• 1
  • 2
2010-11-20, 23:00
Medlem
Hej,

Läste lite i tråden angående musen som enligt TS begick självmord. Lite tankar for i huvudet och när jag surfade på youtube så kom jag över denna video :

http://www.youtube.com/watch?v=zaP7S...eature=related

En katt blev överkörd och då kommer en annan katt och försöker "återuppliva" den som det ser ut och när den inser att den är död så lägger den sig vid dess sida.

Videon gjorde mig ganska berörd då jag (skamset?) får erkänna inte trodde att djur var kapabla att känna sådana känslor som sorg eller för att referera till tråden angående musen, att de kan välja saker som att ta sitt liv.

Vad vill jag då diskutera i den tråd? Kan djur känna sorg? Vad är det som egentligen sker i filmen? Finns det fler videos av detta slag som stryker att djur visst kan känna känslan av sorg?

P.s Kanske var sorg inte rätt ord. Nu när jag tänker efter.
Citera
2010-11-20, 23:02
Medlem
Elementarts avatar
Djur kan nog definitivt känna sorg.

*En gammal bekant till mig hade två katter förut och efter att den ena katten dog så slutade den andra katten och äta mat Slutade med att de fick avliva katten.
Citera
2010-11-20, 23:04
Bannlyst
Katten gör ju fan HLR
Citera
2010-11-20, 23:16
Medlem
mejds avatar
Klart djur känner sorg, Tror t.o.m de känner av det bättre än människor. Min katt känner av direkt när jag inte mår bra och kommer och gosar med mig.
Citera
2010-11-20, 23:17
Medlem
big-mcs avatar
dom kan nog känna sorg men inte samma sätt som vi... och kan inte tänka samma som vi... fast katter är smarta djur
Citera
2010-11-20, 23:44
Medlem
Det tror jag definitivt dom kan! vissa arter antagligen mer än andra. Här är en lite gullig video med elefanter: http://www.youtube.com/watch?v=P_WR2HUHdpE
Citera
2010-11-23, 13:51
Medlem
Nagas avatar
Där jag bodde förr blev en andhona påkörd vid parkeringen, släpade sig upp till en liten gräskant under en buske och dog där. Andhanen stod först och drog henne i fjädrarna och kvackade och försökte väcka henne, när det inte gick la han sig bara platt, tätt bredvid henne med huvudet på marken. Han blev liggandes där ett par dagar innan han till slut gav sig iväg. Såg otroligt sorgligt ut
Citera
2010-11-23, 14:09
Medlem
toizs avatar
Ehh... Han gör inte HLR. Han vill knulla. Vid 0.50 står han och juckar så nej, han fattar inte att den andra katten är död ens.
Citera
2010-11-23, 14:43
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Ehh... Han gör inte HLR. Han vill knulla. Vid 0.50 står han och juckar så nej, han fattar inte att den andra katten är död ens.

Han kanske bara försöker få igång enna på alla möjliga och omöjliga sätt?
Citera
2010-11-23, 14:46
Medlem
Vattenspanns avatar
Ser inte hur den sörjer direkt. Katten hemma står och trampar mig på magen så där emellanåt och jag är i allra högsta grad levande. Efter vad jag har hört är det instinkter sen kattungetiden för att hjälpa till med mjölkproduktionen hos mamman. Inte säker dock så rätta mig gärna om jag har fel. Tycker snarare katten i filmen verkar mysa än vara ledsen.
Senast redigerad av Vattenspann 2010-11-23 kl. 14:48.
Citera
2010-11-24, 02:43
Awaiting Email Confirmation
Jag tror att det varierar från djurart till djurart, en bananfluga, en fisk eller en orm kan antagligen inte känna sorg, men djur som elefanter, schimpanser och skator kan säkerligen det.
Citera
2010-11-26, 00:24
Medlem
Dolmantes avatar
Människan kan känna sorg.

En viss typ av sorg är den jag känner/kände första gången jag såg videons TITEL!
Förutom sorg kände jag irritation. Snälla, gå inte på sådana här saker så lätt(ni som hade tänkt det )!
Katten gör inte HLR, kom igen nu.

Intressant fråga annars!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här