2010-11-29, 12:57
Medlem
mr.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Du behöver ett ljudkort lämpat för inspelning (det finns externa med usb-anslutning för runt tusenlappen), och en bra sångmick, typ en sm58. Det klarar du dig långt på.

Sen behöver du ett inspelningsprogram, Cubase är ganska lätt att komma in i om man är nybörjare. Annars så finns gratisprogrammet Audacity om du inte är ute efter något avancerat.

Tack för snabbt svar! Har du något konkret tips på ljudkort?
Kommer nog att börja med Audacity och en SM58 då.

Behöver man något popfilter eller liknande tillbehör, eller är det bara onödigt överflöd?
Citera
2010-11-29, 15:44
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.C
Tack för snabbt svar! Har du något konkret tips på ljudkort?
Kommer nog att börja med Audacity och en SM58 då.

Behöver man något popfilter eller liknande tillbehör, eller är det bara onödigt överflöd?

Jag kör på http://www.musikbörsen.se/itempg.asp...8&artno=238697 och en sm58 till den. Blir visserligen ingen studiokvalite direkt, men dom gör jobbet till en bra nivå.
Hade det lite jobbigt från början med sm58an och kortet att lyckas få till en bra volym på dom eftersom när jag growlade tyckte jag att ljudet blev alldeles för svagt så jag fick ta i så mycket.
Men lyckades efter en massa fipplande att höja den ordentligt utan att medverka brus i EQ inställningarna på datorn.
Popfilter och sånt är absolut inte nödvändigt. Det vore rent slöseri på pengar.

Ska nog om ett tag ta mig tid att spela in nåt. Men blir nog ingen hel cover, är så förbannat slö . Får bli ett kort sample i så fall när jag sjunger med en låt ett tag.
Är ingen expert, dom som redan postat sina bidrag är duktigare än mig, men man jobbar alltid på att bli bättre.
Senast redigerad av Sjukjevel 2010-11-29 kl. 16:05.
Citera
2010-11-29, 22:55
Medlem
mr.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukjevel
Jag kör på http://www.musikbörsen.se/itempg.asp...8&artno=238697 och en sm58 till den. Blir visserligen ingen studiokvalite direkt, men dom gör jobbet till en bra nivå.
Hade det lite jobbigt från början med sm58an och kortet att lyckas få till en bra volym på dom eftersom när jag growlade tyckte jag att ljudet blev alldeles för svagt så jag fick ta i så mycket.
Men lyckades efter en massa fipplande att höja den ordentligt utan att medverka brus i EQ inställningarna på datorn.
Popfilter och sånt är absolut inte nödvändigt. Det vore rent slöseri på pengar.

Ska nog om ett tag ta mig tid att spela in nåt. Men blir nog ingen hel cover, är så förbannat slö . Får bli ett kort sample i så fall när jag sjunger med en låt ett tag.
Är ingen expert, dom som redan postat sina bidrag är duktigare än mig, men man jobbar alltid på att bli bättre.

Tack för tipset! Ska absolut kolla upp den. Eller hade du i efterhand hellre valt något annat ljudkort, dvs. var det för mkt trixande med det för att få growlet att låta bra?

På tal om inspelningarna, så är jag också väldigt imponerad av de som har länkats till hittills. Vore kul om fler slänger upp sina bidrag! Får se om man själv kommer så långt att man känner att det är värt att lägga upp något, det skulle vara jävligt nice. Det är en sporre iaf!
Citera
2010-11-29, 23:53
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.C
Tack för tipset! Ska absolut kolla upp den. Eller hade du i efterhand hellre valt något annat ljudkort, dvs. var det för mkt trixande med det för att få growlet att låta bra?

På tal om inspelningarna, så är jag också väldigt imponerad av de som har länkats till hittills. Vore kul om fler slänger upp sina bidrag! Får se om man själv kommer så långt att man känner att det är värt att lägga upp något, det skulle vara jävligt nice. Det är en sporre iaf!

Nejdå, var inte mycket trixande alls, vara bara jag som var för dum att inte tänka på att det var EQ'n som behövde fixas.
Ljudkortet går skitbra och har inte haft några problem alls med den.
Bara att koppla in, ställ in volym osv och du är ready to go.

Hade inte valt något annat ljudkort om jag fick välja igen.
Citera
2010-12-05, 10:46
Medlem
viktorbs avatar
La nyss upp en ny låt med lite growl på: http://www.youtube.com/watch?v=x5H02q1pIl4

Till mr C ang micar: värt att kolla upp är Thomanns kopior, riktigt bra micar tycker jag för en billig peng, spelar själv in med en http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb85_beta.htm och den funkar utmärkt!
Citera
2010-12-05, 12:38
Medlem
Growlat i band sedan 3½ år tillbaka. Aldrig brytt mig om någon speciell teknik, utan kör tills det inte går längre. Försöker vara så jävla arg och förbannad som det bara går. Det gör ont, ibland jävligt ont, och det är väl ett tecken på att det jag gör inte riktigt kommer hålla i längden så mycket mer. Men ack så bra det låter. Lirade precis in bandets debut-fullängdare och hostade blod, det säger väl det mesta

Det tråkiga är ju att om man lär sig att göra det "rätt", via diafragman, så låter det inte längre bra. Ta Åkerfeldt eller Corpsegrinder.. Låter ju så jävla kasst. Jag hamnar väl någonstans mellan Chuck på Scream Bloody Gore och Reifert på Severed Survival.
Citera
2010-12-05, 12:47
Medlem
Sjukjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightball
Growlat i band sedan 3½ år tillbaka. Aldrig brytt mig om någon speciell teknik, utan kör tills det inte går längre. Försöker vara så jävla arg och förbannad som det bara går. Det gör ont, ibland jävligt ont, och det är väl ett tecken på att det jag gör inte riktigt kommer hålla i längden så mycket mer. Men ack så bra det låter. Lirade precis in bandets debut-fullängdare och hostade blod, det säger väl det mesta

Det tråkiga är ju att om man lär sig att göra det "rätt", via diafragman, så låter det inte längre bra. Ta Åkerfeldt eller Corpsegrinder.. Låter ju så jävla kasst. Jag hamnar väl någonstans mellan Chuck på Scream Bloody Gore och Reifert på Severed Survival.

Ska finnas tekniker för chuck's typ av sång också.
Åkerfeldt är ju bland den grymmaste vokalisten i genren, så måste ta och försvara honom

Citat:
Ursprungligen postat av viktorb
La nyss upp en ny låt med lite growl på: http://www.youtube.com/watch?v=x5H02q1pIl4

Till mr C ang micar: värt att kolla upp är Thomanns kopior, riktigt bra micar tycker jag för en billig peng, spelar själv in med en http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb85_beta.htm och den funkar utmärkt!

Måste fråga, brukar du ha din tungspets uppe i gommen när du sjunger för att få till djupare ljud?
Citera
2010-12-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ska finnas tekniker för chuck's typ av sång också.
Åkerfeldt är ju bland den grymmaste vokalisten i genren, så måste ta och försvara honom
Chuck har själv sagt att efter inspelningen av Scream Bloody Gore, så kunde han aldrig sjunga så igen. Ju längre tiden gick, desto sämre blev hans skrik (enligt mig). Gillar inte alls hur han låter efter Leprosy. Poängen är att jag inte vet en enda person som hållt ett sådant growl flera skivor i rad. Rösten förändras alltid, och för det mesta till det sämre.

Och Åkerfeldt kan vi sluta prata om nu i sånna fall
Citera
2010-12-05, 15:11
Medlem
jameslabries avatar
Citat:

Ett exempel till där sångaren blivit sämre är Bring Me The Horizon, vad man nu vill säga om dem

Vad är det du inte gillar med Åkerfeldt? Visst, det kanske inte alltid han är "on-top" live, men hans growl är ganska brutalt tycker jag.
Citera
2010-12-05, 17:12
Medlem
viktorbs avatar
Citat:
Måste fråga, brukar du ha din tungspets uppe i gommen när du sjunger för att få till djupare ljud?

Nope! Det enda jag gör är att forma munnen, tycker det blir svårt att uttala ord om man ska hålla på med tungan och jobba sig..

Håller med om att Åkerfeldt är grym, bland de bästa!
Citera
2010-12-07, 00:09
Medlem
Archinos avatar
Jag har provat mig fram 2007 och använder en jävla volymnivå på mina skrik i mellanregistret. man kan låta högt utan att skada stämbanden

Inte direkt Death, men mitt lilla bidrag till youtube-länkningen http://www.youtube.com/watch?v=cbvhhlzm6Vk ett projekt som just nu ligger i träda, men som vi spelade in med i våras Spola fram till 3:11 för ett smakprov på min sång tillsammans med musiken

Och Rightball, det finns visst sångare vars röst inte försämrats med åren. Ta t.ex. Jens Kidman från Meshuggah eller Raised Fist-sångaren
Senast redigerad av Archino 2010-12-07 kl. 00:13.
Citera
2010-12-07, 01:04
Medlem
Potatisburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archino
Jag har provat mig fram 2007 och använder en jävla volymnivå på mina skrik i mellanregistret. man kan låta högt utan att skada stämbanden

Inte direkt Death, men mitt lilla bidrag till youtube-länkningen http://www.youtube.com/watch?v=cbvhhlzm6Vk ett projekt som just nu ligger i träda, men som vi spelade in med i våras Spola fram till 3:11 för ett smakprov på min sång tillsammans med musiken

Och Rightball, det finns visst sångare vars röst inte försämrats med åren. Ta t.ex. Jens Kidman från Meshuggah eller Raised Fist-sångaren
Fan vad glad jag blev av att ha sett det där klippet sen innan. Grymt duktig du är!

Nu är jag (verkligen) inte en sångare, men är nog så nyfiken. Kan du vidareutveckla och förklara din första mening, om "en jävla volymnivå"? Hur lärde du dig från början? Känner du att du anstränger dina stämband mer när du growlar än när du sjunger rent, på vilket sätt i så fall?

Allmänn fråga: Kan ni delge er med några tips att ta med sig in i studion? När man growlar live kan det ju "låta" och kännas bra så länge man får energi av att spela tillsammans, men i studio är det ju lätt hänt att den energin försvinner. Vad är det man vill höra en producent säga/göra när man efter 20 tagningar låter som en kärring med respirator?

edit:
Citat:
Ta Åkerfeldt eller Corpsegrinder.. Låter ju så jävla kasst.
YOU GO TO HELL! YOU GO TO HELL AND DIE!
Senast redigerad av Potatisburk 2010-12-07 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in