2010-11-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Målet är ju att så många som möjligt ska söka vidare efter genomförd grundutbildning. Dessutom har FM jävligt svårt att rekrytera med tanke på hur urusla avtalen är. Man är nog inte så sugen på att skrämma bort de som väl kommit dit genom att köra skiten ur dem dygnet runt och behandla dem som smuts, vilket man faktiskt kunde göra förut eftersom soldaterna ändå var kvar.

Jag vill bli behandlad som "smuts" under GMU, jag vill uppleva det man har läst om och fått höra av farsan, en vecka med spöregn och knappt någon vila. Komma hem från någon övning och vara helt slutkörd bara för att 5 minuter senare vara tvungen att göra om skiten igen eftersom någon i ens grupp inte pallade trycket. Urken mat och otrevliga mattanter, befäl som skriker en i örat hela dagdjävulen tills momentet är slutfört, vakna mitt i natten efter en timmes sömn för att sedan ut och marschera 5 mil med en helvetesryggsäck och tunga jävla onödiga kläder samt obekväma kängor.

"Lumpen" är något som jag verkligen inte vill missa, något som jag kan berätta om för mina barn när jag blir äldre, något som man kan tänka tillbaka på som gammal och vara glad över att man fick en diciplinnäve på käften när man var ung och inte visste bättre.
Polare för livet, vem fan vill inte ha det?

Tyvärr hamnade jag i utbildningsreserven förra året jag mönstrade på grund av att jag vägde lite för lite, jag är dock glad över att GMU'n finns för annars hade jag inte fått en andra chans att så när uppleva en utav mina drömmar!
Citera
2010-11-28, 20:13
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Jag vill bli behandlad som "smuts" under GMU, jag vill uppleva det man har läst om och fått höra av farsan, en vecka med spöregn och knappt någon vila. Komma hem från någon övning och vara helt slutkörd bara för att 5 minuter senare vara tvungen att göra om skiten igen eftersom någon i ens grupp inte pallade trycket. Urken mat och otrevliga mattanter, befäl som skriker en i örat hela dagdjävulen tills momentet är slutfört, vakna mitt i natten efter en timmes sömn för att sedan ut och marschera 5 mil med en helvetesryggsäck och tunga jävla onödiga kläder samt obekväma kängor.

"Lumpen" är något som jag verkligen inte vill missa, något som jag kan berätta om för mina barn när jag blir äldre, något som man kan tänka tillbaka på som gammal och vara glad över att man fick en diciplinnäve på käften när man var ung och inte visste bättre.

Tyvärr hamnade jag i utbildningsreserven förra året jag mönstrade på grund av att jag vägde lite för lite, jag är dock glad över att GMU'n finns för annars hade jag inte fått en andra chans att så när uppleva en utav mina drömmar!

Oroa dig inte, misär kommer du nog få uppleva även under GMU.
Man kan ju inte direkt skippa allting som är jobbigt bara för att man vill behålla så många som möjligt, det hade ju gått åt helvete i slutändan isåfall eftersom soldatyrket trots allt är ganska tungt.
Utskällningar kommer du säkerligen också att få eftersom du kommer att göra fel ofta i början.

Däremot kommer nog inte jävligheten rent generellt inte ligga på samma nivå som förut, men skit kommer du ändå att få uppleva.
Citera
2010-11-28, 21:57
Bannlyst
Citat:

Om det är misär du vill ha så finns ju alltid FFL också.
Citera
2010-11-30, 14:09
Medlem
KulSPruta58s avatar
Några fler som vill lämna bidrag ang frågorna på FÖRSTA sidan?
Citera
2010-11-30, 16:37
Medlem
Kan väl svara på hur det ser ut för sjömännen på ubåt.

1: Hur bor ni?
Antingen i egna privata lägenheter i staun, eller i ett kollektivboende ala studentstandard. Där bor även officerare.

2: Maten, betalar ni själva?
Ja, när dom jobbar kontorstid, dvs båten ligger till kaj. Eftersom personalen är sjögående förmånsbeskattas maten, dvs kostar ca 25,30kr per måltid. Brukar vara frukost, lunch och middag man äter på örlogsbasen om man bor i kollektivboendet.
Lunchen äter sjömännen i samma matsal som officerarna, frukost och middag äts i gamla vpl matsalen, pga officersmatsalen inte är öppen då.

Är dom ute och åker båt så kostar det ingenting.

3: "Klassisk dag" hur går den till?
Antigen åker man ubåt eller så gör man annat som tränar, gör sina rutiner/sysslor ombord, dvs ser till att det man är ansvarig för sköts. Som sjöman så har man ofta ett högre befäl som ser till att du har saker att göra.

När man åker ubåt, ja då åker man ubåt

4: Jobbtider?
Börjar arbetet 07:30
fika 09:30-10:00
lunch 11:30-12:30
fika 14:00-14:30
Slutar jobba 16:30

5: *Är det mjäkigare än när man låg inne?
Ja, nu är man en del av besättningen där gemensamma sysslor delas ut och genomförs av hela eller större delen av besättningen, och inte bara av vpl som det var innan.

Ett exempel är att förut så var det oftast bara vpl som städade ombord, hjälpte kocken med att duka/diska osv, eller bar ombord maten på ubåten. Nu hjälps besättningen åt att göra detta tillsammans. Det är inte längre officerare och vpl utan synsättet är mer att det är en besättning som arbetar tillsammans.

Hoppas detta ger er lite inblick i livet under vattnet
Citera
2010-12-01, 15:53
Medlem
KulSPruta58s avatar
*Bump.
Citera
2010-12-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
4: Jobbtider?
Börjar arbetet 07:30
fika 09:30-10:00
lunch 11:30-12:30
fika 14:00-14:30
Slutar jobba 16:30

Ni får alltså betalt för att jobba 8h men i praktiken jobbar ni bara 7h?
Citera
2010-12-04, 18:22
Medlem
Citat:

Du tror inte att pappas historier kan vara aningen överdrivna?
Jag har gjort lumpen men blev aldrig behandlad "som smuts" för det! Har inte hört någon annan bli det heller..

Visst var det kämpigt ibland men..

Det är klart att det blir annorlunda nu men jag tror ändå att du har en något snedvriden bild utav lumpen!
Citera
2010-12-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83

Även på civila jobb har man rast ibland!
Citera
2010-12-04, 18:23
Medlem
Citat:

IbITZA lyfter full lön för sina 07:30-16:30. I hela FM är man ganska strikt med sina fika tider (om man nu inte leker i skogslådan). Sen är det ju självklart att det fikas olika länge om man har väldigt mycket att göra och kanske fikas längre om det är en lugn dag. Tanken är ju att du ska göra alla dina behov under den tiden också. Om du jobbar vid ett produktionsband har du rätt till 40min/dag ledigt för dina behov så det är inte någon stor skillnad. Lägg till att det snackas jobb under fika raster och att dom som sagt dras in rätt hårt vid hög belastning så är det inte så extremt som det låter. (Men jävligt trevliga )
Citera
2010-12-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Du tror inte att pappas historier kan vara aningen överdrivna?
Jag har gjort lumpen men blev aldrig behandlad "som smuts" för det! Har inte hört någon annan bli det heller..

Jag refererade till skribenten över mig, om du missade det.
Nog med OT.
Citera
2010-12-05, 00:54
Bannlyst
Citat:
Mellan 07:30-16:30 går det 9 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in