Fr en oinvigd, vilken r Kurosawas (sg) tre frmsta verk, och vilken br man brja med (som sannolikt knockar en)? En kamrat nmnde De Sju Samurajerna, r det "inkrsporten"?
Den funkar. En annan riktigt bra r Yojimbo (1961). Den r inte s tungrodd som vissa av Kurosawas andra filmer. Om du knner fr ett storslaget epos s ska du se Ran (1985).
Den funkar. En annan riktigt bra r Yojimbo (1961). Den r inte s tungrodd som vissa av Kurosawas andra filmer. Om du knner fr ett storslaget epos s ska du se Ran (1985).
Hmm... Har inte sett Yoshimoto, men uppfljaren sanjuro. Briljant film! r yojimbo bttre?
Vore Ikiru(att leva) en dlig film att brja med? Min favorit hittills..
Hmm... Har inte sett Yoshimoto, men uppfljaren sanjuro. Briljant film! r yojimbo bttre?
Vore Ikiru(att leva) en dlig film att brja med? Min favorit hittills..
Jag gillade inte Sanjuro (1962) speciellt mycket. Yojimbo (1961) r bra mycket bttre enligt mig. Ikiru (1952) har jag inte sett.
Jag gillade inte Sanjuro (1962) speciellt mycket. Yojimbo (1961) r bra mycket bttre enligt mig. Ikiru (1952) har jag inte sett.
Okej... hmm... Kurosawa annars d?
Filmer jag tycker om r: Rd skgg, Onda mn sover gott, demonernasport, och Madadayo! (Samt Ikiru och Sanjuro)
Helt okej: Sju samurajer, mn som trampade p tigerns svans, Kagemusha och Augustirapsody
Dligt: Ran och Blodetstron
Tnker mig att det kan vara anvndbart att se var vr smak mts och skiljs fr att bedma hur vida det r troligt att bgge uppskattar yojimbo mer n sanjuro!
Okej... hmm... Kurosawa annars d?
Filmer jag tycker om r: Rd skgg, Onda mn sover gott, demonernasport, och Madadayo! (Samt Ikiru och Sanjuro)
Helt okej: Sju samurajer, mn som trampade p tigerns svans, Kagemusha och Augustirapsody
Dligt: Ran och Blodetstron
Tnker mig att det kan vara anvndbart att se var vr smak mts och skiljs fr att bedma hur vida det r troligt att bgge uppskattar yojimbo mer n sanjuro!
Mina favoriter r High and Low (1963), Red Beard (1965), The Idiot (1951), Dersu Uzala (1975), Drunken Angel (1948) utver nmnda Yojimbo (1961) och Ran (1985).
Yojimbo tror jag de flesta hller hgre n Sanjuro. Den senare r direkt svag enligt mig.
Mina favoriter r High and Low (1963), Red Beard (1965), The Idiot (1951), Dersu Uzala (1975), Drunken Angel (1948) utver nmnda Yojimbo (1961) och Ran (1985).
Yojimbo tror jag de flesta hller hgre n Sanjuro. Den senare r direkt svag enligt mig.
Hmmm... Blev inte mycket klokare p det. Vi bgge gillar rd skgg, men verkar ha olika tycke om sanjuro.
Jah! All Kurosawa r vl vrt att se en gng iallafall...
Ja, efter att ha skt p hans namn ett par gnger i mnaden det senaste halvret har jag ntligen bestmt mig fr att starta en trd om mannen i frga. r ju pinsamt att det inte redan finns en.
I mitt tycke r han ett av de strsta konstnrliga genierna ngonsin. Enbart med sina samurajfilmer, som Kagemusha, Rashomon, Mnnen som trampade p tigerns svans, Blodets Tron, De sju samurajerna och otroligt vlgjorda Yojimbo hade han varit en skarp regisrr, men det slutar inte dr, inte p lnga vgar. Snarare r det vl s att mnga av hans bttre filmer r i nutidsmiljer: ironiska filmer om systemmnniskor och fngar mellan ifyllningsblanketter i stil med bedvande vackra Ikiru - Att leva; genomtnkta och involverande filmer om fretagskorruption och "de orrbara" mbetsmn som lever mil ovan de mnniskor de sjlva endast ser som siffror, Onda mn sover gott (en av mina favoriter, vid sidan av Rashomon, Ikiru - Att Leva och Himmel och Helvete); och s de dekadenta samhllen som skildras i Den druckne ngeln, Revolvern och Himmel och helvete, dr smuts, hat och tuberkolos frodas som nsslor i getpiss. Det verlgsna msterverket bland dessa filmer r Himmel och Helvete. Vldigt ombytligt, nstan s man skulle kunna kalla den ambient eller flytande samtidigt som den r s otroligt hrd och kall.
Ett par stolpskott dk dock upp i hans produktion. Bland annat har jag problem med Sanjuro (den humoristiska och betydligt plattare efterfljaren till Yojimbo), Den vilda flykten (som enligt Kurosawa sjlv var mer av en tacksgelse till Toho-studios, eftersom de ltit honom experimentera fram msterverk som Rashomon och Blodets tron) och Ran, som jag av ngon jvla anledning inte fann srskilt vervldigande. Visst, den var episk och ofrutsgbar med mnga minnesvrda scener och ett gediget manus, men den kndes p ngot stt s tom. Det blev fr mycket intriger och vgspel fr att det dr knslosamma Kurosawa-filmandet skulle kunna f plats. Ibland lyser det till, som
nr den nedbrutne frre kejsaren, vithrig och hlgd, irrar runt med sin gamla hovnarr, pltsligt p hgra niv n honom sjlv, och hallucinerar och hovnarren fller den klassiska kommentaren: In a mad world only the mad are sane.
Men i vrigt var den lite sdr.
Fr Do das ka den, hans frsta frgfilm, gller samma sak. Det r inte fr intet Kurosawa frskte beg sjlvmord efter att den gavs ut!
Har dock inte sett mycket mer av hans nyare filmer. Vgvisaren ngon gng nr jag var fem sex, minns - av ngon anledning - fortfarande stora delar av storyn. Var en vldigt knslosam upplevelse. Har dock den sista filmen Madayo kvar i hyllan. Hade egentligen tnkt se den p hans hundratjugofemrsdag, men missade det, s det fr vl bli efter jag sett resten av hans filmer istllet. Fr tillfllet har jag bara Idioten och Rdskgg kvar osedda i hyllorna. Sen r det Skandalen, Augustirapsodi, Vgvisaren och Drmmar som terstr, om man bortser frn de tidiga. Kommer sakna att veta att "sch, jag har ju fortfarande femton osedda Kurosawa kvar". Varit en ren jvla njutning att kunna plocka fram dessa osedda msterverk nr man knt fr det. Snart r de goda tiderna slut... Fr vl brja se de regissrer som influerade honom. Har Tokyo Story - Frldrarna hemma och idag dk Humanity and Paper Balloons upp. Kurosawa ska vl ha gillat Naruse ocks, vad jag vet. Hur r dessa regissrer enligt er?
Tycker bst om den senare tonsttaren, minns inte namnet, men det var han som brjade i o m att den andra dog under inspelningen av De sju samurajerna. Han har ett betydligt smutsigare och industriellt jazzsound, som passar perfekt fr de dekadenta nattklubbar och slumomrden som anvnds fr de senare "nutidsfilmerna".
Har frresten funderat lite ver en tolkning av Rashomon, om ngon r intresserad.
Hr diskuteras allts allt om Kurosawa och hans inspirrationskllor.
Tusen tack fr en vlskriven TS och fr de mnga tipsen!
Har nog bara sett en av hans filmer. Kommer inte ihg vad den heter. En samuraj och en liten pojke fljs t, svart/vit film. Brutal och hrd berttelse vill jag minnas.
Sg "Drmmar" igr efter att tidigare sett Kagemusha/Ran/Sju samurajerna.
Alla tre filmer jag sett i frg har varit visuellt helt enastende och jag gillar det teatraliskt dramatiska. Dremot var Kagemusha lite lngdragen jag kunde inte se klart den i soffan fr jag knde gonen brja sluta sig sista timmen.
Men Drmmar var verkligen intressant, tycker att han anvnder musik och dans som medium otroligt intressant ven i Kagemusha.
Frgan r vilken jag ska ge mig p hr nst, sugen p Rashomon
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!