2010-10-29, 14:43
Medlem
DenGladeDanskens avatar
Någon som vet vart man kan få tag på Utvandrarserien? Hittar dom inte någonstans..
Citera
2010-10-30, 12:17
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeDansken
Någon som vet vart man kan få tag på Utvandrarserien? Hittar dom inte någonstans..
http://www.bokborsen.se/
Citera
2010-11-02, 00:16
Medlem
DenGladeDanskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
http://www.bokborsen.se/

Tack!
Citera
2011-04-02, 15:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Varför heter boken "Raskens" med s på slutet? Han kallas ju enbart Rasken eller Rask.
Citera
2011-04-02, 18:16
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Varför heter boken "Raskens" med s på slutet? Han kallas ju enbart Rasken eller Rask.

Vild gissning men ändock. Syftnigen kan ligga på hela familjen Rasken, då blir det Raskens, precis som Petterssons, Svenssons etc. Detta s heter något men minns inte riktigt vad (det är en genetivform om jag inte missminner mig).

Jämför gärna med familjen Buddenbrook, i dramat Buddenbrooks
Senast redigerad av namnskylt 2011-04-02 kl. 18:21.
Citera
2011-04-02, 18:59
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Vild gissning men ändock. Syftnigen kan ligga på hela familjen Rasken, då blir det Raskens, precis som Petterssons, Svenssons etc. Detta s heter något men minns inte riktigt vad (det är en genetivform om jag inte missminner mig).

Jämför gärna med familjen Buddenbrook, i dramat Buddenbrooks
Rasken är ju dock inte familjens efternamn, utan endast hans smeknamn.
Citera
2011-04-02, 21:36
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Rasken är ju dock inte familjens efternamn, utan endast hans smeknamn.

Vad jag får fram av wikipedia verkar det vara familjens namn Rask, vilket i bestämd form blir Rasken. Gustav Rask tog namnet när han trädde in i armén vilket var mycket vanligt förekommande under den tiden sk. soldatnamn.

Citat:
WIKI: Det fanns flera typer av soldatnamn, det kunde vara adjektiv som uttryckte en egenskap som ansågs fördelaktig för en soldat (Rask, Villig, Frisk)
[...]
Soldatnamnet var vanligen förknippat med soldattorpet och följde med till efterträdaren

Nu tog jag bara efternamn som exempel för det är väl mer vanligt idag. Samma system fungerar på förnamn. Personligen vet jag flera gamla gårdar och andra små stugor som just går under ex. Lars-Eriks, Arturs, Olof-Jons etc. (Kan vara en lokal företeelse?)

MEd tanke på att det är ett familjedrama kring familjen Rask och torpet så skulle jag tro att det just är som jag nämde tidigare att Raskens syftar till familjen och gården. (Precis som Buddenbrooks) Någon mer beläst får gärna bestrida min tes.

Kan tillgga Moberg ursprungliga idé till Rasken: WIKI: "Inspiration till romanfiguren Rasken fick Vilhelm Moberg från sin egen far, soldaten vid Konga kompani vid Kalmar regemente."
Senast redigerad av namnskylt 2011-04-02 kl. 21:38.
Citera
2011-04-03, 15:44
Medlem
Eremitens avatar
Berättelser ur min levnad innehåller bl. a:

Raskens efterleverska (Epilog till Raskens)
Svedjegubben (Prolog till Rid i natt!)

"Epilogen till Raskens och prologen till Rid i natt! tog jag bort ur de ursprungliga manuskripten, då jag fann dessa kapitel alltför löst infogade i händelseförloppet i övrigt i respektive romaner. De båda avsnitten torde här kunna läsas som fristående berättelser."
Citera
2011-04-29, 01:34
Medlem
Germanofils avatar
Moberg är en av mina favoriter. Utvandrarserien är fantastisk men mycket av det övriga han skrivit är också riktigt riktigt bra! En personlig favorit är "soldat med brutet gevär" där jag sympatiserar starkt med huvudpersonen. Tycker även att nedanstående triologi är underskattad och nämns alltför sällan när man diskuterar Moberg.
# 1935 – Sänkt sedebetyg
# 1937 – Sömnlös
# 1939 – Giv oss jorden!
Citera
2011-05-10, 13:49
Medlem
Svejks avatar
Kan väl tipsa om lite annat ur Mobergs produktion.

Två brevsamlingar: ”Om gud vill och hälsan varar” (Brev 1918-1949) samt ”Du tror väl att jag är död” (Brev 1950-1973).

Vill man lära känna Moberg lite bättre så är de här böckerna intressant läsning.
De sammanställda breven i är ofta riktade till författarvänner och andra samhällsdebattörer. I korrespondensen så blandas Mobergs integritet, frihetssträvan och debattkänsla med humor, gott humör, nedstämdhet och ilska.

Sammantaget så ger dessa böcker några (för mig) nya perspektiv på hans uppgång, utveckling och fall(-orsak).
Senast redigerad av Svejk 2011-05-10 kl. 13:51.
Citera
2011-05-10, 22:26
Medlem
Omtanksams avatar
Denna gigant, bland giganter.
Citera
2011-06-15, 02:00
Medlem
allt.o.ingets avatar
Håller precis på att läsa "sista brevet till Sverige" från en originalutgåva (1959)

Vid en sekvens i boken lyckades han vagga in mig som läsare i en tro att jag har koll på det som sker, han förmedlar en känsla av hopp och helt plötsligt så vänder han bara upp och ner på allt. Det skapar en känsla av att man deltar, man är där, man känner känslorna som personerna i boken upplever.
Moberg visar hela tiden bägge sidorna av myntet - livet och döden, njutningen och lidandet.

Jag gillar också hans förmåga att testa olika vinklar vad gäller tro och vetande. Kristina som den troende och Karl-Oskar som den mer tvivlande. Men han tar aldrig ställning i sitt skrivande, han lämnar fältet fritt för läsaren att avgöra vad som känns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in