2010-11-20, 15:44
Medlem
Som rubriken lyder, vad r er definition av liv?

Exempel:
r det att man har ett medvetande om sin omgivning? r det ngon specifik kemisk frmga, t.ex. kunna styra olika kemiska reaktioner med hjlp av enzymer och liknande?

Jag har sjlv under den senaste tiden hamnat i mnga och lnga diskussioner med mina vnner vad liv egentligen r. Det slutar alltid i en blandning av olika vetenskapliga argument och rent filosofiska.

OBS: Notera att jag inte syftar till "livet", som mnga antagligen frknippar med en mnniskas liv.

En aning luddig frgestllning men jag hoppas ni frstr vad jag menar?
Citera
2010-11-20, 20:20
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kielbasa
Som rubriken lyder, vad r er definition av liv?

Exempel:
r det att man har ett medvetande om sin omgivning? r det ngon specifik kemisk frmga, t.ex. kunna styra olika kemiska reaktioner med hjlp av enzymer och liknande?

Jag har sjlv under den senaste tiden hamnat i mnga och lnga diskussioner med mina vnner vad liv egentligen r. Det slutar alltid i en blandning av olika vetenskapliga argument och rent filosofiska.

OBS: Notera att jag inte syftar till "livet", som mnga antagligen frknippar med en mnniskas liv.

En aning luddig frgestllning men jag hoppas ni frstr vad jag menar?

Skulle sga att det som definierar liv r att det r ngonting biologiskt. Om vi nu pratar om liv som allt frn mnniskor till svampar. Sjlvbevarande funktioner som reproduktion/frkning och konsumerandet av ngon slags fda.
Om vi snackar om organiskt liv, s ngon slags medvetenhet om sin omgivning och navigerar drefter, kan vara en del vxt/organismhybrider till myror till mnniskor.
Jag antar i alla fall att mnga ser p saken p det hr sttet.

Filosofi kan f det till att planeten i sig lever, fast planeten i sig r sten, lava, syre, vatten, fosfor osv.
Citera
2010-11-21, 10:42
Medlem
Screwattacks avatar
Denna trd flyter ju lite ihopa med den samtidigt som denna aktuella trden https://www.flashback.org/t1355790 i vilken jag lite valt att definiera liv som varseblivning..
Citera
2010-11-21, 13:48
Medlem
WhoFortyTwos avatar
* Livet frkar sig, vilket kallas fortplantning.
* Vid reproduktionen frs arvsanlag vidare.
* Livet har frmga att vidareutvecklas.
* Ngot som r levande kan reagera p yttre stimuli, se sensibilitet.
* Det som r levande sker fda och har en egen mnesomsttning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
Citera
2010-11-21, 16:04
Medlem
Skandiss avatar
Alla slutna system dr det frekommer metabolism.
Citera
2010-11-21, 16:48
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
* Livet frkar sig, vilket kallas fortplantning.
* Vid reproduktionen frs arvsanlag vidare.
* Livet har frmga att vidareutvecklas.
* Ngot som r levande kan reagera p yttre stimuli, se sensibilitet.
* Det som r levande sker fda och har en egen mnesomsttning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Jag hller inte med den snva frklaringen, tminstone inte i ett filosofiskt sammanhang.

Om vi frsker hlla oss till en filosofisk definition s borde vl liv vara ett existerande som r beroende av sin omvrld fr att kunna defineras. Detta skt jag lite frn hften nu bara, s motargumentera grna
Senast redigerad av darklydivinest 2010-11-21 kl. 17:06.
Citera
2010-11-21, 17:06
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Om vi frsker hlla oss till en filosofisk definition s borde vl liv vara ett existerande som r beroende av sin omvrld fr att kunna defineras. Detta skt jag lite frn hften nu bara, s motargumentera grna
Men om du snker ned en sten eller en stol i flytande magma s r det tmligen svrt att definiera stolen. De r sledes beroende av att miljn de befinner sig i r ngolunda stabil.
En vattenkrvande planta i torr milj kommer givetvis torka och blsa bort betydligt fortare n en pall, men under ett ondligt tidsintervall kommer detsamma ske med pallen.
Citera
2010-11-21, 17:30
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Men om du snker ned en sten eller en stol i flytande magma s r det tmligen svrt att definiera stolen. De r sledes beroende av att miljn de befinner sig i r ngolunda stabil.
En vattenkrvande planta i torr milj kommer givetvis torka och blsa bort betydligt fortare n en pall, men under ett ondligt tidsintervall kommer detsamma ske med pallen.

Ja precis, d r det dtt - motsats till liv.

Dremot var begreppet existens ett slarvigt ord i detta sammanhang, jag byter ut det mot essensbetingat vsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in