• 1
  • 2
2010-11-21, 01:51
Bannlyst
Hej,

Jag har länge funderat över en ganska obetydlig detalj, men som jag ändå tycker är ganska intressant.

Idag har mer eller mindre varje svensk en ganska simpel uppdelning på sin bank. Han har dels ett privat/personkonto ("lönekonto) som är kopplat till ett bank/kreditkort, dels ett vanligt sparkonto. Lönekontot ger i regel noll % ränta, medans sparkontot ger marginellt bättre. Idag ger väl de vanliga storbankerna 1.5-2.0% ränta på de vanliga sparkontona.

Min fråga är: Varför har man överhuvudtaget detta så kallade lönekonto som ger noll ränta? Det är ju bara att istället köra med 2 sparkonto (man kan enkelt öppna flera st själv via sin internetbank gratis), och sedan koppla sitt bankkort till en av dessa. Samtidigt har man det andra sparkontot som sitt riktiga sparkonto. På så sätt får man som kund ALLTID ränta på sina pengar.

Visst, det här är en bagatell men jag har under en tid förundrats över dessa räntelösa lönekonton. Det känns som detta har varit ett enkelt drag för storbankerna att slippa betala ut ränta på en stor summa pengar varje år. För bankerna måste ju denna skillnad ändå betyda ganska mycket.

Tror ni det går att göra såhär, eller missar jag något väsentligt och uppenbart här? Jag kan inte se några begränsningar. Här är t.ex info om SEBs enkla sparkonto:

Med Enkla sparkontot binder du inte ditt sparande på något sätt. Kontot har inga uttagsavgifter, eller några andra begränsningar. Och räntan räknas från första kronan.
Citera
2010-11-21, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Idag ger väl de vanliga storbankerna 1.5-2.0% ränta på de vanliga sparkontona.
Inte en chans.
Citat:
Min fråga är: Varför har man överhuvudtaget detta så kallade lönekonto som ger noll ränta?
För att man inte kan ha bankkort eller lägga Internetbetalningar från de andra kontona och på detta sätt slipper banken betala någon ränta. (Enligt bankbluffen med ursäkten att det förhindrar att någon med tillgång till kortet kommer åt alla dina pengar eftersom du kan ha de andra på ett sparkonto. Men det finns å andra sidan ingen begränsning för vad du kan ha på lönekontot ändå så ..)
Citat:
Det är ju bara att istället köra med 2 sparkonto (man kan enkelt öppna flera st själv via sin internetbank gratis), och sedan koppla sitt bankkort till en av dessa.
Kan man koppla det till dem då? Trodde jag ingen tillät? Marginalen däremot har ju 1.7% på transaktionskontot.
Citat:
Visst, det här är en bagatell men jag har under en tid förundrats över dessa räntelösa lönekonton. Det känns som detta har varit ett enkelt drag för storbankerna att slippa betala ut ränta på en stor summa pengar varje år. För bankerna måste ju denna skillnad ändå betyda ganska mycket.
Klart den gör, därför de har det. Handelsbanken har ju dock något alltiettkonto med viss ränta, inte lika bra som marginalens dock?
Citat:
Tror ni det går att göra såhär
Nej för banken vill inte.
Citera
2010-11-21, 02:26
Medlem
Närmast kommer man ju med marginalens transaktionskonto eller genom att ha sitt sparkonto som lönekonto, handla på kreditkort och flytta över pengarna till transaktionskontot just när man skall göra betalningar.
Citera
2010-11-21, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
För att man inte kan ha bankkort eller lägga Internetbetalningar från de andra kontona och på detta sätt slipper banken betala någon ränta. (Enligt bankbluffen med ursäkten att det förhindrar att någon med tillgång till kortet kommer åt alla dina pengar eftersom du kan ha de andra på ett sparkonto. Men det finns å andra sidan ingen begränsning för vad du kan ha på lönekontot ändå så ..)Kan man koppla det till dem då? Trodde jag ingen tillät? Nej för banken vill inte.

Jag ringde faktiskt in till SEB nu (deras kundtjänst har öppet 24/7), och precis som du säger så har de medvetet infört tekniska begränsningar så att man varken kan ha visa-kort eller sköta betalningar från sitt sparkonto.

Naivt av mig, smart tänkt av bankerna.
Senast redigerad av stockbroker 2010-11-21 kl. 08:50.
Citera
2010-11-21, 11:11
Medlem
Jag har gjort så här. Jag har två konton. Ett med sparkonto och ett vanligt lönekonto.
När jag får min lön skickar jag alla pengar utom de som går till fasta avgifter och räkningar till mitt sparkonto. Mitt lönekonto är då tomt och alla andra pengar ligger på sparkontot med en bra ränta.

För att spendera så har jag skaffat mig ett gratis kreditkort med räntefri och helt avgiftfri kredit upp till 60dagar. Det betyder att jag använder kreditkortet hela månaden och i slutet av månaden får jag en faktura som jag ska betala nästkommande månad.

Funkar skitbra för mig. Alla pengar utnyttjas maximal. Och eftersom jag inte är en konsumtionsmänniska utan begränsningar så klarar jag att använda kreditkortet utan att ta på mig några extra avgifter och räntor och shoppa över min betalningsförmåga.
Citera
2010-11-21, 14:51
Medlem
Citat:
Jag ringde faktiskt in till SEB nu (deras kundtjänst har öppet 24/7), och precis som du säger så har de medvetet infört tekniska begränsningar så att man varken kan ha visa-kort eller sköta betalningar från sitt sparkonto.

Så naivt tänkt tycker jag inte att det är. Mitt lönekonto använder jag för att ta emot lönen. Sedan för jag över pengarna på tre olika sparkonton.

Det första av sparkontona dras samtliga räkningar som har med boendet inklusive bolån att göra. Det andra använder jag för att betala räkningen från Mastercard alternativt föra över pengar till lönekontot om jag nån enstaka gång behöver kontanter.

Det tredje kontot använder jag för sparande.

Om Visa går att koppla till något annat än lönekontot vet jag inte, eftersom jag använder kreditkort spelar det ingen roll. Har förövrigt Swedbank med 1,05% i ränta på sparkontona.
Citera
2010-11-21, 15:17
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noname2009
Jag har gjort så här. Jag har två konton. Ett med sparkonto och ett vanligt lönekonto.
När jag får min lön skickar jag alla pengar utom de som går till fasta avgifter och räkningar till mitt sparkonto. Mitt lönekonto är då tomt och alla andra pengar ligger på sparkontot med en bra ränta.

För att spendera så har jag skaffat mig ett gratis kreditkort med räntefri och helt avgiftfri kredit upp till 60dagar. Det betyder att jag använder kreditkortet hela månaden och i slutet av månaden får jag en faktura som jag ska betala nästkommande månad.

Funkar skitbra för mig. Alla pengar utnyttjas maximal. Och eftersom jag inte är en konsumtionsmänniska utan begränsningar så klarar jag att använda kreditkortet utan att ta på mig några extra avgifter och räntor och shoppa över min betalningsförmåga.

Detta vet jag flerta som gör..

Dock gillar jag inte kreditkort. jag vet, betalar man inom dom angivna dagarna så är det inga extrekostnader. Hamnar det i fel händer så är det mindre bra..Men jag väljer då ist att ha kvar dom pengarna som jag ska använda på mitt lönekonto..
Sparkonto har jag på min storbakn, men det är så pissig ränta, så där sparar jag ingenting.. bara när jag vet att jag ska köpa något dyrt om några veckor, då får dom ligga där för säkerhets skull..
Mina sparpengar ligger på Sparkontoplus , med 2,45% ränta..
Citera
2010-11-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Detta vet jag flerta som gör..

Dock gillar jag inte kreditkort. jag vet, betalar man inom dom angivna dagarna så är det inga extrekostnader. Hamnar det i fel händer så är det mindre bra..

Det är överlägset bättre att kreditkortet hamnar i fel händer än att bankkortet gör det.

Håller självklart med om att det är så pass pissig ränta på vanliga sparkonton att det är menlösa att använda som sparkonton. Men i nuläget ger de iaf runt 1% till skillnad från transaktionskonton som i regel ger 0%. Det gör att man redan vid 10.000kr i utgifter / månad sparar in 100kr förutsatt att man har en buffert samt budget man lever efter.

Ok, 100kr är inget jag skulle bry mig om. Men med tanke på trådarna här på Flashback angående olika avgifter banken tar ut, är det ju enormt mycket pengar man kan tjäna in. Om inte annat så är det iaf pengar in.

Lite ot men jag kan inte låta bli att fråga vad du tycker om ränteskillnaderna på sparkontoplus 7dgr, 30dgr samt 90dgr. Borde inte 90dagars räntan kunna ligga lite högre?
Senast redigerad av Magban 2010-11-21 kl. 15:56.
Citera
2010-11-21, 16:03
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är överlägset bättre att kreditkortet hamnar i fel händer än att bankkortet gör det.

Håller självklart med om att det är så pass pissig ränta på vanliga sparkonton att det är menlösa att använda som sparkonton. Men i nuläget ger de iaf runt 1% till skillnad från transaktionskonton som i regel ger 0%. Det gör att man redan vid 10.000kr i utgifter / månad sparar in 100kr förutsatt att man har en buffert samt budget man lever efter.

Ok, 100kr är inget jag skulle bry mig om. Men med tanke på trådarna här på Flashback angående olika avgifter banken tar ut, är det ju enormt mycket pengar man kan tjäna in. Om inte annat så är det iaf pengar in.

Lite ot men jag kan inte låta bli att fråga vad du tycker om ränteskillnaderna på sparkontoplus 7dgr, 30dgr samt 90dgr. Borde inte 90dagars räntan kunna ligga lite högre?

Jo det kan man ju tycka. Men jag funderar på att binda dom på ett år faktiskt..
För inom ett till två år så kommer jag köpa en bostad, och då behöver jag dom pengarna, men inte innan..
Har funderingar på att byta till Länsförsäkringar bank, har för mig att dom ger 2% i ränta om man binder dom på ett år (vet dåligt om man gämför med Bluestep).
Men bra att ha pengarna på den banken man tänker ta bostadslånet i ??

Lite ot kanske
Citera
2010-11-21, 18:04
Medlem
Citat:

Nordea är eventuellt ännu värre, även om det inte gör någon större skillnad. Där kan du eventuellt inte ens göra överföringar till andra från andra konton än personkontot eller vad de kallar det. Måste flytta två gånger =P

Jag reggade sparkontot som lönekonto och flyttar pengarna på betalningsdagen istället. Mer jobb för mig men skall bankerna tramsa så.

Dock har ju skandiabankens sparkonto bara halva räntan av marginalens transaktionskonto så det är ju fail ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av noname2009
Du tappar ju för några dagar då iaf. Gick fint för mig att få inbetalningarna direkt till sparkontot. Lägger du sedan upp alla betalningar och ser totala summan så är det ju bara att lägga in en överföring för den senare med.

Räntan är ju tyvärr inte bra på vanliga banken, ens på sparkontot. Tyvärr är det ju en del jobb med att inte bli helt blåst.
Citat:
Det första av sparkontona dras samtliga räkningar som har med boendet inklusive bolån att göra.

Har förövrigt Swedbank med 1,05% i ränta på sparkontona.
Du kan alltså betala räkningar från sparkontot hos Swedbank?

1.05% på sparkontot var ju bra. Något som inte har fria uttag eller? Vad heter det? Swedbank har väl typ ett tiotal sparkonton. 7-11 st eller så
Citat:
Men i nuläget ger de iaf runt 1% till skillnad från transaktionskonton som i regel ger 0%.

Men med tanke på trådarna här på Flashback angående olika avgifter banken tar ut, är det ju enormt mycket pengar man kan tjäna in.

Vad gäller sparkontona så har ju hoist 2.6 utan att låsa upp pengarna alls. Känns ju bättre?

Vad gäller avgifterna så var det väl du som inte tyckte om min "reklam"? Men 1.7% ränta utan att flytta runt emellan konton och gratis (men enkel) Internetbank går ju att få.
Senast redigerad av aliquis 2010-11-21 kl. 18:11.
Citera
2010-11-21, 18:32
Medlem
Citat:
1,05% på sparkontot var ju bra. Något som inte har fria uttag eller? Vad heter det? Swedbank har väl typ ett tiotal sparkonton. 7-11 st eller så Vad gäller sparkontona så har ju hoist 2.6 utan att låsa upp pengarna alls. Känns ju bättre?

Har vanliga e-sparkonton och kan överföra mina pengar utan dröjsmål som jag vill utan att räntan påverkas. (de pengarna jag sparar för avkastningens skull sparar jag på helt andra sätt.)

Citat:
Vad gäller avgifterna så var det väl du som inte tyckte om min "reklam"? Men 1.7% ränta utan att flytta runt emellan konton och gratis (men enkel) Internetbank går ju att få.

Du har helt rätt i att jag inte gillar din "reklam" för Marginalen... Dels för att jag vet att Marginalen är långt ifrån bäst men också för att jag verkligen hatar reklam. Speciellt i ett forum som detta.

Måste ändå säga att jag tycker du har lagt fram en hel del kloka inlägg, så jag hoppas verkligen inte att du fått för dig att jag har något emot dig. Det är som sagt reklamandet jag har svårt för..
Citera
2010-11-21, 22:31
Medlem
Det närmaste är volvokortet som ger 2%. Nackdelen är dock att det inte går eller om de tar bra betalt för bankuttag (Minns inte vilket.). Vill man ha mer ränta så får man ta hoistspar, men då planera inköpen lite mer eftersom man inte får tillgång till pengarna förrän 1-2 dagar senare.
Har ingen aning om varför inte fler använder dessa utan fortsätter köra med storbankernas nollräntekonton.
Senast redigerad av BallaRune 2010-11-21 kl. 22:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in