2010-11-20, 15:44
Medlem
Som rubriken lyder, vad är er definition av liv?

Exempel:
Är det att man har ett medvetande om sin omgivning? Är det någon specifik kemisk förmåga, t.ex. kunna styra olika kemiska reaktioner med hjälp av enzymer och liknande?

Jag har själv under den senaste tiden hamnat i många och långa diskussioner med mina vänner vad liv egentligen är. Det slutar alltid i en blandning av olika vetenskapliga argument och rent filosofiska.

OBS: Notera att jag inte syftar till "livet", som många antagligen förknippar med en människas liv.

En aning luddig frågeställning men jag hoppas ni förstår vad jag menar?
Citera
2010-11-20, 20:20
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kielbasa
Som rubriken lyder, vad är er definition av liv?

Exempel:
Är det att man har ett medvetande om sin omgivning? Är det någon specifik kemisk förmåga, t.ex. kunna styra olika kemiska reaktioner med hjälp av enzymer och liknande?

Jag har själv under den senaste tiden hamnat i många och långa diskussioner med mina vänner vad liv egentligen är. Det slutar alltid i en blandning av olika vetenskapliga argument och rent filosofiska.

OBS: Notera att jag inte syftar till "livet", som många antagligen förknippar med en människas liv.

En aning luddig frågeställning men jag hoppas ni förstår vad jag menar?

Skulle säga att det som definierar liv är att det är någonting biologiskt. Om vi nu pratar om liv som allt från människor till svampar. Självbevarande funktioner som reproduktion/förökning och konsumerandet av någon slags föda.
Om vi snackar om organiskt liv, så någon slags medvetenhet om sin omgivning och navigerar därefter, kan vara en del växt/organismhybrider till myror till människor.
Jag antar i alla fall att många ser på saken på det här sättet.

Filosofi kan få det till att planeten i sig lever, fast planeten i sig är sten, lava, syre, vatten, fosfor osv.
Citera
2010-11-21, 10:42
Medlem
Screwattacks avatar
Denna tråd flyter ju lite ihopa med den samtidigt som denna aktuella tråden https://www.flashback.org/t1355790 i vilken jag lite valt att definiera liv som varseblivning..
Citera
2010-11-21, 13:48
Medlem
WhoFortyTwos avatar
* Livet förökar sig, vilket kallas fortplantning.
* Vid reproduktionen förs arvsanlag vidare.
* Livet har förmåga att vidareutvecklas.
* Något som är levande kan reagera på yttre stimuli, se sensibilitet.
* Det som är levande söker föda och har en egen ämnesomsättning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
Citera
2010-11-21, 16:04
Medlem
Skandiss avatar
Alla slutna system där det förekommer metabolism.
Citera
2010-11-21, 16:48
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
* Livet förökar sig, vilket kallas fortplantning.
* Vid reproduktionen förs arvsanlag vidare.
* Livet har förmåga att vidareutvecklas.
* Något som är levande kan reagera på yttre stimuli, se sensibilitet.
* Det som är levande söker föda och har en egen ämnesomsättning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Jag håller inte med den snäva förklaringen, åtminstone inte i ett filosofiskt sammanhang.

Om vi försöker hålla oss till en filosofisk definition så borde väl liv vara ett existerande som är beroende av sin omvärld för att kunna defineras. Detta sköt jag lite från höften nu bara, så motargumentera gärna
Senast redigerad av darklydivinest 2010-11-21 kl. 17:06.
Citera
2010-11-21, 17:06
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Om vi försöker hålla oss till en filosofisk definition så borde väl liv vara ett existerande som är beroende av sin omvärld för att kunna defineras. Detta sköt jag lite från höften nu bara, så motargumentera gärna
Men om du sänker ned en sten eller en stol i flytande magma så är det tämligen svårt att definiera stolen. De är således beroende av att miljön de befinner sig i är någolunda stabil.
En vattenkrävande planta i torr miljö kommer givetvis torka och blåsa bort betydligt fortare än en pall, men under ett oändligt tidsintervall kommer detsamma ske med pallen.
Citera
2010-11-21, 17:30
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Men om du sänker ned en sten eller en stol i flytande magma så är det tämligen svårt att definiera stolen. De är således beroende av att miljön de befinner sig i är någolunda stabil.
En vattenkrävande planta i torr miljö kommer givetvis torka och blåsa bort betydligt fortare än en pall, men under ett oändligt tidsintervall kommer detsamma ske med pallen.

Ja precis, då är det dött - motsats till liv.

Däremot var begreppet existens ett slarvigt ord i detta sammanhang, jag byter ut det mot essensbetingat väsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in