Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-21, 03:26
  #13
Medlem
Malewhales avatar
Hur pass liberala är lagarna i Sverige idag då? Vilka får äga en pistol? Måste man vara medlem i skytteklubb, ha jaktlicens osv.?
Citera
2010-11-21, 03:51
  #14
Avstängd
adekvatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Hur pass liberala är lagarna i Sverige idag då? Vilka får äga en pistol? Måste man vara medlem i skytteklubb, ha jaktlicens osv.?


För att få äga en pistol/tävlings gevär ska du varit medlem i en skytteförening minst 6 månader och deltagit aktivt.
De flesta föreningar sätter dock gränsen till ett år.

För att få inneha jaktvapen ska man tagit jägarexamen och sen söka licens för vapnet man ska köpa.

Det finns allså nästan ingen möjlighet till att få licens för självförsvars vapen (finns undantag)

Använder man vapnet mot tex en inbrottstjuv så är väll praxis att man får längre straff än tjuven i dagens Sverige. Men med tanke på den ökade kriminaliteten och den stora tillgången vapen på svarta marknaden som kriminella har tillgång till , så ser jag gärna att lagen tillåter Tex ett vapen i hemmet för självförsvar. För polisen är ju inte mycket att förlita sig på om du väll hamnat i en "jobbig" situation.
Citera
2010-11-21, 03:58
  #15
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Vi kommer få problem med araber som åker omkring i landet och gör inbrott när ägarna är hemma. Resultatet blir inte allt för sällan mord.

Här i Malmö så är araberna ofta beväpnade och man hör dagligen skottlossningar.

Jag anser att nivån på våldet är så högt nu att man måste vara beväpnad, som i Brasilien t.ex. Det är bara att gratulera politikerna som gjort ett mycket fredligt land till en rövarhåla på bara ett par decennier. Jag vill inte gå runt med pistol men samhället är nu så våldsamt att man måste.
Citera
2010-11-21, 04:39
  #16
Medlem
Fris avatar
Många verkar förväxla politisk lag med naturlag.

En naturlag beskriver undantagslöst hur allt alltid fungerar. Om vi kunde stifta en naturlag att ingen kunde ha skjutvapen, så skulle jag nog stödja en sån.

En politisk lag är däremot en arbetsinstruktion till statsbyråkrater att stickprovsvis och vid förekommen anledning, försöka ta reda på huruvida en person kan bevisas ha utfört gärning X, och därefter bestraffa densamme. Denna process, i dagens Sverige, har lett till att de kriminella beväpnar sig ganska ohindrat, och att de kan lita på att deras tilltänkta brottsoffer är försvarslösa. Om du bryter dig in i en villa i Texas, så är sannolikheten hög att du skjuts ihjäl och du har en bra anledning att avstå.

Massmord på skolor i USA förekommer f.ö. därför att vapeninnehav är olagligt just på skolor! Men ändå har flera massmord avbrutits tidigt därför att folk har rusat till sina bilar och hämtat sina vapen och skjutit tillbaka, istället för att passivt hjälplöst vänta på att statstjänstemän (poliser) kommer till platsen för att göra samma sak.

Är ni som är emot vapeninnehav också emot att poliser bär vapen, eller definierar ni att Staten är Gud och utgår blint från att allt som dess Helgon gör är av godo (för det har väl aldrig hänt att poliser varit elaka, tänk Burma och Sovjet), halleluja?


Jag kan tillägga att hela rättsväsendet (polis, domstolar kriminalvård) får 1% (en procent) av BNP, medan skattetrycket är högst i hela världen nära 50% av BNP. Så resurser saknas inte alls. Det är bara det att politikerna totalt skiter i det där med att bekämpa brott...
__________________
Senast redigerad av Fri 2010-11-21 kl. 04:45.
Citera
2010-11-21, 04:46
  #17
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Nej fy fan. Tänk om varenda jävel gick runt med en picka nerstoppad i brallorna. Fatta vilka jävla psykfall det finns där ute. Kul om alla de där blattarna som springer runt och härjar skulle ha en varsin pistol också.

Många av de där blattarna som härjar springer redan runt med pistol. Och jag har hellre en pistol själv än att "laglydigt" bli nedmejad av någon kulturberikare som fått tag på en pistol illegalt...
Citera
2010-11-21, 05:05
  #18
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adored
Skjutningar är lika vanliga i länder som inte har liberala vapenlagar. Skillnaden är att i USA har både brottslingarna och de vanliga människorna vapen. Här har bara brottslingarna det.
Nej, det stämmer inte: Skjutningar inträffa många gånger oftare i vapenliberala USA än i länder som har hårdare vapenlagar. Sedan gör det mig inget att grovt kriminella är de som huvudsakligen får tag på vapen och bär dem - när de använder dem mot andra kriminella, och inte mig, menar jag. Bortsätt lasermän och Flink, så är det väldigt ovanligt att medelsvensson blir skjutna, men det skulle med stor sannolikhet ändras om vapenlagarna blev slappare.
Citera
2010-11-21, 05:13
  #19
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om du bryter dig in i en villa i Texas, så är sannolikheten hög att du skjuts ihjäl och du har en bra anledning att avstå.

Med den felande logiken skulle alltså Texasborna vara i stort sätt skyddade från inbrott. Du måste fan skoja med mig?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Massmord på skolor i USA förekommer f.ö. därför att vapeninnehav är olagligt just på skolor! Men ändå har flera massmord avbrutits tidigt därför att folk har rusat till sina bilar och hämtat sina vapen och skjutit tillbaka, istället för att passivt hjälplöst vänta på att statstjänstemän (poliser) kommer till platsen för att göra samma sak.
Begriper inte hur du resonerar: Om vapen vore svåråtkomligt för unga, så blev det väl heller inte så många massmord i skolorna? Men din slutsats är verkligen genialisk: Att massmord i amerikanska skolor skulle bero på att vapen är olagliga i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är ni som är emot vapeninnehav också emot att poliser bär vapen, eller definierar ni att Staten är Gud och utgår blint från att allt som dess Helgon gör är av godo (för det har väl aldrig hänt att poliser varit elaka, tänk Burma och Sovjet), halleluja?
Så dumt att det inte går att svara på din fråga!


Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag kan tillägga att hela rättsväsendet (polis, domstolar kriminalvård) får 1% (en procent) av BNP, medan skattetrycket är högst i hela världen nära 50% av BNP. Så resurser saknas inte alls. Det är bara det att politikerna totalt skiter i det där med att bekämpa brott...
Sverige har inte högre brottslighet än andra Europeiska länder med samma medborgare per capita.
Citera
2010-11-21, 05:14
  #20
Avstängd
adekvatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Nej, det stämmer inte: Skjutningar inträffa många gånger oftare i vapenliberala USA än i länder som har hårdare vapenlagar. Sedan gör det mig inget att grovt kriminella är de som huvudsakligen får tag på vapen och bär dem - när de använder dem mot andra kriminella, och inte mig, menar jag. Bortsätt lasermän och Flink, så är det väldigt ovanligt att medelsvensson blir skjutna, men det skulle med stor sannolikhet ändras om vapenlagarna blev slappare.

Istället för att inbrottstjuvar tar sig in i hus och i vissa fall misshandlar de som bor där så skulle det vara bättre om man hade ett vapen att försvara sig med?
Sen om man ska tillåta folk att ha vapen för självförsvar så ska man ha ett speciellt kontroll organ som ser till att folk som inte ska ha vapen i allmänhet, heller inte får licens.
Förstår inte hur du resonerar kring detta då Sverige oturligt nog har drabbats av mångkultur med ett hårdare kriminellt klimat som följd. Som hela tiden trappar upp våldet så måste ju medborgarna få försvara sig?
Citera
2010-11-21, 05:15
  #21
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Tror du inte att många kvinnor är mycket mer rädda än män?

En rädd kvinna, som ängsligt och snabbt traskar genom en gränd med sin Glock 17 mellan tuttarna, får plötsligt syn på en siluett 10 meter framför sig i dimman.

Kvinnan får panik när hon ser en stor näs-skugga avbilda sig på den karga tegelväggen till höger om henne. "Är det en våldtäktsturk?!" tänker hon och känner hur handen börjar röra sig mot brösthållaren.

Mer hinner hon inte tänka förens näsan tagit 5 steg till. Handen rycker reflexmässigt upp pickadollen och 3 skott avlossas...

Hehe, ja - eller så har hon punkterat sina egna bröst
Citera
2010-11-21, 05:21
  #22
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adekvatus
Istället för att inbrottstjuvar tar sig in i hus och i vissa fall misshandlar de som bor där så skulle det vara bättre om man hade ett vapen att försvara sig med?
Jamen, hur ofta händer sådant här i Sverige? Och om inbrottstjuven också har vapen så är väl risken stor att ni skjuter ihjäl varandra... Att sådant här, tyvärr ibland händer, betyder ju inte att beväpnade medelsvenssons vore en lösning. Snarare tvärt om!

Citat:
Ursprungligen postat av adekvatus
Sen om man ska tillåta folk att ha vapen för självförsvar så ska man ha ett speciellt kontroll organ som ser till att folk som inte ska ha vapen i allmänhet, heller inte får licens.
Det där förstår man ju hur det går med. Samma folk som kräver slappare vapenlagar kommer snart nog även kämpa för att behandlingstiden försvinner. Det är ju med vapen som med mobiltelefoner - fast värre och mycket dödligare: Man vill ju ha de senaste, och ballaste, produkterna...

Citat:
Ursprungligen postat av adekvatus
Förstår inte hur du resonerar kring detta då Sverige oturligt nog har drabbats av mångkultur med ett hårdare kriminellt klimat som följd. Som hela tiden trappar upp våldet så måste ju medborgarna få försvara sig?
Fast jag bor i en rätt invandrartät kommun, men inte har vi en massa våldtäktsturkar som skjuter från höften, inte.
Citera
2010-11-21, 05:50
  #23
Avstängd
adekvatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Jamen, hur ofta händer sådant här i Sverige? Och om inbrottstjuven också har vapen så är väl risken stor att ni skjuter ihjäl varandra... Att sådant här, tyvärr ibland händer, betyder ju inte att beväpnade medelsvenssons vore en lösning. Snarare tvärt om!


Det där förstår man ju hur det går med. Samma folk som kräver slappare vapenlagar kommer snart nog även kämpa för att behandlingstiden försvinner. Det är ju med vapen som med mobiltelefoner - fast värre och mycket dödligare: Man vill ju ha de senaste, och ballaste, produkterna...


Fast jag bor i en rätt invandrartät kommun, men inte har vi en massa våldtäktsturkar som skjuter från höften, inte.


Eller att man som inbrottstjuv redan troligtvis är dömd innan och således inte har något lagligt vapen utan i sådana fall ett olagligt. Då har alltså Svensson bara det tjuven har annars hade han ju inte haft något försvar?


Ja men om folket vill att de ska bli så så blir de ju så ,men jag tror dock folk i Sverige inte skulle vilja ha en sådan utveckling i allmänhet inte majoriteten i alla fall.


Ne det är väll tur det, men om utvecklingen fortsätter som den gör i dag i Sverige så ska du se att du snart har din första skottlossning inom gångavstånd. Men nu pratar jag om gängen som hela tiden mer och mer riktar in sig på tex ärliga företagare.
Skulle du om du blivit hotad av ett gäng inte känna dig säkrare om du hade ett vapen hemma och dessutom rätt att använda detta ifall det behövs?
Citera
2010-11-21, 06:02
  #24
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adekvatus
Skulle du om du blivit hotad av ett gäng inte känna dig säkrare om du hade ett vapen hemma och dessutom rätt att använda detta ifall det behövs?
Helt klart att jag skulle (och jag är ingen pascifist heller, även om jag också är medveten om att det ligger massvis i talesättet "våld föder våld"), men att allmänheten ska ha tillgång till skjutvapen är verkligen fel utveckling.

Jag råkar veta lite om saken, var själv nära på att trilla dit i organiserad brottslighet. Har rört mig bland beväpnade människor, och en och annan riktigt farlig typ. Tack o lov så hade jag sinnesnärvaro att dra mig ur innan jag fastnade i skiten! Samtidigt är jag än idag inte tillräckligt säker av mig för att spilla om den tiden, vilka de var, osv. Men jag kan ju säga så att flertalet var helsvenskar! Och att folk skulle bara veta hur utbrett det är, skulle de bli skrämda på allvar. Å andra sidan var det heller inte ovanligt att medelsvenssons, med ekonomiska problem, gärna gick till sängs med djävulen. Jag har sedan dess inga högre tankar om folk i gemen, många är skit när de blir trängda. Då använder de gärna sina medmänniskor som språngbräda, utan något som helst samvete.
__________________
Senast redigerad av Pinkskin 2010-11-21 kl. 06:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback