• 1
  • 2
2010-11-12, 15:39
Medlem
Hej, jag såg en rätt intressant tråd här, där folk pratade om att man i framtiden skulle kunna byta ut de flesta delar av hjärnan mot mikrochip och liknande. Det fick mig att undra, hur många delar av hjärnan kan man egentligen operera bort och ersätta med metall och sladdar utan att medvetandet försvinner hos individen? Halva hjärnan? Hela hjärnan? Jag tror de flesta är överrens om att det är just hjärnan som genererar medvetandet.

Låt oss säga att vi skulle operera bort hela högra hjärnhalvan och ersätta den med mekanik. Kanske placerar vi tom. det kvarstående i en helt och hållet mekanisk kropp. Sedan tar vi hjärnhalvan vi just opererat bort och placerar den i en annan mekanisk kropp för sig. 2 kroppar alltså. Vilken av dem hamnar "medvetandet" i? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Citera
2010-11-12, 15:47
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
Hej, jag såg en rätt intressant tråd här, där folk pratade om att man i framtiden skulle kunna byta ut de flesta delar av hjärnan mot mikrochip och liknande. Det fick mig att undra, hur många delar av hjärnan kan man egentligen operera bort och ersätta med metall och sladdar utan att medvetandet försvinner hos individen? Halva hjärnan? Hela hjärnan? Jag tror de flesta är överrens om att det är just hjärnan som genererar medvetandet.

Låt oss säga att vi skulle operera bort hela högra hjärnhalvan och ersätta den med mekanik. Kanske placerar vi tom. det kvarstående i en helt och hållet mekanisk kropp. Sedan tar vi hjärnhalvan vi just opererat bort och placerar den i en annan mekanisk kropp för sig. 2 kroppar alltså. Vilken av dem hamnar "medvetandet" i? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Om jag inte missminner mig så finns det människor som lever med bara en hjärnhalva.
Citera
2010-11-12, 15:48
Medlem
Freixenets avatar
Det finns ju männsikor som förlorat funktion i en stor del av hjärnan men som ändå kunnat fungera hyfsat normalt eftersom hjärnan har förmåga att kompensera och låta de olika delarna ta över nya funktioner. Anpassningsbarhet. Teknologi har inte samma intelligens som biologiska system.
Teknologi har statiska egenskaper medans biologi är dynamiskt och växande. Därför tror jag att "själen" eller medvetenhet inte kan bo i teknologiska system.
Citera
2010-11-12, 15:49
Bannlyst
Jag tror att ens medvetande kommer försvinna när man för över hjärnans information till en annan lagringsenhet.
När man för över hjärnan så kopierar man endast det som finns där. Tror det är näst intill omöjligt att skapa medvetenhet rekonstruktionmässigt.
Någon som är mer insatt i ämnet och kan rätta?

Aja, för att svara på din fråga så tror jag att den kommer till varken eller. Man kan ju inte föra över "hälften" av ens hjärna och förvänta sig att det fungerar. Dessutom tror jag att när/om man kan få sin hjärna överförd till ett chip så för man över hela på en gång.
Citera
2010-11-12, 16:36
Medlem
nekropedofilis avatar
Ganska mycket då medvetandet sitter i hjärnbarken
Citera
2010-11-12, 16:53
Medlem
Samma fråga kan man ställa sig om de celler som dör regelbundet, inte dör utan istället bildar en ny kropp och hjärna, i vilken av kropparna kommer du befinna dej i? Den nya eller gamla?

För svara på din fråga, så om det är möjligt att självmedvetandet följer med någon av dem, och det är hjärnan som har skapat självmedvetandet, och självmedvetandet finns på en specifik plats i hjärnan, så finns självklart självmedvetandet i den maskinen som har den delen av hjärnan som självmedvetandet fanns i innan.
Citera
2010-11-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Samma fråga kan man ställa sig om de celler som dör regelbundet, inte dör utan istället bildar en ny kropp och hjärna, i vilken av kropparna kommer du befinna dej i? Den nya eller gamla?

För svara på din fråga, så om det är möjligt att självmedvetandet följer med någon av dem, och det är hjärnan som har skapat självmedvetandet, och självmedvetandet finns på en specifik plats i hjärnan, så finns självklart självmedvetandet i den maskinen som har den delen av hjärnan som självmedvetandet fanns i innan.

Svaret på frågan är att det kommer att bli en ny individ. Jag kan överleva utan en stor del av min hjärna, om den delen av hjärnan skulle opereras bort och sättas in i en ny kropp så är den delen av hjärnan också självmedveten, om det nu är en tillräckligt stor del av hjärnan, så den kan fungera självständigt, det är väl betydligt lättare ju yngre man är, och alltså blir det en ny individ i den kroppen, eftersom de olika delarna av hjärnan kommer att ha olika upplevelser.
Citera
2010-11-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Det finns ju männsikor som förlorat funktion i en stor del av hjärnan men som ändå kunnat fungera hyfsat normalt eftersom hjärnan har förmåga att kompensera och låta de olika delarna ta över nya funktioner. Anpassningsbarhet. Teknologi har inte samma intelligens som biologiska system.
Teknologi har statiska egenskaper medans biologi är dynamiskt och växande. Därför tror jag att "själen" eller medvetenhet inte kan bo i teknologiska system.

Det finns inget som hindrar att vi kan skapa teknologi som också är dynamisk och växande.
Människokroppen är ju en maskin. Den är bara gjord av andra material än de maskiner vi bygger.
Varför skulle materialet i sig förhindra dynamik och växande?
Citera
2010-11-12, 18:00
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronpeppar
Det finns inget som hindrar att vi kan skapa teknologi som också är dynamisk och växande.
Människokroppen är ju en maskin. Den är bara gjord av andra material än de maskiner vi bygger.
Varför skulle materialet i sig förhindra dynamik och växande?
Egentligen är det inte material vi talar om utan "vad som är skapat av människan dvs teknologi" och "det som växer fram av egen kraft och har liv dvs biologi". Det går ju att utveckla biologiskt baserad teknologi (än så länge i rätt liten skala) men att få in livet i den - medvetande osv - tror jag inte är möjligt.
Citera
2010-11-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronpeppar
Svaret på frågan är att det kommer att bli en ny individ. Jag kan överleva utan en stor del av min hjärna, om den delen av hjärnan skulle opereras bort och sättas in i en ny kropp så är den delen av hjärnan också självmedveten, om det nu är en tillräckligt stor del av hjärnan, så den kan fungera självständigt, det är väl betydligt lättare ju yngre man är, och alltså blir det en ny individ i den kroppen, eftersom de olika delarna av hjärnan kommer att ha olika upplevelser.

Så du säger med andra ord att självmedvetandet inte finns på någon specifik plats i hjärnan utan är hela hjärnan?

Dock så tycker jag inte det förklarar vem som skulle vara den som du kallar för du NU?
Citera
2010-11-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Egentligen är det inte material vi talar om utan "vad som är skapat av människan dvs teknologi" och "det som växer fram av egen kraft och har liv dvs biologi". Det går ju att utveckla biologiskt baserad teknologi (än så länge i rätt liten skala) men att få in livet i den - medvetande osv - tror jag inte är möjligt.

Tja, svårt är det nog, men omöjligt är det inte, då människan redan har skapat en levande artificiell cell för inte så länge sen, se här. Dessutom, bara för att hårdvaran (dvs. de faktiska chippen) är statiska betyder det inte att mjukvaran som körs på dem är det. Det är antagligen mycket lättare att skapa program som kan anpassa sig och utvecklas än att skapa datorchipp som kan göra det. Finns ju redan idag massor av program som kan skriva om sig själva, och lära sig osv.
Citera
2010-11-12, 19:00
Medlem
Lifelovers avatar
Nu har jag inte läst de trådarna, men man borde rimligtvis kunna byta ut de delar av hjärnan som står för syn, hörsel och liknande. Sådant som inte påverkar slutledningsförmåga och intelligens det vill säga. Att byta ut de/den delar/del som står för t.ex. samvete gör i princip att det fungerar likadant och möjligheten till utveckling försvinner. Det är inte speciellt åtråvärt om man nu uppskattar att vara människa. Däremot att få en kraftigt förbättrad syn skulle troligtvis inte ha samma nackdelar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in