Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Rasken är ju dock inte familjens efternamn, utan endast hans smeknamn.
Vad jag får fram av wikipedia verkar det vara familjens namn Rask, vilket i bestämd form blir Rasken. Gustav Rask tog namnet när han trädde in i armén vilket var mycket vanligt förekommande under den tiden sk. soldatnamn.
Citat:
WIKI: Det fanns flera typer av soldatnamn, det kunde vara adjektiv som uttryckte en egenskap som ansågs fördelaktig för en soldat (Rask, Villig, Frisk)
[...]
Soldatnamnet var vanligen förknippat med soldattorpet och följde med till efterträdaren
Nu tog jag bara efternamn som exempel för det är väl mer vanligt idag. Samma system fungerar på förnamn. Personligen vet jag flera gamla gårdar och andra små stugor som just går under ex. Lars-Eriks, Arturs, Olof-Jons etc. (Kan vara en lokal företeelse?)
MEd tanke på att det är ett familjedrama kring familjen Rask och torpet så skulle jag tro att det just är som jag nämde tidigare att Raskens syftar till familjen och gården. (Precis som Buddenbrooks) Någon mer beläst får gärna bestrida min tes.
Kan tillgga Moberg ursprungliga idé till Rasken: WIKI:
"Inspiration till romanfiguren Rasken fick Vilhelm Moberg från sin egen far, soldaten vid Konga kompani vid Kalmar regemente."