• 1
  • 2
2010-11-23, 19:25
Medlem
Sjukjevels avatar
Finns en liknande tråd på metal-archives och skulle vilja se en sådan här på flashback.
Tänkte i alla fall göra ett försök i att hålla en levande supporttråd för alla som är sugna på att lära sig bemästra growl eller mer skrikig sång, eller kanske rentav bara få tillbaka lite feedback på hur ni låter.
Tyckte det kunde vara kul att ha en tråd där alla kan hjälpa varandra med vad som behövs förbättras.

Antingen är du riktigt erfaren, medel eller rent av dålig.
Men det spelar ingen roll, vi är alla här för att lära oss, även ifall man är duktig.

Själv kör jag growl-djupare/gutturalt growl och har gjort det i cirka 1,5 år nu.
Har inte lärt mig att köra det lite skrikigare grejerna såsom high pitch och lite mer år black metal hållet och har aldrig kunnat, även fast jag nu vill.
Men jag klarar mig bra med det jag kan och känner mig nöjd med att fortsätta kunna bygga upp från detta.

*Ställ frågor, inga frågor är för dumma för att besvaras, allt ligger i din attityd.
*Besvara andras frågor ifall du känner att du har erfarenhet att svara på dem (Finns inget sämre än att leda in nybörjare på fel spår)

Eftersom detta är en tråd för death/black (sångare) så är inte tråden automatiskt bunden till bara hjälp för sång.
Ni kan gärna diskutera dom tekniska aspekterna om vilken utrustning ni använder.
Detta pga att det kan ibland vara svårt för extremsångare att hitta bra utrustning. Tex vissa mikrofoner pallar bara inte skrikiga toner.

Dom frågorna just jag kan besvara är growlbaserade frågor, jag är absolut ingen expert och förväntar mig inte nån annan att vara det,
men finns alltid nåt man kan lära av andra.
Och det är bättre att nybörjare får hjälp redan från början och inte har sönder halsen.

Kör på, så får vi se om det finns någon efterfrågan på det här.
Citera
2010-11-23, 21:00
Medlem
Disharmonys avatar
Kan väl börja tråden med att helt enkelt fråga allmänt om tekniker för nybörjare, hur ska man träna på growl för att inte skada halsen och stämbanden? Behöver inte vara för någon viss genre utan som sagt mer allmänt för att komma igång. Gissar att det finns ett gäng klipp på youtube redan, men då kanske du kan länka vad du anser är bäst?

Tack.
Citera
2010-11-23, 21:59
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disharmony
Kan väl börja tråden med att helt enkelt fråga allmänt om tekniker för nybörjare, hur ska man träna på growl för att inte skada halsen och stämbanden? Behöver inte vara för någon viss genre utan som sagt mer allmänt för att komma igång. Gissar att det finns ett gäng klipp på youtube redan, men då kanske du kan länka vad du anser är bäst?

Tack.

Vad jag vet så är det omöjligt att vara nybörjare och till 100% undvika att skada halsen.
Man kommer få ont då och då, vissa mer än andra.

Däremot finns några säkerhetsåtgärder som ska lindra skadorna.

1.Ha alltid ett glas vatten och se till att fukta halsen ofta med den.
Te är också fina grejer, men undvik socker. Dricker man varma saker så håller man sig uppvärmd hela tiden och slipper kyla ner allt igen med ett kallt glas vatten.
Men är egentligen en smaksak. Ta annars ljummet vatten, funkar prima.

2.Ta paus när det gör ont! Vilket kommer ske riktigt ofta i början, tålamod är nyckeln.
Tar du inte paus när det gör ont så kan du skada dig på riktigt istället och behöva vänta ännu längre innan nästa träningstillfälle.

3.Träna många men korta perioder istället för långa perioder.

Viktigt att tänka på är att growls inte är högljudda alls (speciellt inte dom gutturala).
Det låter lite högre än när man pratar bara.
Många nybörjare tror att ett bröl ska låta högt, men så är det inte alls.
Låter dom högre än jag beskriver det så börjar vi nog komma in på skrik.

Även en annan grej att tänka på är att om man skadar stämbanden och halsen så gör du fel.
Belastningen ska ligga i diafragman som befinner sig i ditt bröst.
Så tar inte din hals/stämband nån stryk så är du på god väg att growla rätt.
Man känner även det vibrera extra mycket i bröstkorgen när man gör rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=10xpmukBtZE
Tror att han beskriver det rätt bra.
Senast redigerad av Sjukjevel 2010-11-23 kl. 22:02.
Citera
2010-11-23, 22:32
Medlem
viktorbs avatar
Bra tråd och bra tips! Tycker att "Umbvir" killen är rätt kass dock, men han har nog hyfsad teknik.

Bästa man kan göra enligt mig är dock att försöka imitera sin favoritgrowlare, och inte ge upp bara för att man får lite ont i halsen. Lite knepigt i början, men efter några veckor låter man som en demon, en kul egenskap!

TS, har du någon sample där du growlar?

Hör mitt ("fry" tekniken) på http://www.youtube.com/watch?v=s6TCCm0KfxA
Citera
2010-11-23, 22:42
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorb
Bra tråd och bra tips! Tycker att "Umbvir" killen är rätt kass dock, men han har nog hyfsad teknik.

Bästa man kan göra enligt mig är dock att försöka imitera sin favoritgrowlare, och inte ge upp bara för att man får lite ont i halsen. Lite knepigt i början, men efter några veckor låter man som en demon, en kul egenskap!

TS, har du någon sample där du growlar?

Hör mitt ("fry" tekniken) på http://www.youtube.com/watch?v=s6TCCm0KfxA

Umbvir är rätt kass kan jag hålla med om Men själva tekniken beskriver han rätt okej i mina ögon.

Skulle vilja säga tvärtom om det där med att härma sin favoritgrowlare, alla har sitt eget sound och man ska köra på det, sen kanske vissa blir stoppade att utvecklas mer bara för att dom fastnar på att försöka härma en speciell artist, då är det bättre att köra sin egen väg.
Men det kanske funkar för vissa beroende på sin röst osv.

Jävlar din sample var grym ju. Du är bättre än mig kan jag säga Applåder!

Kan nog lägga upp ett sample nån dag här jag med när jag får tid att spela in lite.
Citera
2010-11-23, 22:56
Medlem
viktorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukjevel
Skulle vilja säga tvärtom om det där med att härma sin favoritgrowlare, alla har sitt eget sound och man ska köra på det, sen kanske vissa blir stoppade att utvecklas mer bara för att dom fastnar på att försöka härma en speciell artist, då är det bättre att köra sin egen väg.
Men det kanske funkar för vissa beroende på sin röst osv.

Jo, men jag tror ändå att man får en bra grund, man kommer givetvis inte låta exakt som sin favoritgrowlare, då man antagligen inte har samma röst, men utifrån det kan man utveckla sitt eget sound. Det funkade för mig iallafall, kollade på massa videos och skit men fick aldrig till growlet, sen försökte jag låta som Mikael Åkerfeldt, och det hjälpte mig enormt mycket! Men det är nog olika för person till person som du säger.

Tack för komplimangen!
Citera
2010-11-23, 23:05
Medlem
The Meatballs avatar
Jag tycker att den här guiden förklarar grunden riktigt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=Rlbb9ub21lI

Nu lät ju killen i videon ganska dåligt, men själva tekniken är det inget fel på.

Är man ute efter att låta som de av "den gamla skolan", exempelvis Benton, Lars-Göran, han från Dismember och liknande så är det en rätt bra teknik att öva in.
Senast redigerad av The Meatball 2010-11-23 kl. 23:13.
Citera
2010-11-24, 23:26
Medlem
jameslabries avatar
Jag var sån att jag hade prövat att growla ett tag, sen efter ett tag så kom jag på hur man gjorde en dag. Det är klart att jag har blivit mycket bättre på det ju mer jag övat, men själva tekniken satt direkt faktiskt. Jag är ganska värdelös på att förklara hur man gör, men det som de flesta säger är rätt, långt ner i halsen, mycket tryck från diafragman.

Här är ett ljudklipp som jag lade upp nyss:
http://www.youtube.com/watch?v=2UN9Bu4mYXI

Det kommer inte in ordentligt för ens efter ett tag, men ge gärna feedback (både på growl och clean), det uppskattas alltid!
Citera
2010-11-25, 13:29
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jameslabrie
Jag var sån att jag hade prövat att growla ett tag, sen efter ett tag så kom jag på hur man gjorde en dag. Det är klart att jag har blivit mycket bättre på det ju mer jag övat, men själva tekniken satt direkt faktiskt. Jag är ganska värdelös på att förklara hur man gör, men det som de flesta säger är rätt, långt ner i halsen, mycket tryck från diafragman.

Här är ett ljudklipp som jag lade upp nyss:
http://www.youtube.com/watch?v=2UN9Bu4mYXI

Det kommer inte in ordentligt för ens efter ett tag, men ge gärna feedback (både på growl och clean), det uppskattas alltid!

Lät riktigt badass faktiskt.

Själv tog det nästan ett halvår innan jag fattade hur man growlade utan att det gjorde ont.
Så jag utvecklades rätt segt med andra ord, men nu är det en barnlek att growla utan att göra illa sig.

Du var även rätt duktig på rena vocals, det ska du ha beröm för. Blev dock lite falska toner lite här och var, men det är bara en pytte liten notering, ingen större fara på det. Det fixar nog sig självt efter ett tag.
Sjunga normalt kan jag inte alls, men planerar att lära mig det också, kan vara nyttigt att kunna.
Men det är lite OT
Senast redigerad av Sjukjevel 2010-11-25 kl. 13:31.
Citera
2010-11-25, 17:45
Medlem
jameslabries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukjevel
Lät riktigt badass faktiskt.

Själv tog det nästan ett halvår innan jag fattade hur man growlade utan att det gjorde ont.
Så jag utvecklades rätt segt med andra ord, men nu är det en barnlek att growla utan att göra illa sig.

Du var även rätt duktig på rena vocals, det ska du ha beröm för. Blev dock lite falska toner lite här och var, men det är bara en pytte liten notering, ingen större fara på det. Det fixar nog sig självt efter ett tag.
Sjunga normalt kan jag inte alls, men planerar att lära mig det också, kan vara nyttigt att kunna.
Men det är lite OT
Tack så mycket!

Jag hade inga planer alls på att growla seriöst i början, det bara blev så tack vare att jag lärde mig att göra det, haha.

Det är nog alltid nyttigt att kunna så mycket tekniker som möjligt, även om man inte använder dem så mycket
Citera
2010-11-29, 10:47
Medlem
mr.Cs avatar
Rolig tråd, riktigt bra intiativ!

Kul att läsa era tips. Har precis börjat träna på just growl, även lite scream.
Skriken låter förjävligt, och jag har ungefär lika mycket tryck i dem som en nykläckt kyckling.
Growlen känns helt ok däremot; det låter inte bra, men inte förjävligt heller.

Nu till min fråga. Jag har tänkt att börja spela in på datorn så småningom, för att kunna
ge lite feedback till mig själv. Skulle behöva tips på vad man behöver för utrusning för att
få en schysst inspelning. Vad behöver man? Mic, externt ljudkort, program osv? Berätta allt ni kommer på!
Citera
2010-11-29, 10:58
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.C
Nu till min fråga. Jag har tänkt att börja spela in på datorn så småningom, för att kunna
ge lite feedback till mig själv. Skulle behöva tips på vad man behöver för utrusning för att
få en schysst inspelning. Vad behöver man? Mic, externt ljudkort, program osv? Berätta allt ni kommer på!
Du behöver ett ljudkort lämpat för inspelning (det finns externa med usb-anslutning för runt tusenlappen), och en bra sångmick, typ en sm58. Det klarar du dig långt på.

Sen behöver du ett inspelningsprogram, Cubase är ganska lätt att komma in i om man är nybörjare. Annars så finns gratisprogrammet Audacity om du inte är ute efter något avancerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in