• 1
  • 2
2010-11-20, 11:23
Medlem
Glad...s avatar
Lantmännen och jag är väl knappast de som skuttar hand i hand längs höstvägen mellan bokarna. Men nu har någon liten reklamnissa där slagit huvet på spiken och gjort en kampanj om all mat vi slänger.
http://www.lantmannen.se/lantmannen-...n/Order-books/

Jag känner mig inte speciellt träffad då jag ständigt är fattig och dessutom glupsk. Tyvärr är jag också helt renons på respekt för bäst före-datum och ovanpå det snål.

Slänger ni överdjävligt med mat? Rannsaka er nu era snuskisar.
Citera
2010-11-20, 13:47
Medlem
Nej jag tycker inte jag slänger mycket mat. Blir det något över sparar jag det och jag lyckas ofta bra med att måtta upp vad jag vill ha på tallriken utifrån hur hungrig jag är. Så har jag varit ända sedan jag började laga mat själv i mellanstadiet

Dock bor jag hemma fortfarande och köper inte min mat själv. Därför kan det hända att det ligger tex morötter och sånt som blivit dåligt iom att vi har planerat dåligt vad gäller matlagning. För övrigt så är bäst-före-datum ett överskattat fenomen som bör kombineras med en undersökning av matvaran med de sinnen vi faktiskt har till förfogande
Citera
2010-11-20, 13:55
Medlem
poojks avatar
När jag gör köttfärslimpa brukar jag vaska halva så att säga. "Öh sliddjuret kasta halva limpan" så får man givetvis en förbannat korkad fråga som "varför" då blir det givetvis ett svar i stil med "JAG ÄR SÅ RIK SÅ DET SPELAR INGEN ROLL"
Citera
2010-11-20, 14:53
Medlem
Glad...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorful
Nej jag tycker inte jag slänger mycket mat. Blir det något över sparar jag det och jag lyckas ofta bra med att måtta upp vad jag vill ha på tallriken utifrån hur hungrig jag är. Så har jag varit ända sedan jag började laga mat själv i mellanstadiet

Dock bor jag hemma fortfarande och köper inte min mat själv. Därför kan det hända att det ligger tex morötter och sånt som blivit dåligt iom att vi har planerat dåligt vad gäller matlagning. För övrigt så är bäst-före-datum ett överskattat fenomen som bör kombineras med en undersökning av matvaran med de sinnen vi faktiskt har till förfogande
Undrar om inte grönsaker ligger i tio-i-topp på slänglistan.
Citera
2010-11-20, 14:55
Medlem
Vattenspanns avatar
Slänger extremt små mängder mat. Kan bli ibland när man köpt nåt med kort datum, bara äter halva och sen inte hinner göra slut på det innan det börjar lukta. I genomsnitt en handfull på en vecka kanske? Har aldrig överflödigt med mat hemma så det är inte så svårt att äta upp det jag har.
Citera
2010-11-20, 15:27
Medlem
midnighttrains avatar
förstår inte meningen med att slänga mat, har jag betalt för den så ska den såklart ätas upp. Ibland blir det vissa konstigt kombinerade maträtter bara för att göra slut på vissa ingredienser.
Citera
2010-11-20, 15:43
Medlem
I princip inget alls, handlar bara in det som ska ätas. kylskååer/frysen är full på lördagen och barskrapad på fredag kväll
Citera
2010-11-20, 15:43
Medlem
compactlivings avatar
Slänger aldrig mat. För mig är det en utmaning att få allt att gå åt!
Citera
2010-11-20, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving
Slänger aldrig mat. För mig är det en utmaning att få allt att gå åt!

Samma här. Jag slänger aldrig mat.

Förutom idag då... då jag hittade en limpända som hade börjat mögla. Jag tänkte först ge det till våra vänner fåglarna, men tänkte sedan att det vore oschysst att ge dom mögelbröd.
Senast redigerad av krigsmat 2010-11-20 kl. 15:52.
Citera
2010-11-20, 15:55
Medlem
skolmatsals avatar
Slänger i princip ingenting, det går alltid att inkorporera mat som är på väg ut i någon pytt eller röra. Bara att lukta och smaka. Bäst före datum skall utläsas som "ta det lite försiktigt en vecka efter detta datumet", inte "dödsfarligt 00.01 datumet efter".
Citera
2010-11-20, 16:22
Medlem
pissoars avatar
Jag vet inte riktigt i vilka kvantiteter, men lite granna i alla fall. Vanligast är att jag slänger grönsaker, typ 1/5 salladshuvud som är brunt, 1/4 rödlök som är ful eller en liten bit skrumpen paprika. I vissa fall mejeriprodukter, typ en liten skvätt gräddfil/creme fraiche. Av sakerna som ligger i skafferiet så blir det ofta att jag slänger de sista kexen i ett kexpaket, köper man en bit ost av normal storlek behöver man inte 30 stycken kex att fördela den på, och vad skall jag göra med 8 stycken salta kex som börjat bli mjuka?
Citera
2010-11-20, 16:31
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Lite mer än vad ni verkar göra. Jag jobbar dock på det. Med tanke på att jag har en bakgrund av allmän bakterieskräck och OCD så kan jag faktiskt säga att det går väldigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in