slutsatser och jag skulle bli jävligt förvånad om det inte visade sig stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in