2010-11-25, 13:51
Medlem
KulSPruta58s avatar
Hej, inte hittat någon liknande tråd, ber om ursäkt om det finns en.

Men jag undrar, ni som är ANSTÄLLDA Soldater motsv.

Hur ser erat liv ut?

1: Hur bor ni?
2: Maten, betalar ni själva?
3: "Klassisk dag" hur går den till?
4: Jobbtider?
5: *Är det mjäkigare än när man låg inne?

*Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?
Citera
2010-11-25, 20:55
Medlem
gipfel22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Hej, inte hittat någon liknande tråd, ber om ursäkt om det finns en.

Men jag undrar, ni som är ANSTÄLLDA Soldater motsv.

Hur ser erat liv ut?

1: Hur bor ni?
2: Maten, betalar ni själva?
3: "Klassisk dag" hur går den till?
4: Jobbtider?
5: *Är det mjäkigare än när man låg inne?

*Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?

Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?

Rekryter?
Citera
2010-11-25, 21:07
Medlem
Stahlhelms avatar
Jag är rekryt, nu gör jag visserligen 11 månader precis som vilken värnpliktig som helst skulla gjort men det är antagligen en hel del slappare än när det var plikt...många befäl "vågar" väll inte säga till så mycket.

Bilden jag fått utav några av mina befäls liv är ganska grå....de jobbar lååångt ifrån deras hem, träffar sällan sina flickvänner och går upp förbannat tidigt varenda dag. Ingen dröm precis.
Citera
2010-11-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm
Jag är rekryt, nu gör jag visserligen 11 månader precis som vilken värnpliktig som helst skulla gjort men det är antagligen en hel del slappare än när det var plikt...många befäl "vågar" väll inte säga till så mycket.

Bilden jag fått utav några av mina befäls liv är ganska grå....de jobbar lååångt ifrån deras hem, träffar sällan sina flickvänner och går upp förbannat tidigt varenda dag. Ingen dröm precis.

Var ligger du inne?
Citera
2010-11-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?

Rekryter?

Ja en annan fick ju ligga i blötsnö när vi övande p-ur i liggande ställning. Roligare har man ju gjort. Jag tror plikt är viktigt om man ska hålla uppe en seriös nivå. Det man tränar på är det man blir bra på, gör man myspys av allt så lär man få en chock den dagen när det blir krig.
Senast redigerad av sunnis 2010-11-25 kl. 21:46.
Citera
2010-11-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ja en annan fick ju ligga i blötsnö när vi övande p-ur i liggande ställning. Roligare har man ju gjort. Jag tror plikt är viktigt om man ska hålla uppe en seriös nivå. Det man tränar på är det man blir bra på, gör man myspys av allt så lär man få en chock den dagen när det blir krig.
Jag måste faktiskt säga att scenariot du beskriver låter långt mycket roligare än att vara inomhus och göra det. Är man i grönkläder ska man kötta. Det är iaf min åsikt.
Citera
2010-11-25, 22:59
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis

Sorry för off-topic. Men, jag bara måste fråga:
Hur jag än klurar kan jag inte hitta ett enda skäl till varför man skall kunna göra patron ur liggande.
Upplys mig !
Citera
2010-11-25, 23:30
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Hur jag än klurar kan jag inte hitta ett enda skäl till varför man skall kunna göra patron ur liggande.
Upplys mig !
Varför liggandens?
Ja, när du blir beskjuten av både ksp och finkalibrigt så vill du fan inte stå upp och göra patron ur fattar du väl?
Senast redigerad av poont 2010-11-25 kl. 23:32.
Citera
2010-11-25, 23:38
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm

När man är 20 framstår alla 30 åringars liv som gråa och tråkiga.
Citera
2010-11-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahogany
Jag måste faktiskt säga att scenariot du beskriver låter långt mycket roligare än att vara inomhus och göra det. Är man i grönkläder ska man kötta. Det är iaf min åsikt.

Ja det tycker jag man ska, men det är sällan roligt när det är jobbigt och trist. Men givetvis gläds man av alla minnen efter all skit man har gjort, nåja de mesta i alla fall

Citat:
Upplys mig !

Det är inte svårare än att man kan antar jag. Vi fick öva stående, knästående och liggande. Befälen tyckte väl det var lika bra att att alla lär sig att göra en korrekt patron ur oavsett vilken ställning de har. Sen ville väl befälen se oss rookies grina och frysa i snön också, givetvis.

Edit: Sen ska väl tilläggas att vi samtidigt övade ladda och magasinsbyte under patron ur övningen. Byta magasin och ladda om ska gå sjukt snabbt och smidigt oavsett skjutställning. Normal vapenhantering som alla tränar först på efter de har hämtat ut AKn.
Senast redigerad av sunnis 2010-11-25 kl. 23:49.
Citera
2010-11-26, 00:09
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Varför liggandens?
Ja, när du blir beskjuten av både ksp och finkalibrigt så vill du fan inte stå upp och göra patron ur fattar du väl?

När jag blir beskjuten så vill jag inte göra patron ur överhuvudtaget !!! Varför i hela friden skulle någon vilja göra det ? Det fattar jag inte.

Magbyte och avhjälpande av eldavbrott måste man såklart fixa liggande. Men, om man både duckar och gör patron ur samtidigt så är man tamejfan fredligare än Ghandi.
Senast redigerad av BigIvar 2010-11-26 kl. 00:11.
Citera
2010-11-26, 00:11
Medlem
poonts avatar
Citat:
När jag blir beskjuten så vill jag inte göra patron ur överhuvudtaget !!! Varför i hela friden skulle någon vilja göra det ? Det fattar jag inte.
haha, såg nu läste helt fel menade eldavbrott, i vissa fall är ju eldavbrott = patron ur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in