2007-02-19, 20:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Snor trden litegrann. r det nn som har koll p vilken Mobergbok dr han berttar om sitt fuskande med ett lnebibliotek? Han fejkar namn p lntagare osv. Grna en sidhnvisning om det gr.

Knut Toring gr det i Snkt sedebetyg, sid 280-281 i Bonniers' utgva 1975. Historien framstlls ven som sjlvbiografisk i kapitlet "Brodd" i Berttelser ur min levnad (sid 23-24 i Bonniers' utgva 1968), men Magnus von Platen ppekar i Den unge Vilhelm Moberg att

Citat:
Historien torde vara litterrt frbttrad. Uppgiften att ingen fanns "i trakten, som nrde ngon nskan att lna dessa bcker", r oriktig. I den ovannmnda artikeln i Smlandsposten 1916, Frn Moshult, rapporterar sjuttonringen fljande: "Lslusten brjar bli mycket stor bland ungdomen hr. En af orsakerna hrtill r lnebiblioteken, som undertecknad regelbundet rekvirerar frn Folkbildningsfrbundet". Moberg har lnat ut bckerna t lslystna jmnriga. Vilket naturligtvis inte hindrar att han frn brjan kan ha ftt dryga ut lntagarfrteckningen med analfabeters och avlidnas namn.
Citera
2007-02-19, 21:38
Medlem
zackdelarochas avatar
fan. jag bumpade inte trden fr att ni skulle dissa kung moberg
jag frstr om man hatar p honom om man bara lst utvandrarna under tvng i nian. jag har just avklarat utvandrar-sviten, den bortglmda slkten, raskens och rid i natt, och har 11 moberg-bcker vntande p mig i hyllan. han r bst!
Citera
2009-04-20, 16:54
Medlem
hetfields avatar
Hej, hade tnkte kpa utvandrar-serien.

Sg dock att det bara fanns en utgva (adlibris, bokus), Moberg-boxen frn bokrean 2008. Hur r utgvan?
Har hrt en del negativt om rea-bcker, knns som om man vill ha de hr bckerna i en schysst utgva...
Citera
2009-04-21, 00:12
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Hej, hade tnkte kpa utvandrar-serien.

Sg dock att det bara fanns en utgva (adlibris, bokus), Moberg-boxen frn bokrean 2008. Hur r utgvan?
Har hrt en del negativt om rea-bcker, knns som om man vill ha de hr bckerna i en schysst utgva...
Utgvan funkar alldeles utmrkt och det r fantastisk bcker som alla br lsa.
Citera
2009-04-21, 20:37
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Utgvan funkar alldeles utmrkt och det r fantastisk bcker som alla br lsa.
Gtt d, blir det en sn! Tack fr svaret.
Citera
2010-09-25, 20:04
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Vilhelm Moberg - denna gigant!

Personligen tycker jag att han utan tvekan r Sveriges strsta ngonsin inom litteraturen. Hur han under en livstid kunde skriva s mnga bcker med en sdan jmn och hg kvalitet r bortom min fattningsfrmga. Finns det ngra inspelade intervjuer med denna gigant?

Fyra personliga favoriter:
Mans kvinna
Utvandrarsviten
Lngt frn landsvgen
Smnls

Vad anser ni om Moberg?
Citera
2010-09-25, 22:09
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Personligen tycker jag att han utan tvekan r Sveriges strsta ngonsin inom litteraturen. Hur han under en livstid kunde skriva s mnga bcker med en sdan jmn och hg kvalitet r bortom min fattningsfrmga. Finns det ngra inspelade intervjuer med denna gigant?

Fyra personliga favoriter:
Mans kvinna
Utvandrarsviten
Lngt frn landsvgen
Smnls

Vad anser ni om Moberg?

Jag kan bara hlla med om ditt omdme. Utvandrarsviten, Soldat med brutet gevr, Raskens
och Frrdarland r nog mina favoriter. Det mste finns mnga inspelade intervjuer med honom, jag har sjlv en dubbelcd som jag tror Vilhelm Moberg sllskapet har gett ut. Kan inte hitta den just nu s kan inte referera innehllet.
Citera
2010-09-26, 08:16
Medlem
Man kan ju bara fundera p hur Vilhelm Moberg skulle ha slaktat Jan Bjrklund!
Citera
2010-09-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Man kan ju bara fundera p hur Vilhelm Moberg skulle ha slaktat Jan Bjrklund!
Vad menar du med det?

hr kan man se Moberg sklla lite p Palme: http://svtplay.se/v/1642496/oppet_ar...berg_och_palme
Senast redigerad av lifswiljan 2010-09-26 kl. 09:11.
Citera
2010-09-29, 19:50
Medlem
Sthlmbabes avatar
Citat:
Finns det ngra inspelade intervjuer med denna gigant?
Det ska vara denne och inte denna. Ja, det finns flera intervjuer i arkiven fr radio och television.
Citera
2010-10-02, 01:56
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Finns det ngra inspelade intervjuer med denna gigant?
Jag vet inte om de uppladdade klippen fortfarande gr att hra:
https://www.flashback.org/sp3794863
https://www.flashback.org/sp4318147
https://www.flashback.org/sp4026308
Citera
2010-10-12, 02:03
Medlem
Moberg har aldrig skrivit ngot dligt verk, alla r lika lsvrda.
Fast Rid inatt! r min favorit, den r s hrligt gammalmodig i sitt sprk.
Jag citerar frn minnet:
"En eld r ngonstdes i lnndom upptnd och nu lper den omkring. De allra flesta eggas vid dess syn och rtar sina ryggar i jubel, de fr str stumma och frskrckta, rdda att sveda sina fingrar vid denna farliga lga. Men alla lyder, kallelsen om dess fortskaffande, ty budkavlen har makt ven ver dem rddhgade. Det r dess tecken, det rda bomrket. Medbrders blod som dem lter lyda, nr kallelsen ljuder - budkavle gr genom natt och dag, rid inatt! Inatt!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in