Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Jag ringde faktiskt in till SEB nu (deras kundtjänst har öppet 24/7), och precis som du säger så har de medvetet infört tekniska begränsningar så att man varken kan ha visa-kort eller sköta betalningar från sitt sparkonto.
Naivt av mig, smart tänkt av bankerna.
Nordea är eventuellt ännu värre, även om det inte gör någon större skillnad. Där kan du eventuellt inte ens göra överföringar till andra från andra konton än personkontot eller vad de kallar det. Måste flytta två gånger =P
Jag reggade sparkontot som lönekonto och flyttar pengarna på betalningsdagen istället. Mer jobb för mig men skall bankerna tramsa så.
Dock har ju skandiabankens sparkonto bara halva räntan av marginalens transaktionskonto så det är ju fail ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av noname2009
När jag får min lön skickar jag alla pengar utom de som går till fasta avgifter och räkningar till mitt sparkonto. Mitt lönekonto är då tomt och alla andra pengar ligger på sparkontot med en bra ränta.
Du tappar ju för några dagar då iaf. Gick fint för mig att få inbetalningarna direkt till sparkontot. Lägger du sedan upp alla betalningar och ser totala summan så är det ju bara att lägga in en överföring för den senare med.
Räntan är ju tyvärr inte bra på vanliga banken, ens på sparkontot. Tyvärr är det ju en del jobb med att inte bli helt blåst.
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det första av sparkontona dras samtliga räkningar som har med boendet inklusive bolån att göra.
Har förövrigt Swedbank med 1,05% i ränta på sparkontona.
Du kan alltså betala räkningar från sparkontot hos Swedbank?
1.05% på sparkontot var ju bra. Något som inte har fria uttag eller? Vad heter det? Swedbank har väl typ ett tiotal sparkonton. 7-11 st eller så

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Men i nuläget ger de iaf runt 1% till skillnad från transaktionskonton som i regel ger 0%.
Men med tanke på trådarna här på Flashback angående olika avgifter banken tar ut, är det ju enormt mycket pengar man kan tjäna in.
Lite ot men jag kan inte låta bli att fråga vad du tycker om ränteskillnaderna på sparkontoplus 7dgr, 30dgr samt 90dgr. Borde inte 90dagars räntan kunna ligga lite högre?
Vad gäller sparkontona så har ju hoist 2.6 utan att låsa upp pengarna alls. Känns ju bättre?
Vad gäller avgifterna så var det väl du som inte tyckte om min "reklam"? Men 1.7% ränta utan att flytta runt emellan konton och gratis (men enkel) Internetbank går ju att få.