2010-11-26, 00:12
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
haha, såg nu läste helt fel menade eldavbrott, i vissa fall är ju eldavbrott = patron ur

Tänkte nästan det
Citera
2010-11-26, 04:11
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahogany
Jag måste faktiskt säga att scenariot du beskriver låter långt mycket roligare än att vara inomhus och göra det. Är man i grönkläder ska man kötta. Det är iaf min åsikt.

Du tycker alltså att det verkar roligt att ligga dyngsur och frusen i blötsnö och öva patron ur i timmar, jämfört med att öva det inomhus?
Det enda det tyder på, och som du själv bekräftar, är att du totalt saknar erfarenhet. Det var inget jäkla fritids där du fick varm choklad och beröm efteråt.
Värnplikten var allt som oftast rätt jävlig, och då hade jag ingen värstingbefattning heller. Nu har jag ju redan gjort den, så jag skiter i vilket, men
hade jag varit tvungen att göra om den, eller visste vad som komma skulle då, hade jag alla dagar i veckan velat ha en vänligare utbildningsmetod. Hade någon, dagen då jag muckade, frågat mig om jag ville fortsätta göra värnplikten precis som den var för en bruttolön på strax under 17 000 hade jag skrattat den personen i ansiktet. De flesta hade nog tänkt som jag, och jag tror även du hade gjort det.

Sen är det ju förmodligen ingen i sina sinnes fulla bruk som hade velat vara anställd soldat om saker och ting skett på samma sätt som när de gjorde värnplikten.
Det vill säga att allt skulle göras så jävligt som möjligt. Härdande, visst, men vem fan hade orkat med det i flera år och med den lönen? Nä, hörru. Den tiden är förbi, annars hade man nog inte fått annat än idioter och då hade det blivit piss av hela alltet.

Citera
2010-11-26, 08:20
Medlem
KulSPruta58s avatar
Nu var det mycket snack om Ladda - Patron ur, men det värsta var att dom nyss ryckt in.. Dom hade knappt haft kvällstjänster, samt alla minns väl första 2veckorna? Då har man ju förhelvede Kvällstjänst hela första veckan samt inpå andra.. Dom hade fått åka hem på fredagen.

Vafan är det för mjäkeri? Låt dom pressas som alla andra vafan!
Man borde ju skriva på ett kontrakt innan man "rycker in" där man avsäger sig rätten av sina mänskliga rättigheter..

Nåja, någon annan som är anställd?
Citera
2010-11-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahogany
Jag måste faktiskt säga att scenariot du beskriver låter långt mycket roligare än att vara inomhus och göra det. Är man i grönkläder ska man kötta. Det är iaf min åsikt.

Lätt att säga när man inte har upplevt det.
Jag tycker att det inte finns nån anledning till att ligga ute i skitväder när man ska lära sig en sak som är till för att användas på skyttebanan i fred.

Dock så är FM fullt med envisa befäl som ex ska ha soldaterna att marschera ut på skjutfältet för att skjuta istället för att ta minibuss ut och få en timmas mer skjuttid..
Citera
2010-11-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58

Jag är anställd soldat (GSS) och gjorde lumpen (old school) 09-10. Vad ska man säga är som vilket jobb som helst. 40 timmars arbetsvecka, man betalar för maten själv. Träna på arbetstid. På kasern har man det riktigt gött och trevligt, misären tar man på övningar. Och då rullar det in pengar.
Citera
2010-11-26, 13:32
Medlem
Flygplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Nu var det mycket snack om Ladda - Patron ur, men det värsta var att dom nyss ryckt in.. Dom hade knappt haft kvällstjänster, samt alla minns väl första 2veckorna? Då har man ju förhelvede Kvällstjänst hela första veckan samt inpå andra.. Dom hade fått åka hem på fredagen.

Vafan är det för mjäkeri? Låt dom pressas som alla andra vafan!
Man borde ju skriva på ett kontrakt innan man "rycker in" där man avsäger sig rätten av sina mänskliga rättigheter..

2 första veckorna? Vi hade en ledig kväll på de 3 första månaderna ungefär.
Citera
2010-11-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetis
Jag är anställd soldat (GSS) och gjorde lumpen (old school) 09-10. Vad ska man säga är som vilket jobb som helst. 40 timmars arbetsvecka, man betalar för maten själv. Träna på arbetstid. På kasern har man det riktigt gött och trevligt, misären tar man på övningar. Och då rullar det in pengar.

Hur ser övningsupplägget ut? Är det som i gamla lumpen ett flertal större övningar per halvår?
Citera
2010-11-26, 16:22
Medlem
KulSPruta58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
2 första veckorna? Vi hade en ledig kväll på de 3 första månaderna ungefär.

Ja, jo! Men endå alltså jag menar första två veckorna där.. Men dom var inne EN vecka, sen fick dom åka hem, dom hade även 1 KVÄLLSTJÄNST BARA!
Killen som ligger inne sa "Men kvällstjänsterna kommer ju senare..."
Citera
2010-11-26, 16:32
Medlem
Tror man måste göra väldigt stor skillnad på anställd soldat och på trattbassarna som rycker in för GSU/GMU/whatever.
Det som är problemet är inte att man måste behandla folk annorlunda för dom är anställda utan för att det är så otroligt dåligt skrivna avtal atm så om någon lackar ur för dom känner sig dåligt bemötta så kan dom dra väldigt snabbt och vips så står man där med 30% av sin pluton.
Militär är inte ett jobb där man kan dala med folk för till skillnad från ica så ger för dålig träning och för dålig fysik en extrem ökning i skaderisk. Men med dagens svårigheter att rekrytera personal tar man in alla som säger att dom vill och sen sållar man inte ut dom som grinar för minsta lilla.

Hur man behandlar soldaterna ute på förbanden är väldigt olika från grupp / pluton / förband /vapenslag. Men generellt så ses dom mer som kollegor än VPLs gjorde vilket är både bra och dåligt.
Citera
2010-11-26, 16:41
Medlem
Man kan inte behandla en anställd soldat som man vill behålla i 8 år som en värnpliktig. Det borde de flesta ha någon slags förståelse för.
Citera
2010-11-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
Hur ser övningsupplägget ut? Är det som i gamla lumpen ett flertal större övningar per halvår?

Skulle nog säga fler större övningar. Varierar nog kraftigt mellan förbanden, ambition och budget styr..
Citera
2010-11-26, 17:42
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miele
Man kan inte behandla en anställd soldat som man vill behålla i 8 år som en värnpliktig. Det borde de flesta ha någon slags förståelse för.

Väl uttryckt och naturligtvis korrekt. En behandling som de flesta värnpliktiga på vanliga linjeförband mottog under den första månaden skulle högst sannolikt resultera i att hälften åker hem till mamma och pappa efter 3 dagar och att FM står kvar med 25% av GMU-rekryterna efter en månad.

Den i högsta grad darwinistiska processen den första månaden på jägarförbanden ska vi inte ens tala om.

Underskatta aldrig frestelsen att avbryta något som är jobbigt om du vet att du kan göra det när du vill utan repressalier eller påföljder. Något som bekant inte var aktuellt som värnpliktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in