Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Om du inte genomfört gmu bör du nog inte dra förhastade slutsatser om hur "slapp" är. Den är gemensam för FM och troligen hårdare än din grundutbildning med tanke på att den ska vara förberedande för i princip alla befattningar. Eller syftar du på hur de anställda soldaterna har det?
Köper inte det där. Nu när hela skiten är frivillig kan man ju inte köra på i samma gamla spår där man behandlade bassar som skit och körde järnet med dem dygnet runt, eftersom bassarna ändå inte hade något val. Hade de väl påbörjat utbildningen så var det bara att göra klart den, det var ju inte direkt bara att säga att "nä, nu vill jag inte mer", utan det krävdes exceptionella skäl för att få avbryta. Nu kan du avbryta när helst du vill. Bara dra därifrån utan repressalier eller att någon kan göra något.
De som gör GMU kommer med all säkerhet de också ha några tuffare övningar, och det kommer säkert variera på vart du gör din GMU.
GSUn var ju också "samma för alla", men ändå så var i regel en GSU på ett skyttekompani hårdare än vad den var på ett t.ex. transportkompani.
Målet är ju att så många som möjligt ska söka vidare efter genomförd grundutbildning. Dessutom har FM jävligt svårt att rekrytera med tanke på hur urusla avtalen är. Man är nog inte så sugen på att skrämma bort de som väl kommit dit genom att köra skiten ur dem dygnet runt och behandla dem som smuts, vilket man faktiskt kunde göra förut eftersom soldaterna ändå var kvar.
Nåja, jag har och kommer aldrig att göra GMU så jag kan ju inte veta med all säkerhet. Men det är bara att dra lite logiska slutsatser och jag skulle bli jävligt förvånad om det inte visade sig stämma.