• 1
  • 2
2010-11-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Ehh... Han gör inte HLR. Han vill knulla. Vid 0.50 står han och juckar så nej, han fattar inte att den andra katten är död ens.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Ser inte hur den sörjer direkt. Katten hemma står och trampar mig på magen så där emellanåt och jag är i allra högsta grad levande. Efter vad jag har hört är det instinkter sen kattungetiden för att hjälpa till med mjölkproduktionen hos mamman. Inte säker dock så rätta mig gärna om jag har fel. Tycker snarare katten i filmen verkar mysa än vara ledsen.

Ni har fel katten försöker hjälpa den döda.

Påstår ni nu att katten är en nekrofil??

Kanske stämmer det. Men varför lägga sig bredvid???
Citera
2010-11-26, 19:24
Medlem
nickoruts avatar
Katter kan absolut skapa starka band till varandra. Jag har två katter som är tvillingar och när den ena var borta var den andra helt knäpp och stod och jamade vid dörren, något som aldrig hänt varken förr eller senare. Så det finns GARANTERAT starka band mellan katter.

Sen tror jag inte man ska prata om sorg riktigt. Sorg är ett ord som vi människor pga vår intelligens kan sätta på ett sinnestillstånds. Jag tror inte djur i allmänhet känner sorg eller glädje eller kärlek jag tror snarare att djur mer känner "det här är bra" och reagerar därefter eller "det här är inte bra" och reagerar därefter.

Men självklart har djur känslor. Känslor är ju en del evolutionen och har utvecklats pga deras användbarhet. En orädd kanin lever inte länge och kan därför känna rädsla och hundar t.ex har ju en uppenbar flockmentalitet så de verkar kunna känna sig ensamma när de inte har sällskap.
Citera
2010-11-26, 19:48
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pritt
Ni har fel katten försöker hjälpa den döda.

Påstår ni nu att katten är en nekrofil??

Kanske stämmer det. Men varför lägga sig bredvid???

En del katter gillar att sova bredvid nån annan. Därför många katter sover bredvid husse/matte eller nån annan katt. Så enkelt är det
Citera
2010-12-02, 02:17
Medlem
Schnauzers avatar
Jag var inte långt ifrån att falla några tårar till videon. Men jag är nog lite trasig också.
Citera
2011-01-15, 22:29
Medlem
MissMyras avatar
Jag hade 2 st kaniner när jag var yngre, dom var bröder och bodde i samma bur. När dom var runt 1 år så dog den ena kaninen av någon anledning.. Den låg inne i deras hus och när vi tog ut den så såg vi att den andra kaninen hade försökt mata den som hade dött.. Han hade dragit in mat i huset och den döda kaninen hade mat runt munnen efter att den andra hade försökt få i den det..

Det var inte lätt att hålla den andra vid liv, den ville inte äta eller dricka och var apatisk. Vi fick ge honom vatten och mat med lite övertalning och efter ett tag piggnade han på sig igen. Men jag tror nog att han gick igenom en sorge-period.

Sen vet jag inte om jag tror att dom sörjer som människan, men saknad tror jag att dom kan känna.
Citera
2011-01-21, 15:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut

Sen tror jag inte man ska prata om sorg riktigt. Sorg är ett ord som vi människor pga vår intelligens kan sätta på ett sinnestillstånds.
Precis. Dessutom är det svårt redan att förstå vad människor menar med sorg. Jag blir då inte klok på det.
Citera
2011-01-25, 09:02
Medlem
Lunaticxs avatar
Man säger att känslor uppstår i reptil-hjärnan och därför är det inte konstigt att anta att dom flesta djur har känslor.
Citera
2011-03-12, 01:26
Medlem
Aliennas avatar
Självklart känner även de andra djuren sorg och glädje.
Varför skulle dom inte det?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in